Sponsoring AkzoNobel en Brunel in Volvo Ocean Race ‘boven verwachting’ verlopen

De Volvo Ocean Race kende deze editie een grote Nederlandse inbreng, met onder meer twee Nederlandse boten. Teamsponsors Brunel en AkzoNobel zijn beide tevreden over hun deelname, zowel wat betreft de sportieve prestaties van het team als op zakelijk vlak. We blikken terug met Steven Biester van Brunel en Nathalie Quere van AkzoNobel.

“Overall is het een geweldige editie geweest”, zegt Steven Biester, Manager Global Marketing bij Brunel. "Vanaf Auckland heeft de keuze voor een mix van ervaring en talent zich uitbetaalt. Waarbij Leg 10 - waar we door een overwinning nog kanshebber waren voor de overall winst - absoluut een fantastische prestatie van het team was."

Brunel was in eerste instantie niet van plan om deze (inmiddels de vierde) keer aan de race deel te nemen. Nadat een aantal zaken positief samenkwam werd alles nogmaals overwogen en kwam men tot de overtuiging dat een campagne realistisch was en tot een maximaal succes kon leiden. Daardoor stapte men pas laat in, maar besloot men er wel vol voor te gaan. Doelstelling van de campagne had direct te maken met de dienstverlening van Brunel: getalenteerde, hoogopgeleide professionals verbinden met werkgevers die marktleiders zijn in hun industrie.

"Deze invulling van onze samenwerking was voor beide partijen een win-winsituatie" - Steven Biester (Brunel)

Biester: “De huidige economische groei zorgt momenteel voor een aanzienlijke stijging in de vraag naar hoogopgeleide professionals. Dit betekent dat we met onze deelname een push konden geven aan de werving van die hoogopgeleide professionals waar onze klanten om vragen. Concreet hebben we onze doelstelling van nieuwe hoogwaardige sollicitaties vorige maand al gerealiseerd naast het verder versterken van ons merkbekendheid in binnen- en buitenland.”

Met het late instappen was het team nog op zoek naar extra budget, ook toen de race al gestart was. Dat heeft verder geen invloed gehad op de campagne, zegt Biester. “We hebben vooral gefocust op wat er wél mogelijk was. Samen met onze partners hebben we oplossingen gecreëerd, waardoor we vol gas vooruit konden gaan. Dat is ook typisch Brunel: ondernemend en 'get it done' mentaliteit.”

Win-winsituatie

Brunel was behalve sponsor van Team Brunel ook Official Human Resources Partner van de Volvo Ocean Race 2017-18 zelf. Volgens Biester een logische stap gezien de dienstverlening van Brunel en het vermogen om maatwerkoplossingen te realiseren. “De organisatie van de Volvo Ocean Race is dynamisch waardoor het in korte tijd van een beperkt aantal mensen naar 400 mensen opgeschaald moet worden. Doordat wij een maatwerkoplossing kunnen bieden voor de organisatie is deze invulling van onze samenwerking voor beide partijen een win-winsituatie.”

AkzoNobel



"We konden onze productverhalen tot leven te brengen, met name via onze coatings" - Nathalie Quere (AkzoNobel)

Was Brunel laat met zijn beslissing om deel te nemen, AkzoNobel was juist de eerste sponsor van een team in de afgelopen race. Ondanks een wat valse start vanwege onenigheid met schipper Simeon Tienpont, kijkt ook Nathalie Quere, Campaign Director van Team AkzoNobel in de Volvo Ocean Race, tevreden terug. “We hadden een duidelijke businesscase toen we begonnen. Er waren drie doelstellingen rondom de merken, businessdevelopment en de betrokkenheid van werknemers. We hebben daarbij targets geformuleerd, met een duidelijke set van KPI’s die we nauwgezet gemonitord hebben. We hebben op alle KPI’s beter gepresteerd dan vooraf bepaald. De resultaten zijn ver boven verwachting.”

“Er is een mediawaarde van 65 miljoen euro gerealiseerd en een mediabereik van 6.557 artikelen in 44 landen waar AkzoNobel actief is. We hebben gedurende de race 1.500 gasten ontvangen, inclusief 1.200 klanten uit alle belangrijke landen voor AkzoNobel. Op social media hebben we via Faceboook 50 miljoen mensen bereikt en via Twitter 6 miljoen.”

AkzoNobel raakte bij de zeilrace betrokken omdat de mogelijkheid ontstond een nieuwe sponsorcategorie in te vullen als de official supplier van de coatings voor alle teams. Aanvullend werd zorgvuldig geanalyseerd hoe een partnership met de Volvo Ocean-race kon bijdragen aan de brandstrategie en businessdoelstellingen. Quere: “We kwamen tot de conclusie dat het VOR-platform een uitstekende fit had met AkzoNobel’s reputatiedrivers (performance, sustainability, teamwork en diversiteit), en een duidelijke fit had met ons product. Dat zou ons in staat stellen om onze productverhalen tot leven te brengen, met name via onze coatings.”

“Er was ook een sterke geografische fit met de mogelijkheid om betrokkenheid en activiteiten te ontwikkelen in al onze kernlanden. Onze intentie was het bereik van het VOR-event te vergroten door te investeren in een team dat ons strategisch communicatieplatform zou worden in de komende drie jaar.”

Sleutel tot succes

De ongelukkige start van Team AkzoNobel had ook positieve kanten, aldus Quere. “Het hielp om beter inzicht te krijgen in het belang van een sterke leiding en een solide teamstructuur om zo’n complex project te kunnen runnen en alle aspecten samen te brengen: het zeilteam, het operations team, het activatieteam en de partners. Het liet ons ook zien dat we de juiste ervaring moesten inbrengen in het team en dat we de juiste waarden en cultuur in het team moesten hebben. Dat was echt de sleutel tot het succes dat we hebben gehaald. Het was ook een interessante case hoe je een multicultureel sportteam (met tien nationaliteiten) van atleten, experts en bedrijfsvertegenwoordigers moet managen, alles binnen een high-performance omgeving.”

Goed geoliede machine

"De feedback die we van onze klanten hebben gekregen was enorm positief" - Nathalie Quere (AkzoNobel)

Het was voor AkzoNobel de eerste keer dat zo’n groot wereldwijd partnership met zoveel verschillende lagen van activatie is aangegaan. De belangrijkste learnings vanuit een managementperspectief waren de lessen die men geleerd heeft rondom de structuur en governance van het project. Vanuit marketingcommunicatieperspectief was een van de belangrijke lessen het belang van de pre-race activatie en pre-race engagement in alle markten.

Quere: “Het duurde een aantal stop-overs wat betreft het in de praktijk brengen van alle plannen die we op papier hadden, maar we zijn daar gekomen waar we wilden en het heeft ons geholpen uiteindelijk een goed geoliede machine te worden. Vanuit een businessperspectief was iedereen onder de indruk wat een geweldige brand experience dit avontuur was. Het bood ons een prachtige mogelijkheid om verder te bouwen aan onze klantrelaties. De feedback die we van hen hebben gekregen was enorm positief.”

Dit artikel is een ingekorte versie van twee uitgebreide interviews met Steven Biester van Brunel en Nathalie Quere van AkzoNobel die vorige week verschenen zijn op Sponsorreport.


Foto's: Volvo Ocean Race/Ainhoa Sanchez en Marina Garica