Sportmarketeers slaan door met Ronaldo-skategame?

Gamification is een begrip dat de laatste jaren in elke marketing handboek voorbij komt. Het biedt veel kansen om o.a. sportsponsorships te activeren en engagement bij je doelgroep te vergroten. Een goed voorbeeld is de Fantasy Manager-game van Real Madrid in 2012. Toch slaan sportmarketeers soms door met het inzetten van (nieuwe) marketingtools, waarbij je je afvraagt of er wel goed nagedacht is over een bepaald concept. Zo ook bij Hugo Games: de Deense gamesontwikkelaar bracht begin deze maand een skategame uit met voetbalicoon Cristiano Ronaldo in de hoofdrol.

Bij een skategame denk je snel aan iconische skatehelden als Tony Hawk, Rodney Mullen, Bam Margera of dichter bij huis Nick Bax (Nederland) en Mathias Vosté (België). Hugo Games, een ontwikkelaar van mobiele games, besloot out-of-the-box te treden en bracht een nieuwe game uit met Cristiano Ronaldo. Een slechte keus? In eerste instantie niet... Cristriano Ronaldo is één van de populairste voetballers op dit moment met een immens grote fanbase. Een game ontwikkelen rond de stervoetballer van Real Madrid heeft dus een groot aantal voordelen. Al ging het maar om de heldenstatus van Ronaldo en het feit dat er duizenden jonge fans maar al te graag in de huid van hun superhero  willen kruipen.

Waar het echter mis is gegaan is de uitwerking van het concept. De game begint niet verkeerd: Cristiano Ronaldo staat op de rode loper en wordt achterna gezeten door Paparazzi Pete op de scooter. Ondanks het niet in een voetbalsetting is moeten we onze ogen ook niet sluiten voor de rol die bekende voetballers buiten het voetbalveld invullen. Daarna gaat het mis. Met de tweevoudig Ballon d'Or-winnaar moet je de Paparazzi ontlopen door op een skateboard het parcours af te leggen. Door muntjes te verzamelen is het mogelijk om aan het einde van de rit je poppetje (Ronaldo) te upgraden en nieuwe attributen te kopen.

What's next? Een tennisgame met Epke Zonderland? Een surfgame met Eden Hazard? Een racegame met Usain Bolt? Hoewel relevantie ver te zoeken is, is de app voor Android en iOs ondertussen al duizenden keer gedownload. Er is dus wel sprake van enig succes, al had er waarschijnlijk véél meer in gezeten als Hugo Games wat minder ver uit haar comfortzone was gestapt... 

ZIE OOK: Gamification activeert toekomstige sportsponsorships (blog 2011 van Wijnand van der Waal)