Sport financieren in de participatiesamenleving, Specsavers heeft er kijk op

Een flits van een vrouw en een man in een rolstoel, tevreden met nieuwe basketballen. Het beeld komt in de nieuwe TV-commercial van Specsavers slechts enkele seconden voorbij maar zou een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het voortbestaan van het verenigingsleven.

Alle lichten bij sportverenigingen staan al enige tijd op rood. Ledenaantallen lopen terug, betrokkenheid vermindert en clubs hebben moeite om de broek op te houden door terugloop van financiering door sponsors. Voor een vereniging zijn lokale ondernemingen het kloppende hart en verzorgen circa 80 procent van de financiering. De groep met lokale ondernemingen is de afgelopen jaren echter sterk teruggelopen. De verouderde sponsorpakketten worden in economisch lastige tijden als eerste de deur uit gedaan, omdat de effectiviteit zeer twijfelachtig is en het geld op de groot hoop gaat/verdwijnt. Onduidelijk is waar hun bijdrage de vereniging ten goede komt.

Het ontbreken van transparantie over de geldstromen stuwt de vraag naar projectsponsoring. Niet langer jaarlijks een bedrag overmaken maar gericht investeren in het verbeteren van de vereniging. Bijvoorbeeld voor nieuwe ballen, een dug-out of een verbouwing. Specsavers noemt het '+4 geiten.' Vestigingen verspreid over heel Nederland steunen bij iedere aanschaf een lokaal goed doel. Het concept is geheel nieuw maar is wel structureel, gericht en kwantificeerbaar. Dat doet de gedachte oproepen: wat als alle grote organisaties met vestigingen door heel Nederland standaard bij aanschaf van een product of dienst een kleine bijdrage aan de lokale vereniging afdragen?

Bij de lokale onderneming zorgt het voor de broodnodige verbinding met de gemeenschap en voor sportverenigingen is het een belangrijke inkomstenbron. De tijden van sponsorborden inkopen en jaarlijks factureren liggen achter ons. Geen zichtbaarheid maar relevantie. Een donatie aan of via de sport kan tegenwoordig ook via een app. Een jaar geleden werd Miles for Meals gelanceerd waarbij fanatieke hardlopers verbrande calorieën konden doneren. Daag lokale ondernemingen uit om de sport buiten de gebaande paden te blijven ondersteunen. Het is hard nodig.

Lees ook: Speciale app doneert verbrande calorieën aan de voedselbank