SEG ziet kansen om commerciële inkomsten sporters te vergroten

Met de komst van Lennart Bril als Head of Commerce wil talent managementbureau Sports Entertainment Group (SEG) hun klanten op commercieel vlak beter gaan ondersteunen en begeleiden. Door onder meer op maat gemaakte proposities te maken wil het internationaal opererende bedrijf ervoor zorgen dat sporters naast hun salaris ook meer inkomsten uit commerciële activiteiten gaan genereren.

Sinds 1 februari is Bril Head of Commerce bij SEG. In zijn nieuwe rol is hij onder meer verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten binnen het bedrijf. De afgelopen jaren was Bril werkzaam bij House of Sports en zusteronderneming Influencers of Sports. Met SEG gaat hij zich nu bewegen op het internationale podium. “SEG heeft een mooi portfolio van voetballers, wielrenners, esporters en artiesten. Zij krijgen allen veel commerciële vraagstukken op zich af. Wij gaan kijken welke commerciële mogelijkheden goed bij ze passen en we gaan proactief campagnes ontwikkelen voor ze. Dat ga ik zowel nationaal als internationaal doen”, zegt Bril.

Kruisbestuiving

SEG is een wereldwijd managementbedrijf dat honderden voetballers, wielrenners, esporters en artiesten vertegenwoordigt. Onder meer Daley Blind, Cody Gakpo, Kasper Dolberg, Fabio Jakobsen en Bauke Mollema worden ondersteund door SEG. Volgens Bril is het niet onlogisch om de verschillende sporters met elkaar te laten samenwerken. “Op termijn zou het mooi zijn als we campagnes over meerdere assen kunnen laten lopen. Op die manier bereik je enorm veel mensen en creëer je kruisbestuiving.”

“Het belangrijkste is dat we partnerships zoeken die passen bij de sporter. Purpose driven campagnes komen steeds vaker voor, ook in de sportwereld. Een goed voorbeeld is hoe Cody Gakpo en Luuk de Jong via hun social media-kanalen aandacht vroegen voor stamceldonatie. Dat is een belangrijk maatschappelijk thema. De boodschap die je uitdraagt en waar je graag achter wilt staan, is voor veel sporters belangrijker dan snel geld verdienen”, stelt Bril. “In het bedrijfsleven zijn thema’s als diversiteit, inclusie en gelijke kansen en rechten voor mannen en vrouwen op dit moment heel relevant en belangrijk. Als je dat doortrekt naar de sport verwacht ik dat de vrouwensport in z’n algemeenheid nog een boost gaat krijgen in Nederland. Die ontwikkeling houden we in de gaten. Hoe kunnen wij met ons portfolio op een goede manier aansluiten bij deze belangrijke maatschappelijke thema’s?”

'Als bekende sporter heb je een voorbeeldfunctie. Marcus Rashford is een mooi voorbeeld van iemand die zijn bekendheid inzet om thema’s die hem aan het hart gaan aan te kaarten'

Lennart Bril (SEG)

SEG is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een internationaal opererend managementbureau met een team van meer dan 150 agenten, werkzaam vanuit 30 landen. Op welke manier is het begeleiden van sporters het laatste decennium veranderd?

“Tien jaar geleden was de belangrijkste taak van managers om de contracten met clubs in orde te maken en mediaoptredens te regelen. Tegenwoordig moet je ook juridische kennis hebben, financieel goed onderlegd zijn, snappen hoe social media werken en weten op welke vlakken jouw klant een maatschappelijke bijdrage kan leveren. Bij SEG werken op al deze gebieden specialisten, waardoor het perfecte umfeld wordt gecreëerd voor de sporters en artiesten om optimaal te presteren. En wanneer je goede prestaties levert, komen er ook sneller commerciële kansen.”

“Het fundament bij SEG staat dus als een huis en daar willen we een commerciële component aan gaan toevoegen. Bij samenwerkingen is het eerst van belang goed te begrijpen wie de fans van onze sporters zijn en hoe we die het beste kunnen bereiken. Je hebt als bekende sporter ook steeds meer een voorbeeldfunctie. Ik vind Marcus Rashford een mooi voorbeeld van iemand die zijn bekendheid inzet om thema’s die hem aan het hart gaan aan te kaarten. Hij komt in actie voor de voedselbank en is een boekenclub voor kinderen gestart om de Engelse jeugd een goede toekomst te geven. Dat is een krachtige boodschap, waar ook merken graag bij aansluiten.”

Behalve een groot aantal bekende sporters, staan er ook veel minder bekende sporters en jonge talenten onder contract bij SEG. Hoe kun je hun commerciële potentie benutten?

“Als je momenteel in de Onder 19 van een profclub speelt, komt er commercieel nog niet zoveel op je af. Onze taak is deze talenten klaar te stomen voor wanneer ze wel doorbreken. Dus alle randzaken regelen, de social media-kanalen klaarzetten en een idee hebben over welke content bij de persoon past. Je ziet een ontwikkeling waarbij sporters steeds meer zelf content maken en delen. Esporters zijn al veel bezig met streamen en strategisch nadenken over content. Ik kan mij voorstellen dat traditionele sporters hierin ook bekwamer worden, of dat er een team omheen wordt verzameld dat kan helpen met filmen en monteren. Mogelijk dat we een aantal sporters van SEG een eigen platform gaan geven. De komende periode gaan we kijken wie hiervoor openstaat en wat past bij de sporter. Het idee is een aantal cases te bouwen die echt vernieuwend zijn.”

Je ervaringen bij House of Sports en Influencer of Sports wil je bij SEG inzetten om sporters en artiesten op commercieel vlak te ondersteunen. Wat zijn jullie doelstellingen voor de komende jaren?

“We willen ons commerciële netwerk richting merken, PR- en mediabureaus verder uitbreiden. Persoonlijk wil ik een team neerzetten dat voor serieuze commerciële inkomsten voor onze klanten gaat zorgen. We gaan proposities maken voor zowel merken als onze sporters, zodat zij naast de inkomsten uit hun arbeidscontract ook via commerciële samenwerkingen inkomsten of maatschappelijke waarde kunnen genereren. Als dat lukt, ben ik tevreden.”

Foto's: SEG