Sponsoring Laurens ten Dam ideale investering voor bedrijven?

Het belangrijkste wielerevenement van het jaar, de Tour de France, is zaterdag weer begonnen. Drie weken lang fietsen de renners door heel Frankrijk en trappen ze duizenden kilometers weg. Voor organisaties en bedrijven die investeren in de sport is de Ronde van Frankrijk waarschijnlijk eveneens het belangrijkste moment van het jaar. Reputaties worden gemaakt én gebroken in ‘La Grande Boucle’. Voor Nederlandse merken ligt het voor de hand Tom Dumoulin of Wilco Kelderman te sponsoren, maar het had wellicht verstandiger geweest een samenwerking aan te gaan met Laurens ten Dam.

Na jaren van (doping)schandalen en negatieve berichtgeving, wint het wielrennen weer aan populariteit. De editie van Tour de France in 2015 kende in Nederland de hoogste kijkcijfers van de afgelopen twintig jaar. De live uitzendingen van de NOS trokken gemiddeld 1,1 miljoen kijkers. Dat had voor een groot deel te maken met het feit dat de Tour in Nederland startte en ook de tweede etappe in ons land plaatsvond. Maar in zijn algemeenheid is te stellen dat het publiek wielrennen langzaam weer in zijn armen heeft gesloten.

Het wordt voor bedrijven dus ook weer interessanter om zich bij het wielrennen aan te sluiten. Helemaal nu in andere sporten (atletiek en voetbal) de schandalen zich maar lijken op te stapelen. Bovendien hebben diverse goede prestaties van Nederlandse wielrenners in de afgelopen jaren de interesse in de sport in ons land verder aangewakkerd.

Tom Dumoulin is momenteel de populairste renner. Uit onderzoek van LexisNexis blijkt dat van de Nederlandse deelnemers aan de Tour er in de media tussen 21 maart 2016 en 20 juni 2016 veruit de meeste berichten zijn verschenen over de renner van Giant-Alpecin. Met name tijdens zijn deelname aan de Giro d’Italia, waarin Dumoulin enkele dagen de roze trui droeg, kwamen zowel de Limburger zelf als zijn ploeg enorm vaak in het nieuws.

Kelderman

Ook over Wilco Kelderman wordt veel geschreven door de media. De kopman van Lotto-Jumbo deed niet mee aan de Ronde van Italië, maar maakte wel indruk in de Ronde van Zwitserland. In de voorbereidingskoers op de Tour de France reed hij een dag in de leiderstrui en dat leverde een piek in de berichtgeving over Kelderman en Lotto-Jumbo in het nieuws op. 

Naast Dumoulin en Kelderman, keek LexisNexis ook naar hoe vaak Bauke Mollema en Laurens ten Dam de afgelopen twee maanden in het nieuws waren. Beide coureurs werden duidelijk minder vaak genoemd of geïnterviewd door de media. Vooral in het geval van Ten Dam is dat logisch. De 35-jarige Groninger woont en werkt tegenwoordig het grootste deel van het jaar in de Verenigde Staten. Hij rijdt in dienst van Giant-Alpecin vooral koersen in Amerika, maar voor de Tour de France keerde hij weer terug in Europa en deed hij ook mee in de Ronde van Zwitserland.

Positief

Wat opvalt bij de berichtgeving over Ten Dam in de vaderlandse media is dat iets meer dan 40 procent van de artikelen positief is, tegenover maar 2,8 procent negatief. Hij is vaker positief in het nieuws geweest dan Dumoulin, Kelderman en Mollema. Ten Dam komt dus vrijwel nooit negatief in het nieuws en krijgt (vooralsnog) weinig kritiek. Bovendien heeft hij – mede vanwege zijn heroïsche optredens in de Tour de France – het imago van iemand die nooit opgeeft en altijd doorgaat. Als je deze feiten combineert, heb je een zeer aantrekkelijke mix voor bedrijven, want wie wil er niet met een renner geassocieerd worden die vaak positief in het nieuws komt en populair is bij de Nederlandse bevolking?

Dat Ten Dam populair is bij de fans, bewijzen ook zijn cijfers op social media. Met meer dan 104.000 volgers op Twitter en ruim 15.000 likes voor zijn Facebook-pagina is hij samen met Robert Gesink de meest gevolgde Nederlandse wielrenner. Ook dat biedt kansen voor bedrijven. Een nadeel is wel dat ‘LTD’ veel in de Verenigde Staten verblijft en het nog de vraag is hoe lang zijn professionele wielercarrière duurt. 

In de rij

Maar met de Tour de France voor de deur, het feit dat Ten Dam over het algemeen positief in het nieuws is, hij een positief imago heeft én populair is op social media zouden de bedrijven en organisaties bij wijze van spreken in de rij moeten staan om Ten Dam te sponsoren. Is hier sprake van een gemiste kans?


Foto: Facebook/Laurens Ten Dam