Tijdens een feestelijke en inspirerende avond in de SugarFactory in Halfweg zijn op dinsdag 17 juni de winnaars van de SponsorRingen 2024 bekendgemaakt. Zo'n 300 sponsorprofessionals verzamelden zich voor de uitreiking van de belangrijkste vakprijzen in de Nederlandse sponsorwereld. De grootste winnaar van de avond was Samsung ShotControl, dat meerdere awards in de wacht sleepte. De Special SponsorRing 2024 is dit jaar toegekend aan politicus, partijleider en oud-minister Rob Jetten, voor zijn rol in het terugdraaien van de voorgenomen btw-verhoging op onder meer sport, cultuur, boeken en media.
De jaarlijkse Special SponsorRing wordt toegekend aan een persoon, campagne, organisatie of gebeurtenis die een uitzonderlijke bijdrage levert aan de wereld van sponsoring. In het geval van Rob Jetten betreft het geen sponsoractivatie of marketingcampagne, maar een politieke inzet die volgens het bestuur van de Stichting SponsorRingen directe gevolgen heeft voor de toegankelijkheid van sectoren waarin sponsoring een belangrijke maatschappelijke rol speelt.
De voorgestelde btw-verhoging naar 21% zou geleid hebben tot hogere prijzen voor sportdeelname, culturele activiteiten, boeken, festivals en media-abonnementen. Deze stijging zou met name gezinnen, jongeren en mensen met een kleinere beurs geraakt hebben; precies de doelgroepen waar sponsoring vaak op inzet om sport en cultuur bereikbaar te houden. "Deze maatregel had niet alleen sport- en cultuurdeelname onder druk gezet, maar ook de maatschappelijke werking van sponsoring geraakt," zegt Maarten Hoffer, voorzitter van Stichting SponsorRingen. "Minder mensen op de tribune, minder kinderen op sportclubs, minder toegang tot cultuur — dan verdwijnt de fundamentele werking van sponsoring als verbindende kracht."
Rob Jetten was gedurende het gehele politieke proces een zichtbare tegenstander van de maatregel. Tijdens Prinsjesdag 2024 stond hij zij aan zij met de sector, sporters, kunstenaars en schrijvers in protest tegen de aangekondigde btw-verhoging. Ook in de debatten rondom de begroting en de voorjaarsnota sprak hij zich herhaaldelijk uit. Zijn inzet was onderdeel van een bredere politieke samenwerking, waarin ook partijen als D66, CDA, ChristenUnie en GroenLinks-PvdA een doorslaggevende rol speelden. "Juist in een tijd waarin de samenleving zo onder druk staat hebben we toegang tot sport, cultuur en media nodig om met elkaar te kunnen lachen en elkaar te kunnen inspireren", aldus Jetten. "De voorgestelde verhoging raakte de kern van wat sport, cultuur en media voor de samenleving betekenen. En dat mag niet ondermijnd worden door kortetermijndenken of budgettaire kille rekensommen."
Het bestuur van Stichting SponsorRingen erkent Jettens bijdrage als een van de krachten die hebben geleid tot het besluit om de btw-verhoging niet door te voeren. Daarmee is een maatregel afgewend die niet alleen sport en cultuur, maar ook de ruimte voor sponsoring en maatschappelijke activatie ernstig had kunnen beperken. Daarmee wijkt de Special SponsorRing dit jaar af van de gebruikelijke formats. Geen mediabudget, geen awardwinnende case, maar wel zichtbare en blijvende impact op een hele sector. Daarmee is deze Special precies waarvoor hij bedoeld is.
Tijdens de Awardshow van de SponsorRingen werden de beste sponsorcampagnes van Nederland bekroond. Uit de 55 inzendingen zijn na een zorgvuldig juryproces de onderstaande winnaars gekozen.
1. Branded Content & Media Partnerships
Goud: Hoe adidas na 20 jaar lokaal relevant wist te zijn voor Gen-Z tijdens het EK voetbal
Zilver: TENA & Libelle: Samen van Menopauze naar Menopower
Brons: HNTM x Colgate "Behind the Smile"
2. Cultuur
Goud: Pulse
Zilver: Rabobank Art Lab en Depot Boijmans van Beuningen; 'Let's Talk Money' Carlijn Kingma
Brons: ING 35 jaar trotse hoofdsponsor Koninklijk Concertgebouworkest
3. Entertainment
Goud: IKEA DRÖMLAND x LOWLANDS
Brons: ING 35 jaar trotse hoofdsponsor Koninklijk Concertgebouworkest
In deze categorie is Zilver niet uitgereikt wegens last minute terugtrekking van de case.
4. Maatschappij
Goud: Coaching Girls - Nike & KNVB
Zilver: Beleef de positieve energie van Missie H2 en TeamNL
Brons: Rabo ClubSupport
5. Sport
Goud: Samsung ShotControl
Zilver: Toyota helpt om een gelijk speelveld te creëren voor iedereen
Brons: De Rabo Sportactie Met sport win je vrienden
6. Beste gebruik van Content
G-STAR x Magnus Carlsen
7. Beste gebruik van Creativiteit
The Name Game
8. Beste gebruik van Data & Insights
Van bijdrage naar bewustwording, Nederlandse Loterij maakt haar missie zichtbaar
9. Beste gebruik van ROI/Business case
Samsung ShotControl
10. Talent van het Jaar
Fleur de Bouter, House of Sports
Meer informatie over deze cases op sponsorringen.nl
Headerafbeelding: Judith Keizer (bestuur St. SponsorRingen) overhandigt de Special SponsorRing aan Rob Jetten.