Het laatste sportmarketingnieuws: 'Real Madrid sluit miljoenendeal met Saoedi-Arabië'

In de week waarin Fortuna Sittard als eerste Nederlandse club gebruik gaat maken van de diensten van blockchain-bedrijf Chiliz, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

'Real Madrid sluit sponsordeal van 150 miljoen met Saoedi-Arabië'

Real Madrid is in vergevorderde gesprekken met Saoedi-Arabië over een lucratief partnership. Volgens The Times zou het gaan om een deal ter waarde van 150 miljoen voor tien jaar met staatsbedrijf Qiddiya. Qiddiya een project van meerdere miljarden net buiten hoofdstad Riyadh, dat de ‘hoofdstad van entertainment, sport en kunst’ moet worden. Onderdeel van de samenwerking is dat minimaal vier spelers van het eerste elftal Qiddiya gaan promoten. Daarnaast zou er ook via de website en social media-kanalen reclame gemaakt worden voor het project. Tevens is het de bedoeling dat Qiddiya hoofdsponsor van de vrouwen van Real Madrid wordt.

Het nieuws van het partnership zorgde voor gemengde reacties. Er is met name veel kritiek, omdat volgens onder meer Amnesty International in Saoedi-Arabië mensenrechten op grote schaal worden geschonden.

TOTO laat supporters weer zingen

TOTO start met The Stage een actie waarbij supporters van de tien door TOTO gesponsorde voetbalclubs op zoek gaan naar de mooiste uitvoering van een supporterslied. Host van de campagne is rapper en oud-voetballer Priester, die tevens een prominente rol vervult binnen de kenmerkende Koning TOTO campagnes.

Waar voetballiederen normaliter sfeer en emotie brengen, is het al lang stil in de stadions. TOTO beseft zich dat een voetballied in optima forma in een stadion thuishoort, maar biedt met The Stage het best denkbare alternatief. Via het platform thestage.toto.nl kunnen deelnemers hun stem laten horen. Hoe dat maakt niet uit, de creativiteit ligt bij de supporter. Een eigen twist geven aan een bestaand lied is een optie, maar een eigen geschreven, gezongen of gespeeld lied evengoed. Liederen worden geüpload via het platform en na een stemronde wordt per club een winnaar uitgeroepen.

Miljoenenverlies voor Australian Open

Vanwege het coronavirus gaat de Australian Open een miljoenenverlies lijden. Het verlies aan ticketinkomsten is hiervoor de belangrijkste factor, stelt Craig Tiley, algemeen directeur van Tennis Australia. Het eerste deel van het toernooi konden er 30.000 toeschouwers per dag aanwezig zijn, ongeveer 50% van de capaciteit. Na een korte lockdown in de staat Victoria moesten er meer dan 100.000 tickets worden teruggegeven. In totaal bezochten 130.000 mensen de Australian Open, tegenover het recordaantal van 821.000 toeschouwers vorig jaar. Ook de veiligheidsmaatregelen vanwege COVID-19 zorgden voor extra kosten.

Ook werd bekend dat de kijkcijfers in Australië naar het toernooi ten opzichte van vorig jaar met maar liefst 30% zijn gedaald. De meest bekeken wedstrijden was de partij in de derde ronde tussen thuisspeler Nick Kyrgios en Dominic Thiem.

TEAMKPN Sportfonds ondersteunt drie sportteams in 2021

Het Esports team voor Rocket League, het mixed kitefoilteam en Bobsleeteam Ivo de Bruin kunnen in 2021 rekenen op de steun van het TEAMKPN Sportfonds om hun ambities te verwezenlijken. Sinds de oprichting in 2015 hebben al zestien nationale sportteams steun ontvangen van het fonds.

Het Esports team dat Nederland zal vertegenwoordigen tijdens de Intel Open in Tokio 2021 voor de game Rocket League kan rekenen op steun van het TEAMKPN Sportfonds. Rocket League is een spel waarbij spelers een voertuig besturen waarmee ze doelpunten kunnen scoren op een veld dat lijkt op een voetbalveld. Het is de eerste keer dat het fonds een Esports team steunt en hierdoor kan er voor het eerst een team uitkomen namens Nederland voor Rocket League.

Het tweede team dat dit jaar grote stappen kan maken, is het mixed kitefoilteam. Zij willen de aansluiting vinden bij de wereldtop en een top 10-plek behalen op het WK 2023 in Den Haag. Bij mixed kitefoilen strijden nationale teams van een man en een vrouw samen in estafettevorm. De winnaar is diegene die als eerste over de finish komt over een vooraf bepaalde baan. Deze nieuwste vorm van kitefoilen maakt zijn debuut op de Olympische Spelen van2024 en wordt de snelste olympische discipline van het zeilprogramma.

Het Nederlandse Bobsleeteam onder leiding van Ivo de Bruin, krijgt voor het tweede jaar op rij steun van het TEAMKPN Sportfonds omdat de Olympische droom van dit team haalbaar wordt geacht door de selectiecommissie van het fonds.

Shanice van de Sanden schittert in Pepsi MAX-campagne

Oranjeleeuwin Shanice van de Sanden is samen met Messi, Paul Pogba en Jadon Sancho te zien in de nieuwste wereldwijde Pepsi MAX voetbalcampagne. De leidraad van de 2021-campagne is de video, "Fizz to life", die voetbalskills laat zien op het nummer "Rotate", van superster Becky G en tweevoudig Grammy-genomineerde artiest Burna Boy.

Shanice van de Sanden: “Ik vind het geweldig om onderdeel uit te maken van de Pepsi MAX voetbal lineup. De video zit boordevol energie en bevat een mooie mix van fantastische voetbalskills en muziek, waar ik zelf ontzettend van houd.”

Headerfoto: Shutterstock.com