Hoe Maui Jim via sportsponsoring het verschil maakt in de zonnebrillenmarkt

Via partnerships met Manchester United, de ATP en de European Tour bouwde Maui Jim de afgelopen jaren een indrukwekkend sponsorportfolio in de sport op. In de competitieve zonnebrillenmarkt probeert het Amerikaanse merk door middel van sportsponsoring het verschil te maken. De Nederlander Martijn van Eerde, een van de sprekers bij SponsorLive, is als Senior Director Marketing EMEA & APAC onder andere verantwoordelijk voor de sponsorstrategie van Maui Jim in Europa.

Aan het begin van vorig decennium begonnen veel zonnebrillenmerken met nieuwe sponsorships in onder meer sport om de dalende inkomsten als gevolg van de economische crisis tegen te gaan. Ook Maui Jim, opgericht in 1980, richtte zich op de sportwereld om meer publiek te bereiken en de verkoop te stimuleren. Het van oorsprong Hawaiiaanse bedrijf was in de beginjaren vooral actief in tennis en golf en is sinds vorig jaar ook sponsor in het voetbal middels een partnership met Manchester United. “Een van onze doelen met sponsoring is de bekendheid vergroten onder het publiek. Het is belangrijk dat zij ons product leren kennen en een voorkeur ontwikkelen voor ons merk. Sport speelt daarbij een belangrijke rol”, legt Martijn van Eerde uit.

In de Verenigde Staten is Maui Jim al enige tijd actief als sponsor van diverse sport- en cultuurevenementen. In Europa is met name de laatste paar jaar stevig ingezet op partnerships met grote sportorganisaties. “Omdat adverteren in Europa, bijvoorbeeld via televisie, vaak lastig en relatief duur is, zijn we naar andere vormen van marketing gaan kijken. Zo kwamen we al snel bij sponsoring uit. Sport lag voor ons voor de hand omdat je ten eerste enorm veel mensen bereikt, maar ook omdat sport gaat over presteren en de beste willen zijn en wij ervan overtuigd zijn dat Maui Jim de beste zonnebril op de markt is. Consumenten die onze zonnebrillen gebruiken bevestigen dit. Dat draagt bij aan je geloofwaardigheid.”

‘Branded’ zonnebril van Manchester United

Via diverse tennisevenementen maakte Maui Jim zijn entree in de sport. In de loop der jaren was het merk bij veel toernooien aanwezig en gingen steeds meer sporters de brillen dragen. “Toen we zagen dat verschillende tennissers en golfers onze brillen droegen, hebben we gevraagd of ze ambassadeur van ons merk wilden worden. Daar kwamen uiteindelijk samenwerkingen met de ATP en European Tour uit; logische vervolgstappen in onze ogen”, zegt Van Eerde.

Begin 2019 volgde een nieuwe stap in de sponsorstrategie van Maui Jim. Het merk ging een meerjarige samenwerking aan met Manchester United, een van de grootste clubs ter wereld. “Het is een gigantisch project. United is de populairste club ter wereld met 1,1 miljard fans. De samenwerking met de club stelt ons in staat in contact te komen met een enorm grote groep nieuwe consumenten van over de hele wereld.”

Maui Jim wist direct impact op de fans van United te maken door een ‘branded’ zonnebril uit te brengen. “Het was de eerste keer dat we iets dergelijks hebben gedaan en het overtrof al mijn verwachtingen. De bril werd goed verkocht en via social media en de andere online kanalen van United bereikten we miljoenen mensen van over de hele wereld.”

Verhaal vertellen via sponsorkanalen

Via zichtbaarheid op de boarding langs het veld en de online kanalen van Manchester United wist Maui Jim in korte tijd al veel bekendheid te genereren. Volgens Van Eerde ligt de uitdaging nu vooral in het vertellen van het verhaal van Maui Jim via de beschikbare sponsorkanalen. “Wij onderscheiden ons in de zonnebrillenmarkt met de kwaliteit van onze glazen. We willen consumenten de mogelijkheid geven onze zonnebrillen te proberen en zelf te ervaren hoe onze brillen zich verhouden tot andere merken. Dit is echter lastig om in korte campagnes uit te leggen. Daarom kiezen we voor meerjarige partnerships."

"We weten uit onderzoek dat als mensen eenmaal voor ons hebben gekozen, ze ons over het algemeen trouw blijven. Het is dus zaak hen in aanraking te laten komen met ons merk.”

Jan Lammers

Maui Jim is het op twee na grootste zonnebrillenmerk ter wereld. Zowel in de VS als Europa timmert het hard aan de weg. Tegelijkertijd zijn er genoeg gebieden waar het merk nog kan groeien. Zo ook in Nederland. Om die groei te realiseren werkt Maui Jim sinds 2019 samen met Jan Lammers, die ambassadeur is van het merk. “We zijn al bij de meeste betere opticiens in Nederland beschikbaar, maar willen graag onze naamsbekendheid verder vergroten. In plaats van landelijk iets te gaan doen, hebben we besloten eerst op regionaal niveau te beginnen. Zandvoort is met zijn vele toeristen de ideale plek om veel Nederlanders te bereiken en daar past Jan Lammers natuurlijk perfect bij”, legt Van Eerde uit.

Met de Dutch Grand Prix in mei voor de boeg lijkt de timing van Maui Jim ideaal. Van Eerde tempert echter de verwachtingen. “Jan is gedurende de GP enorm druk met allerlei zaken. En omdat we geen officiële partner van de Formule 1 of Dutch GP zijn, kunnen we qua activaties weinig doen. Neemt niet weg dat we rond de F1 wel wat dingen gaan bedenken om Maui Jim onder de aandacht te brengen.”

"Onze partnerships in sport zijn van grote waarde om ons merk neer te zetten voor een wereldwijd publiek”

Martijn van Eerde (Maui Jim)

Showcase

De eerste resultaten van de partnerships in de sport zijn positief. Dankzij de samenwerking met Manchester United is de bekendheid in bijvoorbeeld China enorm gestegen. Van Eerde: “De impact van voetbal is enorm. Je merkt meteen dat een organisatie als United van een compleet andere orde is dan de ATP of European Tour. In het tennis kennen veel mensen ons al. Bij toernooien is er tussen de wedstrijden ook veel meer tijd om een bril uit te proberen. En ook in de golfsport vestigen we onze naam. Onze partnerships in sport helpen als showcase voor onze verschillende lijnen en zijn daarmee van grote waarde om ons merk neer te zetten voor een wereldwijd publiek.”

Wil je meer weten over hoe sponsoring heeft bijgedragen aan de verdere groei van Maui Jim? Bestel dan nu je tickets voor SponsorLive, waar naast Martijn van Eerde nog vele andere internationale sprekers uit heel Europa hun visie op sponsoring delen.