Startups in sportinnovatie pitchen in SX voor investering en support

Een accessoire waarmee je een kinderwagen omtovert tot een hardloopinstrument, 3D geprinte bitjes voor sporters en snurkende Nederlanders, het grootste wind- en kitesurfcentrum ter wereld op de Brouwersdam en een activity tracker-kit dat met behulp van biomechanische sensoren meet hoe je hardloopt… Het lijken stuk voor stuk sportinnovaties te zijn die onderling geen verband hebben, maar niets is minder waar. In vijf weken tijd werden de vier Nederlandse startups door Sport eXperience getraind om ideeën en projecten om te zetten naar een businessmodel. Dinsdagmiddag vond in SX Eindhoven het slotakkoord van de training plaats: in een Dragons Den-achtige setting werden de sportinnovaties voor het oog van 6 potentiële investeerders en andere geïnteresseerden gepitcht. Het doel van het event: niet alleen feedback vanuit investeerders voor sportinnovaties vinden, maar ook nadenken hoe de innovaties ingezet kunnen worden als zogeheten 'launching customer' voor maatschappelijke vraagstukken.

Sport eXperience: een sportinnovatiehub met internationale ambities

“De kans dat er hier dingen ontstaan die in de sportwereld van grote waarde zijn, is net zo groot als de kans dat het ergens anders gebeurt” - Bob van Oosterhout

Het evenement werd georganiseerd door Sport eXperience, een pas opgerichte sportvereniging dat startups ondersteunt bij het versterken en versnellen van hun business en de samenwerking met stakeholders stimuleert. Startups, coaches, bedrijven en belangenorganisaties worden aan elkaar gekoppeld om innovaties zo snel en succesvol mogelijk in de markt te zetten. Het doel is om uiteindelijk uit te groeien tot een broedplaats voor sportinnovaties, die in de toekomst samen moeten komen in een 'stadion': een omgeving die zowel fysiek als online (platform) toegankelijk is voor sponsors, investeerders, sport- en technologiebedrijven, pers en andere belanghebbenden. In plaats van 'sport' zullen startups echter in het middelpunt staan en wil Sport eXperience met verschillende evenementen een eigen sportinnovatiehub creëren.

De eerste vraag die bij sportmarketeers ongetwijfeld naar boven zal drijven: Wat maakt Sport eXperience anders dan een Sportinnovator, Sports and Technology of voorheen een InnoSportNL en/of Sportinnovatieplatform.nl? Nederland kent de laatste jaren namelijk talloze initiatieven die zich richten op het stimuleren en/of bijeen brengen van de juiste partijen voor sportgerelateerde innovaties. In dat segment verschilt Sport eXperience ook niet van de eerder genoemde partijen. De onderscheidende kracht zit juist in de brede benadering: met de innovators niet alleen kijken naar de toepassingen en kansen in de sportmarkt, maar ook een plan ontwikkelen om de sportinnovatie eventueel door te ontwikkelen en te vertalen naar andere marktsectoren. Zo werd recent een sportinnovatie uit de Formule 1 doorvertaald naar een toepassing voor supermarkten: een strip dat zorgt voor een snellere afwikkeling van warme lucht uit de motor, kan namelijk ook toegepast worden in supermarkten om koude lucht beter door de koeling te laten bewegen. Dit levert niet alleen energiereductie op, maar uiteraard ook een véél sterker businessmodel. Zo kan het 3D geprinte sportbitje (verderop in de blog nog eens benoemd) ook gebruikt worden om het snurken van Nederlanders (met een marktpotentie van 500.000 Nederlanders!) tegen te gaan. 

