Rugby World Cup: natte droom voor sponsoren!

Afgelopen vrijdag is het WK Rugby gestart in Engeland, het land waar het rugbyspel ontstaan is. Hoogst waarschijnlijk zal Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika of Engeland het toernooi gaan winnen. We moeten hiervoor echter nog even geduld hebben, want de WK-finale staat pas gepland voor 31 Oktober. Maar buiten het sportieve gedeelte denk ik dat het vooral een marketingsucces zal gaan worden. Ik zal proberen te beschrijven waarom.

1. De moelijkste en belangrijkste doelgroep heeft een passie voor rugby

Grote multinationals zoals Mastercard, DHL, RBS, HSBC en Société Générale hebben geen enkele moeite met het uitdelen van hospitality tickets. Alle klanten komen maar wat graag op uitnodiging van hen naar de stadions toe. Maar liefst 7 weken lang houdt het toernooi de gemoederen bezig. Mannen tussen de 25-40 jaar uit de middenklasse, dat is de core doelgroep van de rugbysport. Erg interessant dus voor bedrijven die producten of diensten willen verkopen aan deze mannen die wat geld te spenderen hebben. Interessant om te weten is dat de gemiddelde prijs voor een kaartje €143,- is en dat de kwart- tot en met de finalewedstrijden allemaal zijn uitverkocht..  De prijs van het kaartje is ruim 20 euro duurder dan bij het WK voetbal.  Alle records zullen tijdens dit WK verbroken worden met meer dan twee miljoen toeschouwers in de dertien WK-stadions.

2. Gelimiteerde landen = maximaal ROI

Ook al heet het event World Cup de beste teams komen toch uit Engeland, Ierland, Schotland, Oceanië en Zuid-Afrika. Dit betekent dat de bedrijven zich niet hoeven te focussen op globale campagnes, maar zeer gerichte activiteiten kunnen organiseren in deze grote belangrijke Engelstalige landen. Als sponsor bij het WK Rugby is men niet verplicht om de sponsoring in alle landen te activeren. Dit in vergelijking met het WK voetbal waar dit zeker wel een voorwaarde is, wat natuurlijk ook veel extra geld kost...

Toch kan de sponsor door een partner te zijn bij het WK Rugby prestige verkrijgen en zichtbaarheid bij meer dan 800 miljoenen huishoudens via de tv uitzendingen (inclusief RTL 7 in Nederland dit jaar) en vervolgens lokaal te activeren waar het zin heeft. Commercieel gezien erg interressant en een stuk voordeliger dan een WK Voetbal of de Olympische Spelen.

3. Legendarische Sterren

Het WK Rugby is pas het achtste officiële event, ter vergelijking: het WK voetbal heeft sinds 1930 al twintig edities georganiseerd. Toch heeft het event vele spelers legendarisch gemaakt. Namen zoals Wilkinson, Fitzpatrick, Pienaar, Michalak, Sebastian Chabal en Hastings zijn grote, slimme en atletische spelers die het event heeft voortgebracht en nog steeds veel genoemd worden in de lokale pubs. De mix tussen zichtbaarheid, bekendheid, karakter en slimheid geeft sponsoren een fantastiche brand ambassador waarmee men kan pronken in de media, bij klanten, vips en gasten - waaronder de CEO maar ook zijn vrouw en dochters.

4. De spirit van het spel

Men zegt dat voetbal een herensport is gespeeld door hooligans, rugby is een hooligansport maar gespeeld door heren! Nou dat is ook echt zo, fairplay en respect voor de spelers en scheidsrechter staan erg hoog in het vaandel. Dit wordt ook gewaardeerd door de sponsoren. Tim Visser, Nederlands enige deelnemer aan het WK namens Schotland, zegt hierover: Omdat RTL 7 de wedstrijden gaat uitzenden kan het Nederlandse publiek ook kennis maken met de kenmerken van onze sport waaronder respect voor jezelf en de tegenstander en niet te vergeten de referee! Natuurlijk hoop ik ook dat ik ervoor kan zorgen dat er meer jonge kinderen in Nederland rugby gaan spelen en het spel gaan volgen.  

5. Moderne rolmodellen

Ongeacht het team (15 man sterk) dat je support; er zit vast een favoriete speler in het team. Rugby wordt gespeeld door alle maten spelers (smal, dun, breed, snel en sterk). Ieder team heeft favoriete en knappe rolmodellen beschikbaar die geliefd zijn door de media en de bedrijven. De meeste spelers hebben een uniek imago en zijn vaak slim, goed gebekt en ook nog eens voorzien van de vele social media tools. Hierdoor is er een zeer goede samenwerking mogelijk met deze supersterren in vergelijking met bijvoorbeeld veel voetballers. Niet onbelangrijk: de ROI zal mede ook door de slimheid van de ambassadeurs op het veld een stuk hoger zijn dan in vergelijking met een samenwerking met een voetbalspeler.

Ik wens alle partners (DHL, Land Rover, Societe Generale, Heineken, MasterCard, Emirates, Canon, Toshiba, Fujitsu, Duracell, Dove Men, William Grant & Sons ) van het WK rugby een fantastisch event toe en geef ik ze een welverdiend applaus voor het tonen van hun creativiteit, innovatie en lef om deze sport te stappen. Natuurlijk ben ik benieuwd om te zien welke andere merken volgen...Misschien gaat de sport nu ook nog groter worden in Japan door de sensationele eerste zege op dit nog jonge WK.

Deze bijdrage is o.a. gebaseerd op artikelen van Infront Media, Repucom en mijn eigen mening.


Foto's: Flickr (CC) Land Rover Mena & Sumofmarc