SportMarketing & Management goes Belgium

Van 22 tot en met 28 januari jl. was een groep studenten van de opleiding SportMarketing & Management op reis in Belgie en Nederland. Tijdens deze week maakten de studenten kennis met het Nederlandse en Belgische sportlandschap door events en sportfaciliteiten te bezoeken, gastcolleges te volgen, clinics te doen en zelf te sporten.

De opleiding Sportmarketing & Management heeft meerdere topsportstudenten die vanwege hun sportverplichtingen niet voor langere tijd naar het buitenland kunnen. Om o.a. deze studenten te faciliteren, wordt er ook een programma in Nederland en België aangeboden. Met deze reis wil de opleiding SportMarketing & Management de studenten kennis laten maken met het Nederlandse en Belgische sportlandschap.

Op dit moment is België als sportland enorm in ontwikkeling zoals terug te zien is in de resultaten binnen de voetbal- en hockeysport. Maar ook binnen de schaatssport zet België op dit moment grote stappen. Hoewel Nederland een erg sterke positie heeft binnen de eerder genoemde sporten, realiseert men zich ook dat het behouden van deze positie een uitdaging is. Het niet kwalificeren voor het EK voetbal is daar helaas een goed voorbeeld van. Voorafgaand en tijdens deze week zijn de studenten daarom in groepen aan de slag gegaan met een onderzoeksproject waarbij de volgende vraag centraal stond: Wat kan Nederland als sportland leren van België en hoe kan dit vertaald worden naar de schaatsport?

Op de eerste dag van de reis hebben de studenten het NK allround sprint bezocht in het Thialf stadion in Heerenveen. Op de tweede dag reisden de studenten af naar onze zuiderburen op uitnodiging van Jos Verschueren (Programmadirecteur sportmanagement aan de Vrije Universiteit Brussel). De bestemming was: Bloso domein Hofstade bij Zemst. Op dit 172 hectare grondgebied troffen zij een van de meest veelzijdige sportinfrastructuren in Vlaanderen aan. Zij brachten de dag door in het Sportimonium, internationaal erkend als Olympisch Museum.

Babette van den Berg verwoordde de ervaringen van de studenten als volgt: Na een warm onthaal met koffie en croissants startten we met een gastcollege van Vlaams sportjournalist Hans Vandeweghe. Hans heeft ons twee uur lang meegenomen in de sportsystemen en Olympische resultaten van zowel Nederland als België. Conclusie van Hans: zo slecht gaat het niet met Nederland. Na deze opsteker en een lunch in het Boothuis, vervolgen wij de dag met een rondleiding in het Sportimonium. Het ontstaan en de ontwikkeling van Sport in België is mooi in beeld gebracht in dit Olympische Museum. En we zijn niet alleen toeschouwer, we mogen ook zelf aan de bak met Oud-Vlaamsche volkssporten. Dat de zon schijnt en het heerlijk lenteweer is, maakt onze clinic buiten bijzonder aangenaam. Dat hoefijzer werpen zo moeilijk was, was echter een grote verrassing voor ons wink.

Op deze derde dag reisde de groep af naar het Olympische trainingscentrum in Papendal. Tijdens een rondleiding werden alle sportfaciliteiten getoond en hebben de studenten de BMX ploeg in actie gezien, paralympische atleten in een rap tempo voorbij zien komen en liep Olympisch kampioen Bas van de Goor samen met Peter Blangé langs. Tot grote vreugde van de groep werd Dafne Schippers gespot in de kantine. Na een lunch werd het tijd om zelf in actie te komen. De rolstoelbasketbalclinic werd verzorgd voor Mark Aalders, shooting guard van de Nederlands rolstoelbasketbalploeg. Het was verrassend hoe enerverend en snel deze sport gaat en bijzonder fanatiek zijn er drie potjes gespeeld.

Op de vierde dag stond een bezoek aan het Corendon Vitality Hotel in Amsterdam op de agenda. Martin de Boer van Corendon heeft de studenten een kijkje in de Corendon-keuken gegeven. Het ontstaan en strategie van Corendon door cowboy-ondernemer Atilay Uslu is met levendige voorbeelden in beeld gebracht door zijn rechterhand en marketing directeur. Uiteraard is er dieper ingegaan op de sponsorstrategie van Corendon en diens plotselinge terugtrekking uit team Corendon.

Op de laatste dag gingen de studenten het geleerde in praktijk brengen. Op naar de schaatsbaan dus. Met de noren onder de voeten kregen de studenten de ins en outs van de schaatstechniek toegelicht. Met veel plezier hebben ze met z'n allen de schaatsbaan onveilig gemaakt. Maar er moest ook nog gewerkt worden. Na een lunch is de groep afgereisd naar het WTC waar nog een werksessie en de eindpresentaties gepland stonden. De groep heeft in deze week namelijk de Belgische en Nederlandse sportmarkt in kaart gebracht en heeft aanbevelingen gedaan hoe Nederland zich nog verder kan verbeteren in de schaatsport. Na de eindprestaties is in Café Staal de Nederland-reis afgerond onder het genot van een drankje. Al met al een bijzonder positieve, leerzame en vooral leuke week.

Lees ook: