SportFilmFestival Rotterdam wil meer festivalgevoel uitdragen

Zelfde ingrediënten, nieuw gerecht. Zo zou je de verandering van het SportFilmFestival Rotterdam misschien wel het beste kunnen omschrijven. Voor de vierde editie wordt het Cinerama Filmtheater ingeruild voor LantaarnVenster, waardoor er een echte festivalsfeer moet ontstaan. "We willen dat het een avondje entertainment wordt."

Vanaf de start in 2015 werd het SportFilmFestival drie jaar lang met succes georganiseerd in het Cinerama Filmtheater. Maar organisatoren Rotterdam Topsport en sportmarketingbureau SportVibes denken met de verhuizing van het festival naar de Kop van Zuid het evenement nog aantrekkelijker te kunnen maken voor de bezoekers. "Een topaanbod van sportfilms en -documentaires blijft de basis van het uitgebreide programma. De verhuizing naar LantaarnVenster biedt ons echter veel meer mogelijkheden. De zalen zijn groter, het is moderner en ook logistiek gezien is het handiger", zegt Rob Langenberg namens SportVibes.

Langenberg denkt dat op de Kop van Zuid de volgende stap in de ontwikkeling van het evenement gezet kan worden. "We willen meer een festivalgevoel uitdragen. Dat begint al als je het terrein opkomt. Je drinkt iets, eet een hapje, je gaat een film kijken, bent bij de talkshow en we sluiten de dag af met muziek of een andere vorm van entertainment. Vanwege de nabijgelegen horecagelegenheden zijn er veel mogelijkheden om een ideale avond uit aan te bieden."

Aanboren nieuw publiek

Rotterdam Topsport en SportVibes zijn ambitieus. Voor de toekomst zijn er al veel plannen bedacht, zoals de verbinding zoeken met het Nederlands Fotomuseum of een side-event organiseren in de Cruise Terminal. Voor de komende editie van het SportFilmFestival – van 11 tot en met 14 april – tempert Langenberg enigszins de verwachtingen. "We moeten reëel zijn. Er zijn plannen genoeg, maar we hebben maar een korte aanloopperiode van een paar maanden. Ons eerste streven is minimaal net zo’n goed festival neerzetten als de voorgaande jaren. We gaan vooral inzetten op het aanboren van een nieuw publiek. Het blijkt dat we de mensen niet zozeer hoeven te overtuigen te komen. We moeten ze vooral meer en beter informeren. Meer naamsbekendheid voor het SportFilmFestival genereren."

Social media gaan een belangrijke rol spelen in de promotie van het evenement. "We kunnen dit jaar meer aan promotie doen. Er is al een nieuwe site gelanceerd en we hebben de kaartverkoop naar voren gehaald, zodat er een langere periode is waarin je tickets kunt kopen", legt Langenberg uit. "De komende periode gaan we invulling geven aan de promotiecampagne. Via social media benaderen we gericht sport- en filmliefhebbers. We gaan meer segmenteren. Dus aanbiedingen op maat aanbieden. Ook gaan we met onze partners hun achterban mobiliseren."

Divers aanbod

Vorige week werden de eerste vijf films en documentaires die te zien zijn op het SportFilmFestival Rotterdam bekendgemaakt. Het gaat om de documentaires ‘Hoe Zuid-Korea Guus Hiddink veroverde’ (Andere Tijden Sport), ‘Betty Serveert! De strijd van tenniskampioen Betty Stöve’ (Andere Tijden Sport), Fighting For Life (Jamillah van der Hulst), 'Passie voor de Cauberg' en 'A Perfect Game'. Met de bekendmaking van deze eerste titels, is direct de pre-sale verkoop gestart. Het is sinds maandag 27 februari mogelijk tickets te kopen. In de pre-sale koop je al kaarten vanaf 8 euro en heb je het eerste recht om jouw favoriete film te kiezen. 

"The Perfect Game wordt onze hoofdfilm. Een prachtige documentaire over drie veelbelovende jonge spelers van de Rotterdamse honkbalschool Unicorns die dromen van een professionele carrière in Amerika”, aldus Langenberg. "De komende weken maken we de rest van het programma bekend. We zetten kwaliteit boven kwantiteit en de filmselectie wordt iets diverser dan in voorgaande jaren."

Talkshow

Net als in voorgaande jaren zal ook nu de talkshow van Wilfried de Jong een prominente rol innemen bij het festival. De komende periode worden de gasten voor zijn show bekendgemaakt. Vorig jaar vond tijdens het evenement onder meer de de reünie van het kampioenselftal van Feyenoord van 1999 plaats. Langenberg hoopt dat ook dit jaar weer enkele hoofdpersonen van de films en documentaires acte de présence geven. "Het doel is bij het merendeel van de films de regisseur of de hoofdpersoon zelf bij een voorstelling te hebben. Dan wordt het meer dan alleen met een bak popcorn naar een film kijken. Als publiek word je betrokken bij het verhaal. Juist met dit soort initiatieven willen we een avond entertainment bieden vol beleving."

Kijk hier voor meer informatie over het festival en het bestellen van tickets.