Het laatste sportmarketingnieuws: Swapfiets en Jumbo-Visma werken samen om fietsen te promoten

In de week waarin er in Nederland een avondklok werd ingesteld, die overigens niet geldt voor topsporters, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Swapfiets en Team Jumbo-Visma werken samen om fietsen te promoten

De komende drie jaar is Swapfiets sponsor van Team Jumbo-Visma. De twee Nederlandse bedrijven bundelen krachten om zoveel mogelijk mensen op de fiets te krijgen. Of dit nu vanuit een sportief oogpunt is of voor dagelijks gebruik. Als onderdeel van het overall partnership ondersteunt Swapfiets de Team Jumbo-Visma Academy bij hun breedtesport activiteiten met professionele Swapfiets racefietsen, waarmee jongeren hun carrière in de wielersport kunnen starten. Bovendien kunnen atleten van Team Jumbo-Visma en alle medewerkers altijd rekenen op de Swapfiets-fietsen.

"Team Jumbo-Visma en Swapfiets hebben elkaar gevonden door dezelfde passie voor fietsen en de visie dat de fiets het beste vervoermiddel is in steden bij het streven naar duurzamer, milieuvriendelijker en flexibel vervoer voor iedereen", zegt Richard Burger, medeoprichter van Swapfiets.

Richard Plugge, algemeen directeur van Team Jumbo-Visma: “Swapfiets is een innovatieve leider als het gaat om stadsfietsen. Ons team is innovatief in onze manier van werken, dus we matchen met Swapfiets en dat zie je vanaf nu terug in het peloton. We zijn allebei van mening dat hoe meer mensen fietsen, hoe beter het is voor de gezondheid van iedereen en de steden waarin we leven. Samen zullen we mensen helpen om meer te fietsen, zowel in de sport als in het dagelijks leven. We hopen dat onze volgende topatleet ooit zijn carrière is begonnen op een door Swapfiets aangeboden racefiets.”

Le Champion annuleert alle sportevenementen tot 1 juni 2021

Sportorganisatie Le Champion heeft besloten alle sportevenementen tot 1 juni 2021 te annuleren. De organisatie acht het niet realistisch te veronderstellen dat voor deze datum al grote, fysieke sportevenementen voor fietsers, hardlopers en wandelaars verantwoord kunnen plaatsvinden.

Deelnemers die in 2020 een kortingscode hebben ontvangen voor de betreffende evenementen die nu weer worden afgelast, krijgen een oplossing geboden. “Wij willen niets liever dan mooie evenementen organiseren voor fietsers, hardlopers en wandelaars. Wij zijn een sportorganisatie, met een maatschappelijke missie en één doel: zoveel mogelijk mensen in beweging brengen om bij te dragen aan een gezonde samenleving. Stilstand is het laatste wat wij willen. Vaktechnisch gezien zijn wij als geen ander in staat om evenementen helemaal ‘coronaproof’ te organiseren, maar voorlopig lijkt het niet verantwoord om te doen”, zei Ron van der Jagt, algemeen directeur van Le Champion.

Nu de fysieke evenementen tot 1 juni geen doorgang zullen vinden, blijft de sportorganisatie binnen de regels die mogen, doorgaan met het aanbieden van creatieve, virtuele en vooral verantwoordelijke alternatieven voor fietsers, hardlopers en wandelaars.

Nieuw steunpakket van 240 miljoen euro voor de sport

Het kabinet heeft afgelopen week een nieuw fors steun- en herstelpakket bekend. Binnen het totaalpakket van 7,6 miljard euro is 240 miljoen euro gereserveerd voor amateursportorganisaties die hard getroffen zijn door de coronamaatregelen. Het steunpakket dat eerder in 2020 was ingezet wordt hiermee verruimd en verlengd tot 31 juni 2021.

Onder het kopje ‘Sport’ in de brief aan de Tweede Kamer schrijven de ministers Wobke Hoekstra, Wouter Koolmees en Bas van ’t Wout dat de sportsector wederom hard wordt getroffen de verlenging van de coronamaatregelen. "De unieke Nederlandse sportinfrastructuur, welke wordt gedragen door verenigingen en vrijwilligers, staat onder druk. Sectorspecifieke steun is daarom noodzakelijk om ervoor te zorgen dat deze sector, ook na deze periode van maatregelen, haar bijdrage weer kan leveren aan het fit houden en weerbaar maken van de Nederlandse bevolking."

Het steunpakket van 240 miljoen euro bestaat uit de eerder ingestelde sportspecifieke maatregelen als de Tegemoetkoming Amateursportorganisaties (TASO), Tegemoetkoming Verhuurders, Sportaccommodaties en de Specifieke (TVS) en de Specifieke Uitkering voor ijsbanen en zwembaden.

Lees verder op www.sportenstrategie.nl.

FIFA dreigt met schorsing grote toernooien voor spelers die meedoen aan ‘Super League’

De FIFA heeft zich deze week stevig uitgesproken tegen de mogelijke komst van de Super League, een competitie met de beste clubs van Europa. De wereldvoetbalbond dreigt zelfs met schorsing voor clubs en spelers die meedoen aan de nog te vormen Super League. Zij worden uitgesloten van deelname aan FIFA-competities en toernooien die door de UEFA en overige confederaties worden georganiseerd. De FIFA liet in een verklaring weten dat zij en andere continentale confederaties de Super League niet erkennen.

Er zijn al jaren speculaties over een nieuwe Europese competitie, waar alleen de beste clubs van Europa aan deel kunnen nemen. De Super League, die de Champions League moet vervangen, zou zorgen voor extra inkomsten.

Fortnite omarmt voetbal, maakt tenues en toernooi beschikbaar

Fortnite heeft een samenwerking met diverse voetbalclubs en legende Pelé afgesloten. Tenues van onder meer Manchester City, Juventus en Schalke 04 zijn als skins beschikbaar in de razend populaire game. Fortnite lanceert daarnaast een eigen toernooi omtrent Pelé, genaamd de Pelé Cup. Spelers kunnen door de game te spelen de Pelé emote verdienen en zelfs gesigneerde t-shirts winnen.

Epic Games, ontwikkelaar van Fortnite, sloot de afgelopen jaren ook al samenwerkingen af met onder meer de NFL, artiest Travis Scott en Marvel Comics.

KNKV en Erima verlengen opnieuw met vier jaar

ERIMA verzorgt ook de komende vier jaar de kleding van de nationale selecties en scheidsrechters voor het KNKV. Dat zijn beide partijen, die al sinds 2003 samenwerken, onlangs met elkaar overeengekomen.

Arian Verrijt, managing director van ERIMA: “Hoe mooi is het dat je een sinds 2003 lopende samenwerking opnieuw kunt verlengen met vier jaar. Dit geeft aan dat beide partijen meer dan tevreden zijn over de samenwerking en vooral voor de toekomstkansen zien om samen te ontdekken, door te ontwikkelen, te investeren en mede hierdoor samen te groeien. Onze slogan ‘Get together and win’ past dan ook perfect bij de ambities van beide partijen.”

Headerfoto: Swapfiets / Jerome Wassenaar