Sportmarketingreis naar Canada en de VS en de legacy van de Olympische Winterspelen

Van 30 januari t/m 9 februari verbleef een groep studenten van de opleiding SportMarketing & Management in Canada en de Verenigde Staten voor hun internationale studiereis. Daar zagen zij hoe een kleine stad dankzij de Olympische Spelen uitgroeide tot het grootste skigebied van Noord-Amerika en wat de legacy van het olympisch stadion in Richmond is.

In 2010 werden in Vancouver de Olympische Winterspelen georganiseerd. De stad is daarnaast de thuisbasis van onder meer voetbalclub Vancouver Whitecaps en ijshockeyclub Vancouver Canucks. Wij, studenten van de Hogeschool Rotterdam, kregen in Vancouver een rondleiding in het stadion van de BC Lions en Vancouver Whitecaps, genaamd BC Place Stadium. Het stadion heeft stoeltjes in verschillende kleuren om het voller te laten lijken en het stadion beschikt over het grootste tv-scherm in Noord-Amerika.

Met een groep studenten zijn we ook naar Whistler gegaan. Het stadje was samen met Vancouver gastheer van de Olympische Winterspelen in 2010. Na de Spelen is Whistler uitgegroeid tot het grootste skigebied van Noord-Amerika. De Olympische Spelen hebben gezorgd voor een boost met betrekking tot het toerisme, hierdoor zijn verschillende sportmerken, voornamelijk winter- en outdoor sportmerken, zich in het gebied gaan vestigen.

Daarnaast waren er ook verschillende restanten van de Olympische Spelen zichtbaar, zoals de ringen en het symbool. Dit trekt vanzelfsprekend nog steeds toeristen naar het stadje.

Olympische legacy

Een andere groep studenten bezocht de Richmond Oval, het olympisch stadion van de Spelen in 2010. Na een korte introductie en een inspirerend filmpje van olympische sporters die hard werken om hun droom te bereiken, warden we rondgeleid door het gebouw. We hebben door de bril van een sportmarketeer kunnen zien wat de legacy is van het stadion.

Er waren onder andere twee ijshockeybanen, verschillende sportvelden en een luxe sportschool. Daarnaast is er een museum gebouwd met verschillende items van de Olympische Spelen, simulatoren van de verschillende sporten en filmpjes over de geschiedenis van de Olympische Spelen. Hierdoor kon je op een interactieve manier kennismaken met de Spelen.

Hierna zijn we zelf gaan sporten op de sportvelden. Tijdens het sporten hebben we kunnen zien dat het stadion nog een geode functie heeft in de maatschappij. Er werden verschillende sportlessen gegeven in het stadion en er waren veel mensen die zelf kwamen sporten op de sportveldjes. Het stadion is echt gebouwd met het idee dat het ook nog nut heeft voor de stad na de Olympische Spelen. Mensen uit de omgeving kunnen gebruikmaken van alle faciliteiten en het biedt de mogelijkheid om in een goede sfeer te kunnen sporten. Je kunt een hoop sporten beoefenenen in het stadion en het biedt bovendien de mogelijkheid om ruimtes te huren voor feestjes, meetings etc. Daarnaast worden er cursussen aangeboden, zoals EHBO en coaching.

Het stadion heeft dus niet alleen veel nut gehad tijdens de Olympische Spelen, maar ook nu heeft het stadion nog veel impact op de omgeving.

Gedurende de reis maakten wij ook kennis met ijshockey in Canada. We bezochten de wedstrijd van de Vancouver Cannucks tegen de San Jose Sharks uit Californië. De wedstrijd was een hele show om naar te kijken. Beginnend met het Canadese volkslied waren er tussen de wedstrijd door popquizzen en dansoptredens. Ook werd het publiek constant gefilmd met een ‘Smile Cam’, een ‘Kiss Cam’ en een ‘Hero Cam’ om het publiek in het zonnetje te zetten.


Nike Company Store

Nadat we nog een aantal dagen in Victoria hadden doorgebracht, de Super Bowl hebben bekeken en presentaties hebben gegeven over de Generation Games was het tijd de reis te vervolgen naar de Verenigde Staten. In Portland bezochten we de Nike Campus en konden we shoppen in de Nike Company Store. Zoals u zich waarschijnlijk kunt voorstellen, gingen we als bijen op de honing af.

‘s Avonds stond de basketbalwedstrijd tussen de Portland Trailblazers en de Boston Celtics op het programma. Het stadion in Portland was indrukwekkend groot. Voor de meeste studenten was dit hun allereerste ervaring met een NBA-wedstrijd.

Wat opviel tijdens de wedstrijd was dat het publiek zich geen minuut hoeft te vervelen. Bij time-outs of pauzes van de wedstrijd waren er telkens side events. Van het winnen van spullen tot cheerleaders die dansen en camera’s gericht op het publiek. Wat verder opviel was dat de supporters van beide partijen gewoon door elkaar zaten en dat er totaal geen sprake was van een grimmige sfeer. Het bezoeken van een NBA-wedstrijd kan van de bucket list van vele studenten worden afgestreept.


Seattle

In Seattle, de laatste stop van de reis, viel het vooral op dat er veel aandacht was voor sport, reclame en beroemdheden. Ga je tv kijken? Dan zie je sport, reclame en beroemdheden. Loop je door de stad? Overal posters van sport, reclame en beroemdheden. Ga je naar een sportwedstrijd? Overspoeld met reclame. Vol inspiratie en een enorme ervaring rijker vlogen we vanuit Seattle weer terug naar Nederland.


Headerfoto: Wikimedia