Sportmarketing & Golf centraal in crossmedia campagne Sport-Marketing.nu

Sportmarketing is vandaag het gesprek van de dag bij zakelijk Nederland. Bij ruim 53.000 huishoudens in Nederland verscheen het katern “Sportmarketing & Golf” als bijlage van het Financieele Dagblad op de deurmat. Een bijzondere editie waarin bekende namen als Bob van Oosterhout, Jan Arie van Barneveld, Arjan van ’t Veer, Ernst Boekhorst, Frank van den Wall Bake, Mark Versteegen, Jeroen Stevens en Jaap Stalenburg een inkijkje geven in ons vakgebied. SPORTNEXT sprak met één van de initiatiefnemers van de crossmediale campagne Sport-Marketing.nu

Toen we 5 jaar geleden met Sport28/SPORTNEXT waren gestart, moesten we vaak nog uitleggen waarom we enkel over sportmarketingschreven. Tegenwoordig is het vakgebied echter zó groot geworden, dat we zelfs moeten filteren om niet al te veel buiten ons vaarwater te zitten. Ook Mediaplanet, uitgever van het speciale katern en met als distributiepartner het Financieele Dagblad, hoorde veel geluiden uit de sportmarketingwereld voorbij komen en besloot om het vakgebied onder de aandacht te brengen bij een breder publiek.

De internationale uitgeverij, gespecialiseerd in content marketing, werkt samen met toonaangevende kranten als de New York Times en Bild. In Nederland heeft het een partnership met het Financieele Dagblad en De Telegraaf. We proberen met Mediaplanet in feite tussen de actualiteit en een stukje nieuwswaarde in te zitten. Dat doen we door een sector uit te lichten met een speciale editie en daar een online platform aan te koppelen, aldus Joost Heij, senior project manager bij Mediaplanet.

Sportmarketing & Golf

De sportmarketingwereld staat voor het eerst centraal bij de uitgeverij, en dus ook bij het Financieele Dagblad-publiek. In de bijlage wordt er over de marketing van meerdere sporten gesproken, hoewel er wél extra aandacht is besteedt aan de Nederlandse golfwereld. Dat is eigenlijk gedurende het project ontstaan, verklaart Joost Heij. We waren in eerste instantie met het project sportmarketing gestart. Na verloop van tijd kregen we met name vanuit Sport1 en de Nederlandse Golf Federatie veel positieve reacties binnen, waarbij het ons duidelijk werd dat er in de golfsector een aantal bijzondere ontwikkelingen aan de gang zijn. Verschillende partijen zijn bezig om de sport naar een ander niveau te tillen, waardoor het interessant was om een verdiepingsslag naar deze sport te maken.

Sportmarketing is een ‘obese’ containerbegrip

Samen met Arko Sports Media – waarin met name Ad Maatjens (oprichter Sponsorreport) een belangrijke rol speelde – werd het speciale katern ingevuld. In de sportmarketingspecial zijn verhalen te lezen van bijvoorbeeld Bob van Oosterhout over het ‘huwelijk tussen sport en bedrijfsleven.’ Sportmarketing is volgens Bob anno 2015 een ‘obese’ containerbegrip voor een scala aan disciplines, waarbij het vertellen van verhalen een belangrijke component is geworden. Verder beschrijven Koen Breedveld, Frank van den Wall Bake en Ernst Boekhorst veranderingen in de sportsponsoring-markt, worden er cases van o.a. Brunel, Staatsloterij, ARAG en de Coolste Baan van Nederland behandeld en verklaart Jeroen Stevens (directeur NGF) welke stappen de golfwereld wil- en moet zetten.

De sportmarketingspecial is vandaag als (print) bijlage bij het Financieele Dagblad uitgegeven. Niet-leden die geïnteresseerd zijn in de special kunnen het daarnaast online inzien via www.sport-marketing.nu. Tot slot rest dan nog de vraag: was dit een eenmalige uitgave of kunnen we een follow-up in de toekomst verwachten? Joost Heij: We gaan zeker kijken of we een versie 2.0 kunnen maken. Mocht het een succes zijn, dan gaan we met een aantal partners sparren over een eventuele tweede editie in de toekomst. Al dan niet bij het Financieele Dagblad, al dan niet bij De Telegraaf…


Onderwerpen in de sportmarketingspecial:

  • Het huwelijk tussen sport en bedrijfsleven (Bob van Oosterhout, Triple Double)

  • Topprestaties leveren onder alle omstandigheden (Hein Roovers, DHL Express en official logistics supporter van de Grand Départ)

  • Managementlessen vanaf de oceaan (Jan Arie van Barneveld, CEO Brunel en hoofdsponsor van Team Brunel)

  • Nieuwe, sportieve initiatieven van de Staatsloterij (Arjan van ’t Vleer, directeur Staatsloterij en Frans Vleggeert, managing partner SportVibes)

  • Fietsen met een oranje hart (Team Roompot Oranje Peleton)

  • Menzis en KNLTB: een succesvol dubbelspel (Pim Nip, Coördinator Commerciële Zaken KNLTB)

  • Sponsoring met maatschappelijke relevantie (Marc van Erven, CEO ARAG)

  • Drie experts praten ons bij over sponsoring (Koen Breedveld, Frank van den Wall Bake en Ernst Boekhorst)

  • Van hoofd naar hart via sportsponsoring (Mark Versteegen, directeur sponsoring KPN)

  • Golfclubs en golfbanen moeten mindset veranderen (Jeroen Stevens, directeur NGF)

  • Ik geniet van Amerika (Joost Luiten, professioneel golfer)

  • Een toernooi van dichtbij meebeleven (Edward Swier over de ontwikkeling van Golf)

  • Golf en business blijft een unieke combinatie (Paul Wesel, directeur Golfbaan Landgoed Bergvliet)

  • Uiteindelijk gaat het om de mensen (Lodewijk Klootwijk, directeur Nederlandse Vereniging van Golfaccommodaties)

  • Columns Jeroen Weijermars (Sportondernemer en docent Johan Cruijff University) en Jaap Stalenburg (columnist van o.a. SPORTNEXT en Helden)