Klassiekerweekend met Litmanen staat symbool voor nieuwe activatiestrategie Ziggo

Voor het tweede seizoen op rij geeft Ziggo Ajax-supporters de kans de Klassieker op een unieke manier te beleven. Ajax-legende Jari Litmanen zoekt namelijk twee huisgenoten voor zijn tijdelijke huisje in de Johan Cruijff Arena in Amsterdam. We spreken met Thomas Metz, Senior Sponsor Manager Sports bij Ziggo, over de activatie. "Een weekend doorbrengen met Litmanen is iets dat je nooit meer zult vergeten."

Twee dagen geleden stond zijn oproep in de krant en vrijdag maakte Ajax-hoofdsponsor Ziggo officieel bekend dat Jari Litmanen terugkeert naar Amsterdam. De oud-speler betrekt een volledig ingericht 'Ziggo Huisje' in de Johan Cruijff Arena, tijdens het Klassiekerweekend, op 27 en 28 oktober.

De winnaar, vergezeld door een vriend(in) of familielid, overnacht in het huisje in de nacht van zaterdag 27 op zondag 28 oktober. Tijdens het weekend worden de huisgenoten verrast met verschillende activiteiten, waaronder een exclusief kijkje achter de schermen in de Arena en het helpen bij de voorbereidingen voor de wedstrijd. Het absolute hoogtepunt is het kijken van de Klassieker samen met Jari, vanaf het eigen balkon.

Volgens Thomas Metz was Litmanen direct enthousiast over het idee. "Litmanen is een Ajax-legende die ook nog eens enorm veel voetballiefhebbers aanspreekt. Van jong tot oud zorgt de naam Litmanen voor herkenning. Hij was daarom onze gedroomde kandidaat. Tijdens de opnames van de promotievideo toonde Jari direct zijn enthousiasme en hij bleek ook nog eens goed te kunnen acteren."

PR-waarde

Begin dit jaar organiseerden Ajax en Ziggo ook al een Klassieker-overnachting in de Arena en keken twee supporters Ajax-Feyenoord vanaf het balkon van hun eigen huisje. Het succes van vorig seizoen smaakte naar meer, legt Metz uit. "Tijdens opvallende momenten willen we het partnership met Ajax zo optimaal mogelijk activeren. En de Klassieker is voor veel Ajax-supporters nog steeds de mooiste wedstrijd van het jaar. Rondom dergelijke wedstrijden proberen we altijd iets speciaals te doen. Vorig seizoen hebben we het Ziggo huisje geïntroduceerd en dat was zo’n succes dat we besloten nog een keer een huisje in de Arena te zetten.”

Volgens Metz was het wel essentieel dat de activatie een nieuw element zou bevatten. "We wilden de kracht van het Ziggo huisje opnieuw benutten, maar de experience ook vernieuwend laten zijn om opnieuw op te vallen. Met een legende als Litmanen genereer je wederom enorm veel media-aandacht en interesse bij de supporters."

'We willen met onze activaties klanten toegang geven tot ultieme experiences'

Thomas Metz (Ziggo)

Spektakel en plezier

De activatie met Litmanen past in de nieuwe activatiestrategie van Ziggo, waarbij het bedrijf haar klanten de mooiste wow-ervaringen op het gebied van sport, muziek, films en series wil bieden. "De onderscheidende factor van Ziggo is het entertainment dat we bieden. Ajax, Ziggo Dome en Max Verstappen zijn onze belangrijkste sponsorassets. Zij zorgen allen voor spektakel en plezier. Die elementen willen we laten terugkomen in de brand engagement activaties, waarin we telkens op zoek zijn klanten toegang te geven tot ultieme experiences."

Als voorbeeld noemt Metz de prijsvraag waarbij Ziggo-klanten zogenaamde Golden Seats voor in de Johan Cruijff Arena en de Ziggo Dome konden winnen. "We gaven een jaar lang de beste stoelen van deze twee venues weg. In totaal hebben er meer dan 130.000 mensen deelgenomen aan de actie. Door dergelijke campagnes bereiken we onze klanten beter en vergaren we ook nog eens veel waardevolle data, zodat we de klanten beter kunnen bedienen."

"Ziggo biedt toegang tot unieke belevingen en experiences", vervolgt Metz. "De activatie met Litmanen is daar een goed voorbeeld van, want twee dagen doorbrengen met zo’n legende is iets dat je nooit meer zult vergeten."