“Het uiteindelijke doel is dat een startup in Nederland ook de oversteek kan maken naar Amerika om daar in het programma mee te draaien” - Arno Hermans

Daarnaast kijkt Arno Hermans, oprichter van Sport eXperience, ook al voorzichtig naar de internationale markt: In november zijn we gestart met Sport eXperience, waarbij we in korte tijd hopen uit te groeien tot een broedplaats van sportinnovaties. De volgende fase is om een sportinnovatiehub te ontwikkelen, waarin we nu al de eerste contacten hebben gelegd met vergelijkbare programma's in St. Louis en Los Angeles. Het uiteindelijke doel is dat een startup in Nederland ook de oversteek kan maken naar Amerika om daar in het programma mee te draaien en de innovatie verder internationaal kan uitrollen.” Maar zitten de Amerikanen dan wel te wachten op Nederlandse sportinnovaties? Volgens Bob van Oosterhout, directeur Triple Double en aanwezig als gastspreker, moeten we de kansen niet onbenut laten. Als Nederlanders moeten we creatief zijn en over de grens durven te kijken. Nederlanders beschikken daarnaast over het algemeen over veel diepgang in de manieren van denken, we zijn daarnaast snel en goede zakenmensen. De kans dat er hier dingen ontstaan die in de sportwereld van grote waarde zijn, is net zo groot als de kans dat het ergens anders gebeurt. Dus why not?, aldus Bob van Oosterhout. Sport eXperience en Triple Double hebben daarom naar elkaar uitgesproken om in de komende weken hun samenwerking verder vorm te geven.

De pitch met 4 Nederlandse sportinnovaties

Begin januari startte Sport eXperience met de zogeheten 'pressurecooker sessies', waar ondernemers in vijf weken tijd hun ideeën doorvertalen naar een businesscase. Afgelopen dinsdag werd het programma afgesloten, waarbij alle deelnemers een kans kregen om te pitchen in het SPECO Sportslab (SX Eindhoven). Voor het oog van zes potentiële investeerders - met o.a. Bob van Oosterhout (Triple Double), Hans Bloemen (Eindhoven Corporate Finance Group), Han Gasseling (ING), Siegfried Mulder (Continu) en Robert Vos (Crowd Capital Brabant) - en andere geïnteresseerden in de zaal, vonden de eerste vier pitches plaats. Andrew Statham, voormalig werknemer van TNO, beet de spits af en presenteerde ARION ATO-gear: een kit met onder meer een sensor, armband en app. Hiermee is het niet mogelijk om je hardloopprestaties (snelheid, afstand en pace) te meten, maar juist je looptechniek te verbeteren. 

Even later volgde Martijn van der Ent met de WeGo-Out Classic. De innovatie: een soort 'extra wiel met frame' dat je op een kinderwagen kan bevestigen, waardoor het mogelijk is om als vader of moeder zijnde te hardlopen met je kinderen. WeGo-Out onderscheidt zich van andere ondernemers door vooral te hameren op een persoonlijke aanpak en goedkope oplossing. Daarna hield Arno Hermans (in zijn tweede rol als ondernemer) een pitch over de 3DMouthguard: een bitje voor sporters (rugbyers, hockeyers, boksers etc.) dat binnen een uur volledig op maat 3D geprint kan worden. Het interessante daarbij is dat het bitje ook gebruikt kan worden in andere markten, zoals bij snurkende Nederlanders. Tot slot hield ook Joost Hopmans (Sport Zeeland) een pitch voor het eerste wind- en kitesurf centrum ter wereld: InnoDAM. In Zeeland welteverstaan, waar de brouwersdam uit moet groeien tot een ontmoetingscentrum voor fanatieke watersporters.

Al met al ging het telkens om een investeringsbehoefte van ongeveer 100.000 euro. Of de investeerders ook toegehapt hebben - of dit op termijn ook gaan doen - is nog niet bekend en zal de toekomst uit gaan wijzen. Desalniettemin keerden de vier innovators na afloop met een grote bagage aan feedback en vertrouwen weer huiswaarts. Sport eXperience kan zich daarnaast opmaken voor de tweede editie op 29 maart. Inmiddels hebben zich de eerste deelnemers gemeld waarbij de sportinnovatoren op een gestructureerde wijze worden geïnspireerd door de coaches en andere sportbedrijven.