Komst investeringsbedrijven prima impuls voor het schaatsen

De komst van investeringsbedrijven Reggeborgh (team Gerard van Velde) en Infestos (team Wüst) is niet alleen een opvallende entree, maar kan ook van grote betekenis zijn voor de totale schaatssport. Niet langer gaat het om de zichtbaarheid van de logo’s en de sporters in de marathon-uitzendingen van de NOS, maar zullen schaatsers worden ingezet om maatschappelijke doelen zichtbaar te maken en een positieve 'vibe' te geven.

Voormalig KPN-topman Eelco Blok is nu verbonden aan investeringsbedrijf Reggeborgh. Hij is de architect van de sponsoring van het team Gerard van Velde. Blok en zijn adviseurs hebben Van Velde en zijn ploeg, met onder meer de gebroeders Mulder, Kai Verbij en Dai Dai Ntab meteen al duidelijk gemaakt dat ze deze schaatsers in Oost-Nederland willen inzetten om vanuit maatschappelijke betrokkenheid het schaatsen bij de jeugd te promoten.

Een bij de deal betrokken adviseur: "Ga er maar vanuit dat de ploeg op de ijsbanen in Deventer en Enschede veel zichtbaar zal zijn en de sponsor daaraan ook eisen zal stellen."

Eelco Blok formuleerde het in het persbericht aldus: "De komende jaren gaan wij met ons bedrijf de sprintersploeg van Gerard de mogelijkheid bieden om succesvol te zijn. Daarnaast willen we de sympathieke en toegankelijke schaatsers uit het team actief inzetten om de jeugd vitaler, gezonder en sportiever te laten opgroeien en lekker te laten schaatsen. Wij waren vroeger ook al onder de indruk van de Nederlandse topprestaties en zagen onder andere de geweldige gouden race van Gerard van Velde. Op deze wijze kunnen we nu iets terugdoen voor Gerard en zijn ploeg en ondertussen vanuit onze maatschappelijke rol het schaatsen in de breedte ondersteunen.

Talenten ondersteunen

Voor het totale schaatsen een interessante stap. De investeringsbedrijven die hun maatschappelijke rol opeisen en daarvoor de sport gaan gebruiken. Die hun reputatie en zichtbaarheid willen vergroten door voor hun MVO-beleid met sporters in te zetten.

Bij Reggeborgh om de jeugd te mobiliseren om te gaan sporten en bij Infestos door te investeren in de sporters van de toekomst.

Komende week presenteert Infestos-topman Bernard ten Doeschate in Heerenveen samen met voormalig schaatscoach Gerard Kemkers een plan om talenten op te leiden richting topsport. Binnen Infestos wordt dat omschreven als 'nu een ploeg met toppers steunen om op termijn hun opvolgers te gaan opleiden'. Gerard Kemkers heeft de afgelopen maanden in alle stilte aan een plan gewerkt om via Infestos voor meer sporten talenten te gaan ondersteunen.

"De schaatswereld heeft nu een unieke kans om de sport te positioneren in de snel veranderende sportsponsoring. Van zichtbaarheid naar inhoud"

Jaap Stalenburg

Wereld te winnen

De komst van de investeringsbedrijven die de sport kiezen voor hun MVO-beleid gaat in ieder geval andere eisen stellen aan de schaatsers, van wie niet alleen op de ijsbaan maar ook daarbuiten een grotere inzet wordt gevraagd. Reggeborgh en Infestos hebben een verhaal te vertellen dat ze onder meer willen doen via het bereik van de sporters.

Het begin was al niet heel sterk van de Van Velde-schaatsers. Ik kon op Instagram en Twitter geen enkele persoonlijke Tweet vinden waarin de nieuwe sponsor hartelijk welkom werd geheten in de schaatssport. Een ‘retweet’ van het NOS-bericht, dat was het wel. Hier is nog een wereld en merkwaarde te winnen.

De schaatswereld heeft nu een unieke kans om de sport te positioneren in de snel veranderende sportsponsoring. Van zichtbaarheid naar inhoud. Reggeborgh en Infestos zullen zelf de regie moeten nemen en de sporters mee moeten nemen in hun verhaal. Gerichte storytelling als activatie. Schaatsiconen die de jeugd inspireren en activeren. Geen perschef op het budget van de schaatsploeg, maar slimme strategen die de ploeg verder helpen op de digitale snelweg.

'Wake-up call'

Daar kan ook de KNSB een grote rol in gaan spelen. Samen met de expertise van hoofdsponsor KPN kan via een portal maatschappelijke storytelling worden ontwikkeld en schaatsers en coaches worden geholpen met hun activatie. Mooie verhalen uit het schaatsen vertellen om samen met de sponsors nieuwe fans te mobiliseren.

Die lijn zou de KNSB kunnen doortrekken naar het zieltogende marathonschaatsen en het wat meer succesvolle shorttrack. Die livestreams op schaatsen.nl worden vakkundig gemaakt, maar mogen best wat spannender. Meer aandacht voor de verhalen van sporters. Beelden uit de kleedkamer. Nieuwe helden creëren. Meer storytelling. Samen met een mediapartner van schaatsen.nl de beste sportsite van Nederland maken met professionele content. Unieke content is in de sponsorwereld van 2018 geld waard.

De komst van Infestos en Reggeborgh kan een goede 'wake-up call' zijn voor het totale schaatsen.

Headerfoto: Facebook.com/WustIreen