SportMarketing & Management goes München

Van 21 tot en met 26 januari was de SportMarketing & Management-studiereis naar één van de bekendste steden uit de sportwereld: München! De studenten van Hogeschool Rotterdam hebben tijdens de reis niet alleen kennisgemaakt met het Duitse sportlandschap, maar ook op indrukwekkende wijze de zwarte bladzijde uit de culturele geschiedenis van Duitsland ervaren.

Om de studenten kennis te laten maken met de Duitse sport(marketing)wereld, hebben zij samen met de studenten van de Ludwig Maximilians-Universiteit een uitwisselingsprogramma gedaan. De opdracht voor onze studenten was om de NN Marathon Rotterdam te vergelijken met de München Marathon. Voorafgaand aan de reis hebben ze een presentatie over de Rotterdamse marathon voorbereid en vervolgens aan de Duitse studenten gepresenteerd. Daarnaast gaf één van onze docenten een inspirerende presentatie over merk- en portretrecht. Door diverse voorbeelden uit de praktijk te geven, liet hij zien wat wel en niet mag. Zo werd onder meer duidelijk dat het niet toegestaan is als een bakker een taart in de vorm van Olympische ringen in de etalage legt. Maar ook kwamen natuurlijk de Bavaria-jurkjes aan de orde.

Middels een etentje bij de grootste Biergarten van Duitsland, beleefden de studenten de typisch Duitse cultuur. Op de bovenste verdieping, waar maar liefst 700 bezoekers terecht konden, genoten zij van het Duitse eten, bier en de sfeer middels een tirolerband die jodelde in klederdracht.

Natuurlijk hebben de studenten ook meerdere sportwedstrijden bezocht. Zo zaten zij op de tribune bij een ijshockeywedstrijd waarbij de Duitse topclub EHC Red Bull München op spectaculaire wijze met 3-0 won. Ook werd een bezoek gebracht aan de Bundesligawedstrijd waarbij FC Ingolstadt 04 tegen FC Mainz 05 speelde. Helaas was dit een minder enerverende wedstrijd, waarbij de thuisclub middels een penalty met 1-0 won.

Middels een rondleiding in het stadion van FC Bayern München (de Allianz Arena), kregen de studenten een goed beeld van deze toonaangevende voetbalclub. Zo hebben zij onder meer de kleedkamers gezien waar Arjen Robben zich omkleedt en met twintig man tegelijk onder de douche staat. In het stadion bevond zich ook de FC Bayern München Erlebniswelt(een museum over de historie van de vijfvoudig Champions League-winnaar). Hier hingen metershoge foto’s van de voetbaltoppers die bij de club hebben gespeeld, maar ook werd duidelijk welke offers deze club heeft gebracht tijdens de Tweede Wereldoorlog. De club is immers (net als Ajax) een van oorsprong joodse club. Tijdens de oorlog is het gehele bestuur vergast in de gaskamers en door het verlies van vele spelers tijdens de oorlog daalde de club van een top 3-positie naar de 89ste plaats.

Ook een bezoek aan de grootste sportmarketingbeurs van Europa mocht tijdens deze studiereis niet ontbreken: ISPO 2016 Munich. Dit is een enorme beurs met sportartikelen voor de vakhandel, waar (bijna) alle sportretailers uit Europa naartoe gaan. Op de beurs bevond zich ook de ISPO-academie waar lezingen werden gegeven door professionals uit de sportbranche. Een van de lezingen over sportmanagement wekte dusdanig de interesse van onze studenten, dat zij nog een half uur na afloop met de spreker aan het napraten waren. 

Naast deze uitgebreide kennismaking met het Duitse sportlandschap, vonden wij het belangrijk om de studenten ook de impact van de Tweede Wereldoorlog mee te geven. Voorafgaand aan de reis hebben de studenten de film Die Letzten Tage over de studente Sophie Scholl bekeken. Deze film ging over de opstand van studenten van de Ludwig Maximilians-Universiteit tegen Adolf Hitler. Ze bezochten de universiteit waar dit zich heeft afgespeeld en brachten een bezoek aan het bijbehorende museum. Aan onze studenten werd gevraagd wat zij zouden doen als zij zelf met zo’n oorlogssituatie werden geconfronteerd en zo aan het denken gezet. Drie dagen later brachten onze studenten een bezoek aan het werkkamp 'Dachau' waar zij dezelfde route hebben gelopen van het station naar het werkkamp als de arbeiders. In het werkkamp kregen zij een rondleiding die eindigde in de gaskamers. Dit bezoek heeft een enorme indruk gemaakt op onze studenten.

Al met al was het een onvergetelijke reis voor onze studenten. Met al deze ervaringen in hun sporttas zijn de studenten nu weer teruggekeerd in de collegebanken van de Hogeschool in Rotterdam.

Lees ook: