Zijn de Paralympische Spelen het best bewaarde sponsorgeheim in de sport?

Met een miljardenpubliek en talloze interessante verhalen zijn de Paralympische Spelen een droom voor elke marketeer. Toch laten veel (grote) merken het evenement én de invalidensport nog links liggen. Onterecht, oordeelt Duncan Blake, global director of brands van BP. De multinational is samen met Allianz momenteel nog de enige internationale partner van het Internationaal Paralympisch Comité (IPC).

De Paralympische Spelen zijn populairder dan ooit. Uit onderzoek van Nielsen Sports blijkt dat de Paralympics van 2016 in Rio de best bekeken Paralympics ooit waren met een totaal tv-bereik van meer dan 4,1 miljard mensen; een stijging van 7% ten opzichte van Londen 2012. En ook de wereldtoppers sluiten steeds vaker grote sponsorcontracten af. Maar de grote bedrijven die internationaal exclusief de paralympische sport ondersteunen zijn op één hand te tellen.

In de toekomst komt daar trouwens verandering in, want bedrijven die deel uitmaken van het olympisch TOP-programma van het IOC worden vanaf 2021 automatisch ook hoofdsponsor van de Paralympische Spelen. Het IPC blijft wel de ruimte houden om zelf partners vast te leggen, specifiek voor de Paralympische Spelen. Van de 13 olympische TOP-sponsors zijn vijf bedrijven ook wereldwijd paralympisch partner: Atos, Panasonic, Samsung, Toyota en Visa. Het IPC heeft daarnaast Allianz en BP als sponsors.

'Sponsoring van de Paralympics is te vergelijken met een geweldige vakantieplek die alleen jij kent'

Duncan Blake (BP)

Prijs opdrijven

Erik Ruts constateerde in 2016 na de Paralympics in Rio al dat een doorbraak op het gebied van sponsoring of sportmarketing in de invalidensport er niet van is gekomen sinds 2012. Duncan Blake van BP verbaast zich er ook enigszins over dat relatief weinig bedrijven zich associëren met de paralympische sport. Hij noemt de Paralympische Spelen het 'best bewaarde geheim in de sport'.

"Het is te vergelijken met het moment dat je een geweldige vakantieplek hebt gevonden en je niemand wilt vertellen waar het is, omdat anders iedereen erheen gaat en het niet meer fantastisch is", zegt Blake tegen Marketingweek.com. "De vraag is dus: ‘vertel ik het andere mensen?’. Je wilt namelijk niet dat teveel marketeers meedoen en de prijs opdrijven."

BP besloot het partnership wel breed uit te dragen om zoveel mogelijk aandacht te genereren voor de invalidensport. "Een van mijn doelen is ervoor te zorgen dat het IPC succesvol is. Ik vertel mensen dus graag over de Paralympics en de kansen die het biedt, omdat ik wil dat meer mensen betrokken raken bij de invalidensport en we er samen voor strijden een nog groter succes te maken van de Paralympics."

Meer awareness

BP is al bijna tien jaar – in 2008 tekende het een partnership voor de Olympische en Paralympische Spelen van 2012 – bij de paralympische sport betrokken. Het bedrijf heeft sindsdien veel evenementen gesponsord, maar er is nog veel ruimte voor verbetering. "We zitten nog steeds in de fase dat we meer awareness willen creëren over het feit dat we de Paralympische Spelen steunen en wat BP doet", zegt Blake.

"Mensen snappen dat we via de sport ons merk willen uitbouwen, maar dat het ook een maatschappelijke waarde heeft. Je hoeft als bedrijf niet uit te leggen waarom je de invalidensport steunt. Mensen begrijpen dat gewoon."

Headerfoto: Shutterstock.com