Sunweb en NOC*NSF creëren met partnership 'gemakspropositie' voor sportfans

TeamNL heeft een nieuwe partner: Sunweb en NOC*NSF gaan een partnership aan tot en met de Olympische Spelen van Parijs 2024. Beide partijen willen een nieuwe markt veroveren en tegelijkertijd de sportbonden mee laten profiteren van eventueel succes. "Hoe groot de markt is, weten we nog niet."

Erik Ruts, onderhandelaar bij de deal namens NOC*NSF, is nieuwsgierig in hoeverre de fans nog nadrukkelijker betrokken kunnen worden bij TeamNL. "De fans staan centraal in de samenwerking. Er zijn al fanatieke supporters die hun favoriete sporter of team overal ter wereld steunen. Zij kunnen nu profiteren van de ervaring van Sunweb in het organiseren van fanreizen. Bovendien krijgen ze de mogelijkheid in contact te komen met de topsporters en de teams door middel van ontmoetingen en een kijkje achter de schermen tijdens de evenementen. Daarnaast hopen we - en denken we - een groep sportliefhebbers te binden die een bezoek aan een sportwedstrijd combineert met een (korte) vakantie."

Bij bepaalde evenementen, zoals de Davis Cup of internationale hockeytoernooien, gaan er over het algemeen veel supporters mee, wat voor een goed gevuld Oranjevak zorgt. Maar hoe zal dat zijn bij een WK baanwielrennen of WK korfbal? “Dat weten we nog niet”, zegt Ruts eerlijk. “We gaan samen met Sunweb de markt verkennen en ontginnen."

"Wat we wel weten is dat mensen veel reizen. Sportwedstrijden in het buitenland bezoeken is een behoorlijke stap, maar we geloven erin dat er een markt voor fanreizen is. Wij creëren nu als het ware een gemakspropositie. Sunweb zorgt ervoor dat fans op een aantrekkelijke en toegankelijke manier naar wedstrijden en evenementen kunnen. Dat is de kern van de samenwerking."

'Hoe meer fans er meegaan naar sportevenementen, hoe hoger het bedrag is voor de sportbond die meedeelt in de netto-inkomsten'

Erik Ruts (NOC*NSF)

Revenuesharingmodel

Een noviteit in de overeenkomst tussen Sunweb en NOC*NSF is dat sportbonden nadrukkelijk zijn betrokken bij het partnership en ook via een revenuesharingmodel direct meeprofiteren. Ruts legt uit hoe het werkt: "Sunweb en de sportbonden ontwikkelen samen fanreizen. Dat kan in principe naar alle evenementen waar TeamNL aan meedoet. We hebben de afspraak gemaakt dat vanaf nu, als er EK’s, WK’s of andere grote sportevenementen zijn, Sunweb, in overleg met de bonden en ons, ervoor zorgt dat fans makkelijker naar die evenementen kunnen gaan. Als er meer fans gaan, levert dat extra omzet op en de sportbond deelt mee in de netto-inkomsten."

"Een andere belangrijke component is dat Sunweb een sportbond ontzorgt. We kregen regelmatig te horen dat bonden wel fanreizen wilden organiseren, maar dat ze niet wisten hoe. Daar hebben we nu Sunweb voor. Dan kan de bond zich concentreren op het mobiliseren van de achterban."

'De commerciële marketingwaarde van TeamNL is groter voor de b2c-markt dan de b2b-markt, waar ATPI in opereert'

Jeroen van Hest (ATPI)

Andere strategische doelstellingen ATPI

Consequentie van de samenwerking met Sunweb is dat NOC*NSF tot en met 2020 twee suppliers heeft. ATPI Sports Event, al 23 jaar de Official Ticket & Travel Partner van de sportkoepel, blijft de reizen en entreekaarten verzorgen van topsporters, begeleidingsstaf, sportbonden en commerciële partners van TeamNL naar de Olympische en Paralympische Spelen van Tokio 2020. Ook blijven zij de zakelijke markt bedienen op weg naar de Spelen. ATPI maakt voor Tokio 2020 voor de consumentenmarkt al wel plaats voor Sunweb.

Volgens Jeroen van Hest, Director of Group Marketing & Commercial Services, was het niet verlengen van het contract met NOC*NSF een logisch gevolg van de behoefte die TeamNL had aan een reispartner die meer op de consumentenmarkt actief is. "De conclusie van de gesprekken tussen beide partijen was dat wij andere strategische doelstellingen hadden met het partnership. Onze focus ligt op het bedienen van sportorganisaties en het ondersteunen van corporates in het activeren hun zakelijke hospitality rondom sponsorships. We bedienen de zakelijke markt en zetten de guest experience op die past bij een bepaald merk. NOC*NSF zocht juist een partij die een bredere consumentendoelgroep kan bereiken om TeamNL te ondersteunen. De commerciële marketingwaarde van TeamNL is groter voor de b2c-markt dan de b2b-markt, waar wij in opereren.”

ATPI blijft natuurlijk wel actief in de Nederlandse sport, onder andere als travel partner van verschillende bonden zoals de zwembond, judobond, wielrenbond en schaatsbond. Als partner van het Canadees Olympisch Comité blijft ook de relatie met de Spelen bestaan. “We ontwikkelen een andere kant op en zullen daardoor minder zichtbaar zijn voor het grote publiek. Dat neemt natuurlijk niet weg dat we bij heel veel nationale en internationale sportevenementen nog steeds in een professionele rol achter de schermen aanwezig zullen zijn”, aldus Van Hest.

Parijs 2024 stip aan de horizon

Ruts is ATPI dankbaar voor de medewerking en noemt het een ‘luxe’ dat NOC*NSF de komende anderhalf jaar met beide partijen mag samenwerken. “We kunnen nu alvast ervaring op doen voor de grote evenementen die eraan komen. Voorlopig richten we ons het WK wielrennen in september en de Davis Cup-finale in Madrid in november. Maar er zou zomaar iets eerder voorbij kunnen komen. TeamNL reist natuurlijk heel wat af en een WK korfbal in Zuid-Afrika zou ook interessant kunnen zijn voor korfbalfans om te bezoeken.”

Sunweb en NOC*NSF hebben een contract getekend tot en met 2024. De Spelen in Parijs moeten het absolute hoogtepunt vormen in de samenwerking. “We gaan proberen 100.000 TeamNL-fans naar de Zomerspelen in Parijs te krijgen”, zegt Ruts daarover. “In onze ogen moet dat zeker kunnen. Je bent in een paar uur in Parijs. Zelfs naar Londen – waar al heel veel Nederlandse fans waren - ben je toch iets langer onderweg. Bovendien hebben we tegen die tijd de TeamNL-fans in kaart gebracht en weten we precies wie er eventueel interesse heeft om mee te gaan. Kunnen we de markt tot leven weken? Wij denken van wel."