Sportmarketing & Management goes New York/Boston

De laatste en meest populaire studiereis van de Hogeschool Rotterdam had de bestemming Amerika. Tijdens deze reis zagen de studenten met eigen ogen hoe nauw in dit land (top)sport en universiteiten met elkaar verweven zijn en hoe hiermee het maximale uit de sporter wordt gehaald. Daarnaast kregen zij een goed beeld van toonaangevende sporten, evenementenaccommodaties en sportmerken zoals: NBA Basketbal, ijshockey, de Boston Marathon, Madison Square Garden en Niketown.

Onze opleiding Sport Marketing & Management uit Rotterdam heeft al drie jaar een uitwisselingsprogramma met de opleiding 'Sports management' van de Salem State University uit Salem, een stad op een uur rijden van Boston. Op deze manier leren onze studenten hoe het sportlandschap in Amerika in elkaar zit en kunnen zij later ook internationaal hun weg vinden.

De eerste dag brachten onze studenten door op deze universiteit in Salem. Hier volgden zij onder meer een seminar van Doug Flannery, wedstrijddirecteur van de Boston Marathon. De studenten kwamen met dit seminar tot de ontdekking dat de organisatie van zo’n evenement een enorm complex geheel van samenwerkingsverbanden is, maar ook hoe groot de impact van de aanslag in 2013 is geweest. Om de veiligheid goed te waarborgen zijn er sinds de aanslag veel meer stakeholders bij de organisatie van de marathon betrokken. Zo behoort sindsdien niet alleen de politie tot de stakeholders, maar ook de CIA en FBI.

In de avond brachten de studenten een bezoek aan de Boston Celtics die een wedstrijd speelde tegen de Orlando Magics. Het was voor de studenten een unieke basketbalbelevenis in de TD Garden, waarbij Boston oppermachtig was en er een nationalistische sfeer heerste. Nadat massaal het volkslied was gezongen, werden oorlogsveteranen in het zonnetje gezet en bekende Amerikaanse bezoekers in beeld gebracht. Met name toen Floyd Mayweather, die langs het basketbal court goed zicht had op het spel, in beeld kwam barstte het gejuich los.

Na een vrij programma in het weekend, stond vervolgens een gastcollege van de Nederlander Huub Valkenburg op het programma. Huub woont in de Verenigde Staten en is als CEO werkzaam bij het sportmerk Karhu. Dit is een Fins sportmerk dat probeert de hardloopmarkt opnieuw te veroveren. Karhu onderscheidt zich hierbij van andere merken door in te zetten op techniek. De schoenen bevatten een gepatenteerde techniek waarmee de loper technisch beter kan lopen, optimaal beweegt en daardoor sneller is. In de avond gingen de studenten naar The Beanpot: een ijshockeycompetitie tussen 4 grote universiteiten in en rondom Boston. Zij volgden daar de wedstrijd van Boston University tegen Harvard.

Vervolgens reisden we met de studenten naar New York. Als eerste werd een bezoek gebracht aan Niketown. Dit is een grote belevenisstore van Nike tussen 5th en 6th Avenue, waarbij bezoekers over 6 etages de nieuwste Nike-producten kunnen bewonderen. Onze studenten hebben niet alleen de store bezocht, maar waren ook bij de peptalk voor het personeel aanwezig voorafgaand aan de opening van die dag. Zo ervaarden zij hoe het personeel werd gemotiveerd door de beste verkoper bekend te maken en van hun collega’s te horen welke nieuwe Nike-shirts waren binnengekomen.

Natuurlijk werd ook de St. Johns University bezocht. Dit is een D1 universiteit waarbij topsport op het hoogste niveau wordt beoefend. Het gaat hierbij onder meer om: basketbal, honkbal en voetbal. Zo heeft deze universiteit ondertussen al meerdere NBA-spelers afgeleverd. Onze studenten hebben op deze universiteit ook zelf presentaties gegeven over het effect van een viral video. In de avond stond een bezoek aan Madison Square Garden op het programma: de ijshockeywedstrijd New York Rangers vs. de Minnesota Wild was ditmaal de aanleiding.

De studiereis werd afgesloten met sightseeing New York, waarbij de studenten een fietstocht maakten door Central Park, met de boot naar het Vrijheidsbeeld gingen en het Empire State building bezochten. Moe maar met een enorme ervaring rijker landden de studenten de volgende dag weer op Schiphol.

Lees ook eerdere partnerbijdrages van Hogeschool Rotterdam:

Een sportmarketing studiereis naar Canada en Amerika en een ode aan de student
SportMarketing & Management goes München
SportMarketing & Management goes Belgium
SportMarketing & Management goes to London & Manchester
SportMarketing & Management goes international!