Sporters en sportorganisaties lopen miljoenen euro’s aan sponsorgeld mis

Iedere atleet, club, competitie, toernooi of bond laat geld liggen, veel geld. Het gaat hier om miljoenen euro’s aan extra inkomsten uit sponsoring. Door slim in te spelen op de enorme consumptie van content, kan vrijwel iedere rechtenhouder gemakkelijk extra rechten verkopen aan sponsors. Het is ook geen toeval dat grote merken sponsor zijn in de sport. Hoewel enkel ‘sponsor’ al geen goede benaming meer is. Samen met de gesponsorde creëren ze content om te appelleren aan de emotie van sportfans. Wereldmerken als Red Bull, adidas, Nike en Heineken produceren allang niet meer enkel het product waarmee ze ooit zijn begonnen. Sportieve content spreekt aan én tot de verbeelding. Als ‘succesvolle content bieden’ een wedstrijd zou zijn, dan is de sportwereld aan het winnen.

En hoe dan verder?

Content blijft altijd de verbindende factor tussen merk en consument. Sport is de belangrijkste bijzaak van het leven, in welke vorm dan ook. Nike en adidas leveren aan de lopende band de mooiste digitale producties af met atleten in de hoofdrol om appealing te blijven onder de door hun gewenste doelgroep. Deze shift in mediabudget is jaren geleden met succes gemaakt, van traditioneel naar digitaal.

Een voorbeeld: Robin van Persie (7 miljoen volgers op Twitter) verdiende in 2014 zo’n 3 miljoen dollar aan zijn social media account. Dat was gemiddeld 59.000 dollar per commerciële tweet. Het gaat hier om de combinatie van rechten op unieke content en het inzetten van zijn persoonlijke Twitter-kanaal. Al met al een prima deal!

Een eigen YouTube-kanaal met (groot) bereik bouwen kan erg lucratief kan zijn. Wordt daar per kwartaal meer dan 15.000 uur aan video op gekeken, dan kom je in aanmerking voor het Partner Programma. Upload één video van 2 minuten die 450.000 views oplevert en je bent al in business! Kijk naar het voorbeeld van de Kensington-clip met topturners Epke Zonderland, Casimir Schmidt en Bart Deurloo (zie video onderaan de blog). Deze clip van 3.17 minuten is ruim 3.000.000 keer bekeken, reken maar uit.

Het programma levert je vervolgens tussen de €0,05 en €5,00 per 1.000 views op. De kanalen van Fox Sports (172.500 abonnees) en Ajax (84.000 abonnees) komen hiervoor direct in aanmerking.

Sportsponsoring anno 2015 is het gezamenlijk creëren van unieke content en deze op een passende manier aanbieden aan de consument. De sportwereld moet het goud waarop ze zit onderkennen en te gelde durven maken. Ze moet meer en meer plaats bieden aan jong, creatief talent met gevoel voor sport. De nieuwe generatie kan het palet aan rechten vergroten, verbreden, moderner vermarkten en daarmee de sponsorinkomsten doen stijgen.

Kortom, de sport kan niet stil blijven staan. Als we niet snel vacatures als Content Creator, Content Director of Chief Content Officer voorbij zien komen om te werken bij NOC*NSF, PSV, KNGU of het EK Atletiek, dan wordt een kans voor open doel gemist.


Blog verscheen ook op Tripledouble.nl