TeamBelkin is eerste wielerploeg met eigen livestream in de Tour

De Tour loopt bijna op zijn einde en de nieuwe sponsor is zo goed als binnen, maar Team Belkin had nog een konijn in de hoge hoed. Geen nieuwe sponsor of onverwachte aanval op de Hautacam, maar een interview met Bau en Lau. Live op de eigen de website, direct na de finish van de 18e etappe. Een primeur in het wielrennen.

Eigen rechten ontwikkelen 
Belkin en met name directeur Richard Plugge is hard op zoek naar alternatieve inkomsten voor zijn ploeg. Naar zijn mening moeten ploegen in de toekomst minder afhankelijk zijn van sponsors. Tot dusver gaat het om kleine inkomsten zoals een fanclub en merchandise uit de Belkin webshop. Eigen en waardevolle content is lastig te vinden in de het wielrennen. De livebeelden zijn van de organisatoren (zoals de ASO), die verkopen ze aan "de TV" (zoals de NOS) die deze rechten per land of regio mag vercommercialiseren (reclame verkopen). 

De heilige graal in veel sporten is om extra content te maken - zogenaamde secondaire content - die ook waardevol is. Zo hebben bijna alle grote sport eams hun eigen video op internet en/of tv kanaal. Bij het wielrennen is sprake van de video's uit de ploegleiderswagens. Ook was er al heel lang sprake van video's, die niet live op internet kwamen. De Raboploeg de voorloper van Belkin was hierin een voorloper. 

Eerste live uitzending in eigen beheer
Belkin voegt een nieuwe vorm van content toe aan de eigen rechten: live video vanuit de grote wedstrijden. We kennen dit al uit veel andere sporten, dus het klinkt misschien niet zo revolutionair. Maar schijn bedriegt. De Tour is het grootste reizende sportcircus ter wereld. Dus de liverpverbinding met internet moet ook mee kunnen reizen: bergen op, dalen in, regen, zon, sneeuw, publiek, zonder stroom en vooral zonder afhankelijk te zijn van die grote rechthebbende ASO. 

Daarom heeft Belkin gekozen voor internet via de satelliet. De Eutelsat om precies te zijn, die recent in gebruik zijn genomen, juist om de torenhoge kosten van het gebruik van satellieten te beperken. De satelliet biedt tot 20 Mbit upload snelheid en dat is meer dan voldoende voor een goede livestream met HD-beeld. De beelden worden via YouStream geëmbed op de website van  TeamBelkin.

Bau en Lau
De eerste dag live kende vooral veel probeersels. Interviews met langslopende journalisten, kijkjes bij de bus en korte vragen aan de staf. Desalniettemin kwamen er 1.500 man op af in de ochtend. In de middag kwamen de eerste post-match interviews online. Binnen een uur na de finish waren er gesprekken met Lars Boom, Sep Vanmarcke en vooral natuurlijk Bau  en Lau.

Plugge is duidelijk over de huidige status van de live video: "Het is een experiment, we zijn echt op zoek naar extra inkomsten en zien hier goede mogelijkheden. Daarnaast vinden we dit een belangrijke stap in het betrekken van onze fans bij de ploeg." Belkin heeft de schotel die de stream opzet met de satelliet gekocht, dus het is de ploeg menens met deze vorm van content.

Belkin heeft 100.000 likes op Facebook en bijna 60.000 volgers op Twitter. De eigen social media waren voldoende om voor de wedstrijd 1.500 mensen en na de wedstrijd 8.000 mensen op de piek te boeien. De live updates op de social media van de renners en de ploeg vinden inmiddels gretig aftrek. Deze bestonden tot nu toe uit tekst en stilstaand beeld (via Mobypicture). Deze live video is een volgende stap in de ontwikkeling van de ploeg en de renners als eigen mediakanaal. Belangrijk is nu om de relatie met het publiek op te bouwen (timing van de programma's) al doen de social media van de ploeg het goed als aanjager. Daarnaast is het zaak om duidelijke ploeg eigen formats te ontwikkelen waar sponsors een authentieke rol in spelen. Want achter de betaalmuur zie ik deze content niet floreren. Met (nieuwe of andere) sponsors erbij zeker wel.