Het dragen van sportkleding buiten de sportschool was nog nooit zo normaal. Sterker nog, in veel van 's werelds fashion hoofdsteden kun je niet om de workout-meets-fashion-look heen. Een hardlooptight is niet langer alleen om in te rennen. We dragen de tight met een stijlvol colbertje of fancy fake fur cardigan naar een lunch met vrienden bij de laatste hipster hotspot. Hoe komt het dat sportswear streetstyle is geworden?
Comfy mag weer! De opkomst van sportswear in het 'normale' leven heeft niet in de laatste plaats te maken met de comfort dressing trend die in 2013 werd ingezet. Op catwalks zie je modellen op sneakers en in oversized sweaters en jassen in comfortabele stoffen. Voor sneaker addicts en liefhebbers van comfortabele sportkleding een vrijbrief om sporty-comfy over straat te gaan.
Sportkleding koop je niet langer alleen bij een sportzaak. Het hangt ook in de rekken van grote modeketens. Het hart van sportieve vrouwen gaat sneller kloppen bij elke nieuwe sportswear collectie van H&M. De gekleurde tights en modieuze zipper sportjacks lachen je tegemoet wanneer je Bershka binnenstapt. Bij Mango kun je terecht voor stylish verantwoorde sportswear die je combineert met een mooie lange wollen jas van hetzelfde merk. Met smart wordt gewacht op de nieuwe filialen van Forever21, die na Amsterdam ook in Rotterdam, Den Haag en Utrecht moeten gaan verrijzen, om betaalbare sportswear én fashion te shoppen. Lukt het niet om naar een van deze winkels te gaan, dan wordt er natuurlijk online geshopt.
Wat celebs dragen is hot. En wanneer celebs het gezicht worden van een sportmerk, kun je op je vingers uittellen dat je die stijl terugziet in het straatbeeld. Rihanna werd in december gestrikt door Puma als creative director. Een belangrijke stap voor het sport en lifestyle merk, want RiRi heeft nogal wat noten op haar zang als het gaat om trends en fashion. De fashionista maar niet-sporter sluit zich aan als ambassadeur van het merk, naast wel-sporters Mario Balotelli en Usain Bolt.
Heidi Klum timmert aan de weg voor New Balance en rockt haar eigen HKNB collectie. Niet voor niets zegt New Balance over deze collectie: “It takes you from the studio to the street with runway-inspired styling and workout-ready technolgy.” Hoeveel meer aanmoediging heb je nog nodig om dit als fashion statement aan te trekken?
Klum's collega Gisele Bündchen laat voor Under Armour in de ‘I will what I want’-campagne zien what she’s made of. De op vrouwen gerichte campagne heeft een duidelijke boodschap en inspireert vrouwen te doen wat ze willen. En dus te dragen wat ze willen, wanneer ze dat willen.
Zie ook: Under Armour’s nieuwe commercial met Gisele Bündchen is uitdagend en innovatief
Actrice en girl next door Kate Hudson maakt zich hard voor sportieve moeders met haar Fabletics lijn. Als working mom weet Kate als geen ander hoe het is om je van school, naar yoga en naar een lunchdate te haasten. Geen tijd om je om te kleden, wél fashionable over straat!
In geen enkele winkel is zo veel inspiratie op te doen als op het internet. Sociale media stromen over van rolmodellen, lookbooks, blogs, de nieuwste outfits en trends. En laten het nu juist de sportmerken zijn die heel goed weten hoe ze dit op internet moeten aanpakken.
Nike Women voorziet dagelijks 85.000 Pinterest- en 1,3 miljoen Instagramvolgers van een dosis fitspiration. Victoria’s Secret Sport deelt in aanloop naar de bekende lingerieshow de sportregimes én –outfits via social. De modellen trainen hard om zich voor te bereiden op de show. Als je traint like an angel gaat het natuurlijk ook om the look!
Ook online active wear shops zoals Stylerunner en fitfluencers als de Basebodybabes hebben een grote invloed op wat sportieve vrouwen graag dragen. Op hun accounts gaan trainen en fashion prima samen!
Maar het zijn niet alleen de sportmerken en fit chicks die de sportswear-trend promoten. Vergeet ook de fashion influencers niet. Wanneer Negin Mirsalehi (1,8 miljoen Instagramvolgers) een sportieve look laat zien, dan weet je dat die outfit binnen no time de (online) shops uitvliegt. Als Beyoncé in haar nieuwe clip ronddanst in niet veel meer dan een slip en sporty sweater dan weet je dat de trui snel niet meer aan te slepen is.
Voor Nederland (en in bredere zin Europa) geldt dat de toename van het aantal sportmerken en de globalisering van een aantal grote overseas merken een belangrijke duit in het zakje doen. Steeds meer grote sportmerken laten de landsgrenzen op internet achter zich. Het Australische merk Lorna Jane verscheept de kleding niet alleen wereldwijd, maar opende vorig jaar ook een winkel in Den Haag. Het Canadese merk Lululemon heeft sinds 2013 een showroom in Amsterdam en is al een tijdje online ook buiten Canada en de VS te koop.
Lees ook: Sterk merk: Lululemon athletica door Leonie Verwer
Ook de komst van nieuwe sportmerken speelt een belangrijke rol. Steeds meer (oud-)topsporters houden zich bezig met het in de markt zetten van merken. En wie weten beter dat functionele sportkleding en lifestyle hand-in-hand gaan dan professionele atleten? Noorse freestyleskiester Kari Traa zette haar gelijknamige merk in de markt, Nederlands hockeyster Marlies Korijn richt zich met Vipe op stijlvolle sportkleding van een goede kwaliteit en Lornah Kiplagat laat met Lornah Sports zien wat hardloopsters graag willen.
Sportkleding wordt steeds meer onderdeel van de niet-sport maatschappij. Daarnaast wordt sport ook steeds meer onderdeel van het ‘gewone’ leven. Of je dit nu onstporting van de sport noemt of niet, je ziet hoe dan ook dat sportkleding enerzijds steeds minder specifiek voor sport wordt gedragen en anderzijds steeds meer fashionable wordt. Sportswear ís streetstyle. And we like it!