“Sprint Coach is het begin van een nieuw digitaal tijdperk in het schaatsen”

Schaatsen en data zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een belangrijke functie van de schaatscoach is dan ook het klokken van de rondetijden van zijn schaatsers. Binnenkort gebruiken coaches in Thialf daar geen stopwatch meer voor, maar het livetiming platform 'Sprint Coach'. Dit platform is een initiatief van Sportunity, de KNSB en Innovatielab Thialf.

Sprint Coach werkt met behulp van de techniek van MYLAPS. Bij de verbouwing van Thialf zijn in het beton onder de ijsvloer 12 lussen ingefreesd. Als een schaatser daar met een MYLAPS-transponder over heen schaatst kan realtime data worden verkregen. Dit wordt vervolgens gepresenteerd aan de coach op zijn tablet. Hiermee kan de coach nuttige feedback geven aan één of meerdere rijders tegelijkertijd over de snelheid per ronde en zelfs per segment.

Roy Mulder, embedded scientist van de KNSB, denkt dat Sprint Coach een nieuwe manier van trainen gaat meebrengen. "Er werd in het schaatsen veel gecoacht op techniek met video. De stopwatch was de check of dat resulteerde in een betere snelheid. Ik zou graag willen dat je standaard prestaties kunt meten en dat je daarna kunt kijken hoe dat zit met de techniek. Dat zijn weer volgende stappen: kunnen we hier ook techniek aan koppelen?"

Het open data platform

Sprint Coach zit nu tijdens het zomerijs tot 15 juli in een pilottest. In september, vlak voor de start van het schaatsseizoen wordt de app gelanceerd. Niels Schut van Sportunity ziet door Sprint Coach meer datamogelijkheden in het schaatsen. "Sprint Coach is slechts het begin van een nieuw digitaal tijdperk in het schaatsen, waarbij toegewerkt wordt naar het 'open data platform'."

Schut denkt in de toekomst aan meer databronnen buiten de MYLAPS-data die aan het platform gekoppeld kunnen worden. "Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld vermogens-, hartslag-, ritme- en videodata waarmee een coach alle mogelijke informatie over een sporter kan verzamelen en trainingen nog specifieker kan inrichten."

Behalve bij de ontwikkeling van de app speelt Sportunity ook een belangrijke rol in de vermarkting van Sprint Coach. Schut: "Wij zijn een sportmarketingbedrijf dat via technologie de ongebonden sporter probeert te bereiken. Bij Sprint Coach hebben we het product ontwikkeld en zorgen wij ook voor een juist marketingplan."

Draagvlak

In zijn aanpak bij innovaties is het creëren van voldoende draagvlak een belangrijk doel. "Met Innovatielab Thialf ging het nu heel snel omdat dat al is opgericht voor innovaties. Bij andere partijen zijn ze zich bewust dat ze moeten vernieuwen of veranderen, maar dan moet je eerst bewustwording creëren van de waarde die het toe gaat toevoegen. Je hebt die partijen als sportbonden ook nodig als kanaal om de innovatie weg te zetten. Met betrouwbare partijen als een sportbond met een bepaalde achterban zorg je ook dat een innovatie eerder geaccepteerd wordt."

Zie voor meer informatie over Sprint Coach' het artikel 'Sprint Coach app vervangt stopwatch in Thialf' op sportinnovator.nl.