#Vrouwenvoetbalkoorts

Het kan niemand zijn ontgaan; aanstaande vrijdag begint het WK voetbal voor vrouwen in Frankrijk. Nog nooit was de (commerciële) aandacht voor vrouwenvoetbal zo groot als nu. De laatste weken barst het los met alle activaties en social campagnes. Voor Women's Next maken we een rondje langs de internationale velden. Welke campagnes komen we tegen en welke trends vallen ons op?

In Women's Next schrijven Suuz Amijs en Anouk Dijkhoff over zaken die hun opvallen in de vrouwensport. Welke ontwikkelingen vinden er plaats en welke trends zijn waarneembaar? Suuz en Anouk praten je helemaal bij!

We trappen af met de huidige wereldkampioen: Amerika. Na de winst in 2015 werd het team al gehuldigd op Times Square en ook nu kunnen de speelsters van 'Team USA' op veel aandacht rekenen.

Vrouwenvoetbal is hot in Amerika. Dat Nike daar mede zorg voor draagt, kan je niet ontgaan zijn. Van de lancering van de nieuwe tenues, tot de ‘Dream With Us' campagne, waar een grote rol is weggelegd voor de Amerikaanse sterspeelster Alex Morgan. Nike pakt dit jaar maximaal uit om aandacht voor vrouwenvoetbal te generen. De video die afgelopen weekend tijdens de wedstrijd van de OranjeLeeuwinnen online kwam, is dan ook al meer dan 13 miljoen keer bekeken.

Een trend die we veel terug zien komen is inzetten op vrouwenvoetbal in de breedte. Het verhaal van het jonge meisje dat één droom heeft: profvoetballer worden. Inmiddels is dat niet meer alleen een droom, maar de werkelijkheid. Dat past ook goed bij de richting die UEFA heeft ingezet voor de promotie van vrouwenvoetbal.

Het nationale elftal van de CS siert momenteel niet alleen de cover van Sports Illustrated, maar is door de WNT Everywhere campagne door heel Amerika te zien. Met sponsor Volkswagen heeft het elftal de campagne 'One Nation. One Team. 23 Stories.' Naast muurschilderingen van alle 23 spelers in diverse grote Amerikaanse steden, worden de verhalen van alle geselecteerde speelsters online gedeeld. Benieuwd of het team daar dit WK een nieuw gouden verhaal aan kan toevoegen, ze zijn immers een van de favorieten.

Royal announcement

Terwijl de online activiaties ons vanuit alle hoeken om de oren vliegen, werd er door de verschillende landen ook ingezet op een originele bekendmaking van het team. De eerste prijs daarvoor gaat wat ons betreft naar Engeland. Niemand minder dan Prins William, James Corden, David Beckham, Ellie Goulding en vele anderen maakten één voor één de selectie bekend.

En wie kent het nummer 'Football’s Coming Home' van de Three Lions niet? Lucozade Sport speelt daar slim op in door het lied te gebruiken in een campagne voor de Lionesses. Naast het bedrukken van 16 miljoen flesjes, waar aanvoerster Steph Houghton en aanvalster Nikita Parris op te zien zijn, geeft de sportdrank fabrikant 90.000 minuten gratis pitchtime weg om meer vrouwen de moed te geven om deel te nemen aan de sport. Opnieuw dus weer aandacht voor de breedte.

We play for a nation that doesn't even know our names

In Duitsland hebben ze het anders aangepakt. Samen met de Commerzbank heeft de Duitse bond een video gepubliceerd waarin ze juist de discriminatie van het vrouwenteam onder de aandacht brengen. De video heet niet voor niets ‘We play for a nation that doesn't even know our names’. De speelsters laten zien met welke vooroordelen ze te maken hebben en gaan staan voor meer gelijkheid. Met feiten, maar vooral met veel humor en zelfspot is het een fantastische commercial geworden.

Gut gemacht Deutschland!

Aldi en Mathilda's

Zaterdag werden ze nog met 3-0 ingemaakt door de OranjeLeeuwinnen, maar toch is Australië een serieuze kandidaat om ver te komen in het toernooi. Supermarkt Aldi heeft zich verbonden aan de Mathilda’s, het Australisch vrouwenelftal, via het MiniRoos programma. Samen met speelster Sam Kerr proberen ze hiermee kinderen in de leeftijd 4-11 jaar te stimuleren om te gaan sporten en gezond te eten.

Hiermee zien we ook de maatschappelijke betrokkenheid terugkomen in alle WK-gekte.

De andere kant van de medaille

Nu het vrouwenvoetbal zo populair is komen ook de mindere kanten aan het licht. Zo liggen de salarissen en het prijzengeld enorm uit elkaar als we kijken naar de mannen en vrouwen. Dat vindt ook de Australische spelersvakbond. Zij hebben uitgesproken dat ze de vrouwen zullen steunen wanneer ze juridische stappen willen nemen tegen FIFA. In Amerika is deze poging mislukt.

Dan hebben we het in Nederland toch al beter voor elkaar. De KNVB heeft deze week laten weten de commerciële vergoedingen voor de vrouwen de komende jaren te zullen verhogen.

Partners KNVB pakken uit

Dat kan ook bijna niet anders nu alle oranje campagnes zijn losgebarsten. Mooi om te zien dat - in tegenstelling tot het WK vier jaar geleden - sponsoren nu collectief instappen op het Oranje succes. Van posters sparen bij de Albert Heijn tot aan Leeuwinnen poppetjes bij de Blokker; je kunt er bijna niet meer omheen. De Leeuwinnen schreven voor Andrélon een brief aan hun jongere zelf en ook hoofdsponsor ING heeft flink uitgepakt met de ‘Niets houdt ons tegen’ commercial waarin de keiharde inspanning van de voetbalsters mooi in beeld is gebracht.

En ook Calvé, dat komt met 16 verschillende potten pindakaas met daarop de namen van de speelsters en OranjeLeeuwinnenDoeboeken, speciaal voor aankomend WK, pakt flink uit. Nike ontwierp een speciaal shirt voor de Oranjevrouwen en KPN is naast een toepasselijke consumentenactie partner van de KNVB YouTube serie Leeuwinnentalk. Tot slot tovert PwC tovert het hoofdkantoor in Nederland om in een metershoge, spectaculaire Oranje-uiting. Ook hebben zij een online campagne waarbij ze vijf speelsters interviewen over de weg die zij hebben afgelegd.

De aandacht voor de Oranjevrouwen is overweldigend, maar laten we niet vergeten dat alle speelsters keihard hebben moeten knokken om op dit niveau te komen. En niet zonder succes.

Laten we hopen dat het WK zowel commercieel als zeker sportief gezien wederom een succes zal worden en we in Nederland massaal achter onze OranjeLeeuwinnen blijven staan. Niet alleen de komende weken, maar vooral ook daarna. Zodat alle commercie een boost kan zijn voor de generatie van morgen.