Er zijn in de loop der jaren al veel marketingacties rond teambussen en spelersbussen geweest. We herinneren ons allemaal waarschijnlijk nog wel de WK 2014-sloganactie van Hyundai op de spelersbussen, de 999 selfies op de tourbus van Lotto Belisol of de 12.000 profielfoto's van Rode Duivels-fans bij onze zuiderburen. Niet alleen een leuke manier om de - meestal toch saaie - teambussen op te vrolijken, maar ook om fans te prikkelen en te binden aan je sportorganisatie. Team LottoNL-Jumbo neemt in de Tour de France ook de teambus onder handen: met aanmoedigende tweets van fans gedurende de koers!
Tweets continue op de tourbus geplaatst
De werking is simpel: iedereen die een tweet plaatst met #SamenWinnen maakt kans om op de Team LottoNL-Jumbo teambus te komen. Niet alleen in aanloop naar de Tour de France, maar ook tijdens ploegenvoorstelling en de eerste etappes zijn er telkens nieuwe stickers met aanmoedigingen van fans op de bus geplakt. Deze fanactie gaat ook tijdens de volgende etappes nog door. Het is dus niet een eenmalige actie, maar een social media-campagne waar fans continue worden gestimuleerd om te tweeten met de hashtag.
DNA van de ploeg
#SamenWinnen is dan ook niet een hashtag dat enkel voor de Tour in het leven is geroepen. Het is in feite het DNA van de ploeg en werd bij de aankondiging van het nieuwe team al geïntroduceerd. Schaatsers en wielrenners strijden samen voor succes binnen hun wieler-schaatsploeg. Daarnaast proberen ze elkaar tijdens belangrijke wedstrijden te steunen, door aanwezig te zijn of hun support via sociale media te delen. De hashtag lijkt inmiddels dan ook goed geadopteerd te zijn: wielrenners, schaatsers, technische staff en sponsors gebruiken het al vaak op Twitter. De enige groep die nog wel een duwtje in de rug kunnen gebruiken zijn de fans. Waarschijnlijk een van de redenen dat de actie gelanceerd is en voorlopig met steeds meer succes, gezien het toenemende aantal tweets.
#Messageonabottle
Naast de Nederlandse wielerploeg hield ook Team Lotto Soudal een actie voor de fans. Met #messageonabottle doelen we niet op het (bijna) gelijknamige nummer van The Police, maar een aanmoedigingstekst op de bidons van de renners. Tot gisteren - tijdens de tourstart in Antwerpen - konden fans hun persoonlijke aanmoeding insturen. Dit kon via social media of een sticker dat uitgedeeld werd langs het parcours. Het leverde een aantal keer leuke teksten op (zie onderaan de blog). Nu is het alleen nog wachten op de eerste fan die zijn eigen bidon weet te vangen...
Bedankt voor alle aanmoedigingen tot dusver. Blijf sturen! #TDF #SamenWinnen pic.twitter.com/OzUTae3xTg
— LottoNLJumbo Cycling (@LottoJumbo_road) 7 juli 2015
@LottoJumbo_road hier waar we het voor doen. 1e in Ploegenklassement #TDF2015 #SamenWinnen #gelerugnummersgelmen pic.twitter.com/9Y8q37fpyf
— Nico Verhoeven (@VerhoevenNico) 5 juli 2015
De bussen van @LottoJumbo_road stonden er prachtig bij zaterdag! #SamenWinnen #trotsevervoerder #TDF2015 pic.twitter.com/MIAfftt3aD
— BBA Tours BV (@bbatoursbv) 7 juli 2015
#bottleoftheday Is het een vliegtuig, is het een vogel? Nee, het is @Tim_Wellens #MurdeHuy #messageonabottle #TDF2015 pic.twitter.com/1c1qjNgCqK
— Lotto Soudal (@Lotto_Soudal) 6 juli 2015
#bottleoftheday Kilometers aftellen tot Parijs. Nog een lange weg te gaan! #messageonabottle #TDF2015 pic.twitter.com/BOvpgAqbOt
— Lotto Soudal (@Lotto_Soudal) 7 juli 2015
ZIE OOK: