Nieuwe propositie Tour de France moet zorgen voor meer lokale sponsors

Om per land commercieel attractiever en interessanter te worden voor bedrijven, creëert de Amaury Sport Organisation (ASO) voor de Tour de France nieuwe mogelijkheden voor lokale sponsors. Bedrijven kunnen nu sponsor worden van de Tour met een rechtenpakket alleen voor hun eigen land en zich op die manier lokaal associëren met de rittenkoers.

De nieuwe propositie is gebouwd op drie pijlers. Allereerst is er de associatie met de Tour via communicatie-, activatie en marketingrechten. Daarnaast zijn er digitale rechten met de mogelijkheid om digitale Tour de France platformen zoals social media en CRM (nieuwsbrieven, advertising) te gebruiken. Als derde pijler zijn er hospitalityrechten waarbij sponsors gebruik kunnen maken van hospitalitypakketten om de Tour-beleving echt mee te maken in een bijzondere en premiumomgeving.

Met het oog op de Grand Départ in Kopenhagen in 2021 (inmiddels verzet naar 2022), is ASO als eerste in Denemarken gestart met de uitrol van het sponsorpakket. En met succes, want begin dit jaar is Dansk Metal getekend als de eerste regionale partner van de Tour de France voor de periode 2020-2022. Dansk Metal krijgt als lokale sponsor bovendien additionele rechten bij het Grand Départ in Kopenhagen. Commercieel Directeur van ASO Laurent Lachaux ziet geen conflict tussen de sponsorwerving door lokale organisaties en de nieuwe propositie, zegt hij tegen Sponsorreport. “We werken nauw samen met de lokale organisaties. Lokale organisatiecomités beschikken nog steeds over dezelfde rechten die ze kunnen vermarkten op het gebied van communicatie en activatie als in het verleden.”

Veel potentie in Nederland

Ook in Nederland is ASO aan het kijken of de propositie interessant is voor partners. “We hebben er vertrouwen in dat we succesvol zullen zijn in het aantrekken van nieuwe partners in Nederland”, zegt Lachaux. “We denken dat Nederland veel potentie heeft gezien de populariteit van de Tour en wielrennen in het algemeen. Het huidige optreden van Jumbo-Visma draagt daar alleen maar verder aan bij. Maar we kijken ook naar landen als Colombia, UK, China en Noorwegen. Landen waar een grote belangstelling is voor de Tour. En we zijn flexibel wat betreft de inhoud van de pakketten. Als een sponsor bijvoorbeeld niet alleen in Nederland maar in de hele Benelux actief wil zijn, of niet alleen in Noorwegen maar in heel Scandinavië, kan dat.”

Lees het gehele interview met Lachaux op Sponsorreport via onderstaande button.

Headerfoto: Team Jumbo-Visma