Sponsoring als businesstool

In zijn maandelijkse nieuwsbrief informeert Frank van den Wall Bake geïnteresseerden over de ontwikkelingen in en rondom de vakgebieden sport, media, sponsoring en marketing. Drie ontwikkelingen uit de editie van augustus vielen op. Frank van den Wall Bake licht ze toe en blikt vooruit:

- sponsoring als businesstool;
- gedurfd: de wieler- en schaatscombinatie;
- de eeuwige strijd tussen adidas en Nike.

Sponsoring als businesstool
Drie sponsors investeren ruim 100 miljoen in de Duitse voetbalclub Borussia Dortmund en nemen 17,6 miljoen van de aandelen over. Al enige jaren hebben ook sponsors van Bayern München, Audi en adidas een belang van 9% in de club. Allianz voegde zich daar recentelijk bij. Is er sprake van een nieuwe trend?

Frank van den Wall Bake
“Sponsors zien voetbalclubs als een businesstool en niet langer alleen als een promotietool. Het is een manier om geld te verdienen. Verzekeraar Signal Iduna is naamgever van het voetbalstadion en de miljoeneninvestering moeten ze verantwoorden tegenover de aandeelhouders. Ook Allianz denkt zeer nadrukkelijk na over een injectie van tientallen miljoenen. Bedrijven investeren in spelers, maar clubs zijn minstens zo interessant. Opvallend in deze is dat juist nu Philips signalen ventileert om meer naar een hands off-beleid te gaan bij PSV. In deze tijden, waarin de consument een bedrijf vooral beoordeelt op het gedrag van de onderneming, biedt een gezonde voetbalclub ontzettend veel mogelijkheden met sociaal-maatschappelijke relevantie. De suggestie dat Philips meer een B2B-bedrijf is geworden, maakt in de algemene positionering als beursgenoteerde onderneming weinig of niets uit. In plaats van afbouwen zou Philips de betrokkenheid in PSV juist moeten intensiveren.”

Gedurfd: de wieler- en schaatscombinatie
Belkin maakt gebruik van de ontspanningsclausule en stopt aan het einde van dit seizoen met het hoofdsponsorschap van de voormalige Rabobank wielerploeg. Een spraak- en smaakmakende combinatie van wielrennen en schaatsen is aanstaande. De samenwerking tussen De Lotto en BrandLoyalty, opgezet door Patrick Wouters van House of Sports, is gedurfd en verdient applaus.

Frank van den Wall Bake
“Het is een uitermate creatief concept en de samenwerking klinkt logisch. Schaatsen en wielrennen zitten sporttechnisch dicht bij elkaar. Daarnaast: vanuit commercieel oogpunt is het voor de sponsors interessant aangezien schaatsen een wintersport is en wielrennen een zomersport. Als sponsor ben je zodoende het hele jaar door aanwezig. Toch zijn er nog vraagtekens. Wielrennen en schaatsen opereren nu afzonderlijk en daarom heerst er aarzeling. Jac Orie: “Ik moet het eerst allemaal nog maar zien.” Daarnaast heeft De Lotto als primaire doelstelling loten te verkopen waaruit geld voortkomt ten goede van de sport. Ik zie de betrokkenheid van De Lotto bij de schaats- en wielerploeg niet een-twee-drie een boost geven aan de lotenverkoop. BrandLoyalty heeft bij de bekendmaking van de jaarcijfers al een mogelijke exitstrategie opgenomen terwijl een derde sponsor nog moet aansluiten. De ongelukkige timing geeft geen blijk van vertrouwen.”

De eeuwige strijd tussen adidas en Nike
Het nieuwe voetbalseizoen is van start gegaan en grootmachten Nike en adidas zijn wederom verwikkeld in een felle strijd om van zo veel mogelijk topclubs kledingsponsor te worden. In de top staat driemaal adidas en slechts éénmaal Nike. adidas sloot een maand geleden de recordsponsordeal met Manchester United ter waarde van 75 miljoen euro per jaar vanaf het seizoen 2015/2016. Nike besloot eerder om het kledingsponsorschap niet te verlengen. Waarom niet, en is het een verstandige keuze?

Lees meer: overzicht van kledingsponsors in top 5 Europese voetbalcompetities

Frank van den Wall Bake
“Het is een constante concurrentie. adidas heeft een kleine voorsprong en ziet het toonaangevende en internationale voetbalinstituut Manchester United als belangrijke investering. Voorheen waren de inkomsten van de shirtverkoop honderd procent voor de club, nu vloeit een deel van de inkomsten terug naar de kledingsponsor. Of dat voldoende is om een rendabele investering te zijn, betwijfel ik. Naast het zakelijke aspect spelen ook emotionele factoren mee. adidas heeft een uitstekend WK gedraaid, mede dankzij het vroege uitschakelen van Brazilië, Neymar en Cristiano Ronaldo, maar voelt de hete adem van Nike in de nek. adidas is er alles aan gelegen om marktleider in het voetbal te blijven. Kledingsponsor zijn van Manchester United is daarin een belangrijke slag.”

Waar kijkt u de komende maand het meest naar uit?
In de komende maand wederom mooie sportevenementen waaronder: het WK zeilen in Santander (Spanje) waar Nederland hopelijk goed presteert en natuurlijk de eerste wedstrijden van Oranje onder leiding van Guus Hiddink.

Afbeeldingen (CC): Nicolai - REPUCOM