Sponsors starten campagnes in aanloop naar ‘grootste WK Rugby ooit’

Hoewel het in Nederland misschien niet zo erg leeft als in andere delen van de wereld, kunnen we er in de sportmarketing onze ogen niet voor sluiten: het WK Rugby 2015. Over precies een maand vindt het wereldkampioenschap in Engeland plaats, waar een groot aantal voetbalstadions tijdelijk omgetoverd zullen worden tot rugbystadions. Zo zullen o.a. het Etihad Stadium (Manchester City), St. James' Park (Newcastle United) en Villa Park (Aston Villa) een aantal rugbywedstrijden gaan 'hosten', terwijl ook Wembley (Londen), Millennium Stadium (Cardiff) en het fameuze Twickenham (Londen) tot de speelstadions behoren. Heineken, Landrover en Air New Zealand besloten om alvast een aanloop te nemen en lanceerden bijzondere campagnes. 

De vraag naar tickets voor het WK Rugby in Engeland is groot. Reden voor de organisatie om vorige maand het aantal beschikbare tickets van 2,3 miljoen kaartjes op te schroeven naar 2,45 miljoen tickets. Dit maakt het WK Rugby - op het gebied van ticketing - het derde grootste sportevenement van dit jaar. Volgens Bernard Lapasse, voorzitter van de wereldrugbybond, worden er dan ook nieuwe records verbroken: England 2015 is on track to be the biggest Rugby World Cup ever and with ticket demand continuing to grow we are confident that it will be a truly special, unmissable and record-breaking global celebration of rugby.

Heineken zoekt 'toss'-jongens en start Rugby Studio op Social Media

Heineken zocht naar een aantal originele manieren om als 'worldwide partner' de sponsoring te activeren. Het meest in het oog springende actie is de zoektocht naar 48 rugbyfans die samen met de scheidsrechters het 'tossen' gaan regelen tijdens alle wedstrijden op het WK. Tossen - oftewel een muntje opgooien wie de eerste aftrap mag nemen - gebeurt in (bijna) alle teamsporten, maar nog niet vaak is er een sponsor geweest die dit domein geclaimd heeft. Door op het veld te mogen staan tussen de aanvoerders van beide nationale ploegen, zal er in ieder geval een droom van menig rugbyfans in vervulling gaan. Verder zal Heineken ongeveer in dezelfde setting als #ShareTheSofa in het voetbal (Champions League), een aantal rugby legendes wedstrijdanalyses en voorbeschouwingen laten geven op sociale media. Via de hashtag #ItsYourCall zullen onder meer Jonah Lomu (voormalig All Black-speler) en Will Carling (voormalig aanvoerder Engeland) hun visie geven op het WK. 

Landrover grijpt terug naar de grassroots: #WeDealInReal

Landrover gooit het over een andere boeg en grijpt terug naar de zogenaamde grassroots: We believe that the unswerving spirit of the grassroot players, clubs and fans is the heart and soul of real rugby.” Geen supersterren zullen daarom terugkomen in de campagne van Landrover, maar elf amateur rugbyclubs die het verhaal gaan vertellen over hetechte rugby. Op de website van Landrover en via de social media-kanalen zullen er verschillende stories gedeeld worden: van een rugbyclub in Schotland waar wekelijks met een boot moet worden gereisd om naar de tegenstander te gaan tot een club in Fiji, waar de gehele (lokale) gemeenschap zich inzet om het veld te onderhouden. 

Men in Black spelen hoofdrol in 'safetyvideo' vliegtuigen

Tot slot een video die vorige week al via social media flink gedeeld werd, maar te mooi is om niet in het lijstje meenemen. Air New Zealand, sponsor van de All Blacks, besloot om de video met veiligheidsinstructies een update te geven en kwam met een bijzondere video op de proppen. Niet met ingehuurde acteurs of stewardessen, maar een aantal spelers en staff van de All Blacks hebben de hoofdrol gekregen..