Terugblik op sportjaar 2015: Sport (sponsoring) in Nederland

Nadat ik deze zomer, na een verblijf van veertien jaar in het buitenland, terugkeerde in Nederland, zag ik bevestigd wat ik al die jaren van afstand had waargenomen: Nederland beschikt over een indrukwekkend sportlandschap. Sport zit diep, heel diep verankerd in de nauwste haarvaten van deze samenleving. Terwijl internationale sportorganisaties in toenemende mate kampen met vragen over transparantie en governance, investeren vele duizenden vrijwilligers, professionals en bedrijven al jaren in de kracht van de Nederlandse sport. Bij clubs, bonden, overheden, bedrijven, opleidingen, media en reclame- en sportmarketingbureaus zitten mensen die zich vol overgave inzetten voor het succes van ‘onze sporters’.

Op topsportgebied leverde 2015 een prachtig aantal medailles op en succesvolle evenementen, zoals het WK Beachvolleybal, Le Grand Départ in Utrecht, het EK Damesvolleybal en het Volvo Ocean Race Festival in Den Haag. Zij lieten zien dat de expertise voor - en de interesse in - dit soort evenementen in Nederland nog steeds groeit. Ze onderstreepten bovendien dat ‘we’ nog steeds voorop lopen wanneer het gaat om sponsoring, sponsoractivatie en evenementenorganisatie.

Gouden bergen

Het talent en de infrastructuur voor absolute topsport prestaties staan klaar en het enthousiasme voor oranje succes - in welke sport dan ook - is groot. In 2016 is TeamNL dan ook gebrand op groot Olympisch succes.

Één ding is nu al zeker: het Holland Heineken House gaat tijdens de Spelen hét pompende en stralende oranje hart van Rio 2016 worden. Binnen Nederland kijk ik vooral uit naar topevenementen zoals de start van de Giro d’Italia, de EK atletiek in Amsterdam en natuurlijk de Olympic Experience in Den Haag.

Deze vooruitzichten maken eenvoudig enthousiast. Maar ook al is de Nederlandse sport, in meerdere opzichten, goud waard, 2015 leverde ook een aantal flinke commerciële uitdagingen op. Er zijn bonden, ploegen en sporters zonder hoofdsponsor, de lotto-inkomsten liepen terug en reserves moesten opnieuw worden aangesproken.


Een schets van de Olympic Experience in Den Haag.

De waarde van sport: ‘How high is high today?’

Deze uitdagingen dwingen tot zelfreflectie. We winnen zeker veel met sport, maar in de top draait het ook om resultaten. Een snelle blik over onze grenzen leert dat sportrechten en sponsoring waardevoller zijn dan ooit. Drie opvallende recente voorbeelden als illustraties van de toenemende commerciële waarde van sport:

  • Eurosport, van moederbedrijf Discovery Communications, investeerde een recordbedrag in de Europese televisierechten voor de Olympische Spelen van 2018, 2020, 2022 en 2024.

  • In 2015 stegen de sponsorinkomsten van alle grote Amerikaanse leagues naar nieuwe recordhoogten: NFL (+7.8%), NBA (+8,9%), NHL (+9,2%) en MLB (+12%).

  • Eerder deze maand presenteerde NIKE een levenslange samenwerking met LeBron James. Volgens USA Today is de deal - het nieuwe recordbedrag van - meer dan $500 mIljoen waard.

2016: Vergulde sponsors

Voor onze sporters én onze sponsors telt alleen goud. Wanneer de sporters van TeamNL zich deze zomer Olympisch én Paralympisch onderscheiden, dan is dat zeker ook het resultaat van geweldige sponsoren.

Sport sponsoring werkt en neemt in waarde toe. Dat biedt kansen maar impliceert ook uitdagingen; Jaap Stalenburg schreef er ’n prima stuk over op SPORTNEXT. Bieden we sponsoren (meer dan) genoeg ROI? Innoveren we genoeg? Zijn we snel en creatief genoeg? Werken we genoeg samen? Willen we voorop blijven lopen dan moeten onze sponsorproposities meegroeien met de eisen die sponsors vandaag, volledig terecht, aan hun investeringen stellen. Iedere dag moet het net ietsje beter, 'hoger, sneller en sterker'.

In plaats van meer logo soup verdienen sponsoren verbeterde, vernieuwende en innovatieve concepten. Bij NOC*NSF werken we samen met de sportbonden verder aan het uitbouwen van onze fanbase, het ontwikkelen van nieuwe rechten, digitale ‘assets’ en platformen, het produceren van branded content, en het activeren van de vele maatschappelijk verantwoorde effecten van sport. Met alle goede partijen aan tafel wordt TeamNL een ijzersterk merk, wat nationaal communiceert en lokaal activeert met aandacht voor zowel de top- als breedtesport.

Ready. Set. Go!

Mijn eerste honderd dagen bij NOC*NSF zitten er inmiddels op. Er zijn veel mensen die ik nog niet - of veel te weinig - heb gesproken. Mijn gouden voornemen is om daar komend jaar snel verandering in te brengen. 2016 staat op het punt van beginnen. Een jaar vol medaillekansen. Wij gaan er keihard aan werken om 2016 niet alleen voor onze sporters, maar ook voor onze sponsors een gillend succes te maken!

Heb je ideeën, zie je kansen of zit je met vragen: neem gerust eens contact op. Ons team denkt heel graag mee over het versterken van onderlinge samenwerking, het verbeteren van resultaten en het verbreden van het sport (marketing) kennislandschap.

Terugblik 2015

De terugblik van Thomas van Schaik verscheen eerder op de website NOC*NSF en is onderdeel van de serie Terugblik 2015. Ben je benieuwd naar de overige bijdrages van o.a. Gerard Dielessen, Erik Lenselink, Maurits Hendriks en Jeroen Bijl? Klik dan hier.