Het laatste sportmarketingnieuws: TOTO wordt ook sponsor van vier vrouwenteams

In de week waarin duidelijk werd dat Everton en Aston Villa meer shirts verkopen sinds het stopzetten van de partnerships met gokbedrijven, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

TOTO wordt ook sponsor van vier vrouwenteams

TOTO is met ingang van komend seizoen ook sponsor van vier clubs uit de Vrouwen Eredivisie. Vanaf dit weekend is het logo te zien op de mouw van PSV, sc Heerenveen, ADO Den Haag en FC Twente. Met deze clubs is een sponsorovereenkomst voor drie jaar getekend. TOTO was al partner van het Nederlands Elftal en hoofdsponsor van de TOTO KNVB Beker. Eind juli kwam daar de sponsoring van tien eredivisieclubs bij, waardoor de steun van TOTO aan het Nederlandse voetbal nog groter werd. Nu voegt TOTO daar ook de vrouwenteams van deze clubs die in de Vrouwen Eredivisie spelen aan toe.

Arno de Jong, CMO TOTO: “Voor TOTO zijn de vier partnerships een logische stap. Het vrouwenvoetbal maakt een grote ontwikkeling door. Dat geldt ook voor de Vrouwen Eredivisie. De ambities zijn groot. Met de sponsoring van vier voetbalclubs uit de Vrouwen Eredivisie, namelijk sc Heerenveen, ADO Den Haag, FC Twente én PSV, leveren wij een bijdrage aan de mooie ambities. En verdiepen we de samenwerking met betreffende clubs.”

FC Utrecht werkt aan serie over jubileumjaar en hoopt op Netflix

FC Utrecht geeft camera’s dit seizoen toegang tot de club. De spelers van de club worden al weken op de voet gevolgd voor een mogelijke serie over de subtopper, zo meldde VI deze week. FC Utrecht bestaat vijftig jaar en het heeft zich ten doel gesteld de aanval te openen op de Nederlandse top. De club geeft zelf aan dat het een vrijblijvend project is, maar stiekem zullen de beleidsbepalers in de Domstad hopen dat een partij zich meldt om de rechten te kopen. Zo liet opende Sunderland twee seizoenen de deuren voor Netflix, wat resulteerde in de populaire serie ‘Sunderland Till I Die’. En Juventus en Paris Saint-Germain werden door Amazon een jaar lang gevolgd. FC Utrecht hoopt zich in dit illustere rijtje te mogen scharen.

ASO start in 2022 met Tour de France voor vrouwen

Tour de France-organisator ASO gaat in 2022 een soortgelijke rittenkoers voor vrouwen organiseren. Dat bevestigde UCI-voorzitter David Lappartient deze week tegenover WielerFlits. “Er is me verzekerd dat ASO in 2022 klaar is om dit evenement op de kalender te zetten. Dit is een enorm goede stap in de verdere ontwikkeling van het vrouwenwielrennen”, zegt de Fransman. Het is nog onduidelijk hoe de rittenkoers er precies uit zal gaan zien en hoelang deze gaat duren. Ook is niet zeker of de koers bij de vrouwen eveneens de Tour de France zal gaan heten.

De vrouwen hebben sinds 2014 met La Course een wedstrijd die tijdens de Tour in Frankrijk wordt verreden, maar dat is met uitzondering van 2017 altijd een eendagskoers geweest.

KNHB en Rabobank vernieuwen samenwerking

Rabobank en de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB) hebben besloten hun succesvolle samenwerking te verlengen. Rabobank en de KNHB intensiveren bovendien hun partnerschap en starten gezamenlijk een nieuw maatschappelijk initiatief gericht op jeugd in wijken waar hockey niet vanzelfsprekend is. De kracht van hockey zit hem in het verenigen van mensen, laten Rabobank en hockeybond in de aankondiging van het nieuwe initiatief weten. Hockey brengt mensen bij elkaar. Iedereen draagt een steentje bij, ook kinderen. Op 9 september wordt het initiatief verder toegelicht.

Neymar beëindigt voortijdig lange samenwerking met Nike

Neymar en Nike hebben besloten hun samenwerking voortijdig stop te zetten. De Braziliaanse topvoetballer had nog een contract met het sportmerk tot 2022, maar een woordvoerder van Nike maakte deze week aan persbureau AFP bekend dat er een einde aan de al 15 jaar durende sponsorovereenkomst is gekomen. "Ik kan bevestigen dat Neymar niet langer een Nike-atleet is", zei de woordvoerder in een mail zonder verdere details te geven.

Neymar, sinds zijn 13e verbonden aan Nike, tekende in 2011 een elfjarig contract ter waarde van 105 miljoen dollar. Naar verluidt zouden de aanvaller van Paris Saint-Germain en het sportmerk geen overeenstemming hebben bereikt over een verlenging van de samenwerking waarna werd besloten de sponsoring stop te zetten. PUMA zou de beste papieren om Neymar te tekenen.