Onbekend maakt onbemind; de tweestrijd tussen voetbal en cryptocurrency

Wie vandaag de dag naar een wedstrijd in de Eredivisie kijkt en een blik werpt op de boarding ziet een veelvoud van aanbieders voorbijkomen. Van bekende gezichten die ook op het shirt prijken tot exotische namen die een graantje proberen mee te pikken. Allen met hetzelfde doel: meer zichtbaarheid creëren en de desbetreffende club financieel steunen. Maar wat nou als niemand je kent? Heeft het dan eigenlijk wel zin?

Dat laatste is het geval met cryptocurrency. Een onderwerp dat het nieuws domineert, maar onder Nederlanders een relatief laag vertrouwen (4,1) geniet en waar de overgrote meerderheid (69%) geen kaas van gegeten heeft. Toch schreeuwen ze het van de daken. Bitcoin Meester bij AZ, BLOX bij Ajax, Anycoin Direct bij PSV en Knaken bij Feyenoord: koop Bitcoin! Terwijl slechts 8% er komend jaar overweegt in te investeren en pas 14% een klant van hen is. Feitelijk moeten dus meer dan 3 op de 4 Nederlanders (78%) er helemaal niets van weten. Ook niet langs de lijn.

Moet je de spreekwoordelijke bijl er dan bij neerleggen? Nee. Het is een nieuwe productcategorie, die gewoonweg aan aandacht moet winnen. Daar is het voetbal een goed platform voor. Voor aanbieders is het van belang bewust te zijn van de fase waarin een product of dienst zich bevindt en in te spelen op de (huidige) wensen en behoeften van de markt. Wat is de potentiële doelgroep? En hoe kun je hen ervan overtuigen jouw merk te overwegen. Met name inhoudelijk moet iedere marketingeuro zo effectief mogelijk worden ingezet om meer bekendheid te kunnen genereren.

"Wien of wat men niet kent, heeft men niet lief"

Alleen zichtbaar zijn is niet voldoende. De tijd van logo’s plakken is voorbij. Succes valt en staat met het creëren van loyaliteit. Een proces dat soms meer dan drie jaar duurt. Drie jaar totdat fans of supporters een merk een warm hart toedragen en er een voorkeur voor uitspreken. Uit liefde voor hun club. Sponsoren worden tenslotte gezien als passanten. Merken moeten dan ook de tijd nemen om aan elkaar te wennen. De kracht zit hem in de herhaling en de juiste activaties. Helemaal nu de gemiddelde Nederlander het niet toejuicht dat voetbalclubs door cryptocurrency worden gesteund.

Kortom, schiet niet met hagel en heb geduld. Weet welke obstakels je moet zien te overwinnen en andersom welke aspecten of drijfveren je ten volste moet benutten. Op basis van onderbuikgevoel ga je er niet komen. Zoals gezegd is Bitcoin bij nagenoeg iedereen (83%) bekend, maar zeggen zes op de tien Nederlanders (62%) de valuta zeker niet te gaan kopen. Het is dan ook zaak om eerst de rest te zien bereiken. Daar is in deze turbulente wereld echter een betere strategie (en meer verantwoordelijkheid) voor nodig dan een call-to-action in de vorm van conversie.

Too big to fail?

Vrijwel iedere aanbieder legt de focus op het kopen en verkopen van cryptocurrency. Vaak nog ‘snel’ ook. Of nog erger, in munten die nauwelijks bekendheid genieten. Stop daar mee en breng de juiste boodschap over. Bied een vorm van investeren of beleggen als alternatief voor de lage spaarrente en breng vooral kennis bij. Uit onze onderzoeken blijkt namelijk dat men niet weet of het wel veilig is, of de markt wel stabiel genoeg is en dat ze dus de risico’s niet - goed - in kunnen schatten. Vraag niet om te handelen, maar informeer. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te begrijpen dat je pas iets overweegt aan te schaffen als je daadwerkelijk weet wat het is of inhoudt.

Betrouwbaarheid leidt vanzelf tot een positiever sentiment

Los van het feit of je cryptocurrency daadwerkelijk een veilige haven vindt moeten we vanuit de sport de zogenoemde exchanges en brokers (en hun diepe zakken) omarmen. Zij maken onderdeel uit van een nieuwe beweging. Zij bereiken de jongeren. Het is een investering die aan populariteit wint en waar je, net als ieder andere baanbrekende innovatie of technologie als club iets mee moet. Laten we deze kans dan ook benutten en zorgen dat de behoefte wordt erkend, alvorens we iets verlangen.

Dit kan echter alleen als het product aan vertrouwen heeft gewonnen, dus gebruik de zichtbaarheid om het kennisniveau op peil te krijgen en leg nog beter uit dat je je inzet kunt verliezen. Pas dan, als duidelijk is dat het wel degelijk veilig is en minder risicovol dan het lijkt kun je iemand vragen om Bitcoin te kopen. Want zelfs als je 90 minuten lang in beeld bent zit niet iedereen op je te wachten. Ga daarom doelbewust om met een sponsorship en hetgeen op de boarding staat. Maar bovenal zorg dat je de effecten onderzoekt. Want, research is everything.

Meer weten over blockchain en crypto's in de sport? Lees ook ons artikel 'Voetbalwereld en blockchain-technologie: hype of toekomst?' uit 2018.

Headerfoto: Photo Ajax Jasper Ruhe