The Athlete’s Foot zet expansie in Nederland in sneltreinvaart voort

In oktober 2014 zette Euretco met de sportwinkelketen The Athlete's foot voor het eerst voet aan Nederlandse grond met twee conceptwinkels in Hoorn en Zoetermeer. Sindsdien ging de expansie in een sneltreinvaart: vijftig Coach-winkels maakten de overstap naar het Amerikaanse winkelconcept, terwijl er ondertussen nog zes nieuwe winkels zijn geopend (afgelopen maand in Roosendaal, Hoofddorp en Heerenveen). Voorlopig lijkt de handrem op de expansiedrift van Euretco (nog) niet aangetrokken te worden en is The Athlete's Foot hard op weg naar 60 vestigingen in Nederland. De ambities zijn groot: tegen 2020 moet er wereldwijd 150% groei in aantal winkels gerealiseerd zijn. 

Van speciaalzaak naar internationale keten

Geheel nieuw is het concept van The Athlete's Foot niet. In 1971 ontdekte de Amerikaanse ondernemer David Lando dat zijn collectie sportschoenen het beste verkocht werden, waarna hij besloot om een van de eerste sportschoenen-speciaalzaken ter wereld te openen. Na diverse vestigingen te hebben geopend in de Verenigde Staten en ook over de grens (bijvoorbeeld in Australië), kwam de groei van The Athlete's Foot pas drie jaar geleden in een absolute stroomversnelling. Het Zwitserse Intersport International Corporation (IIC), de grootste sportretailgroep ter wereld, nam het winkelconcept over en begon het via franchisers in nieuwe markten te introduceren. Inmiddels is de winkelketen in 26 landen actief met meer dan 400 winkels, werd er vorig jaar een omzet van 290 miljoen euro met de winkels gedraaid en is er de ambitie om tegen 2020 te groeien naar duizend winkels wereldwijd.

Ontsporting van de sport

In Nederland is Euretco de master franchisenemer van de winkelketen. Euretco heeft binnen de sportwereld met Intersport en Runnersworld al een stevige vinger in de pap, maar lijkt met The Athlete's Foot ook het domein Sport & Lifestyle te willen claimen. Zoals Gijsbregt Brouwer in 2014 met zijn SPORTNEXT-trends aangaf is dit het logische vervolg van de 'ontsporting van de sport'De sneaker is niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Nike is het grootste kleding- en schoenenbedrijf ter wereld. Een van de redenen dat ook modebedrijf H&M een sportlijn heeft ingevoerd. Al deze sportkleding wordt steeds minder specifiek voor sport gebruikt. De hoge kwaliteit materialen (zogenaamde functional wear) bewijzen hun diensten net zo goed in het dagelijks leven als tijdens het sporten. Zo wist adidas een aantal jaren geleden veel succes te boeken met de adidas-originals, waar de sportieve vestjes als warme broodjes over de toonbank gingen. De Nike Airmax-schoenen zijn nog altijd ongekend populair en zie je ook steeds meer op de werkvloer terugkomen, terwijl Asics zijn eigen merk 'Onitsuka Tiger' in de markt wegzet als lifestyle-brand. 

Toekomstbestendige formule

Binnen de winkelformule van The Athlete's Foot wordt de hoogste sales dan ook gehaald met sneakers. Dit door enkel A-merken aan te bieden, zoals adidas, Asics, Converse, New Balance, Nike, Puma, Reebok en Timberland. Daarnaast is het assortiment uitgebreid met accessoires als sweaters en rugzakken. Sport is dan ook niet het centrale uitgangspunt van de winkelketen, maar juist de combinatie Sport & Lifestyle moet de consument naar de winkels lokken. Dit wordt bevestigd door René Vrieling, eigenaar van een aantal filialen van The Athlete’s Foot: Door de combinatie van sport en lifestyle bedient deze formule een veel bredere doelgroep. Onze collectie leent zich voor sport én vrije tijd. The Athlete’s Foot heeft slagkracht vanwege wereldwijde aanwezigheid waardoor samenwerking met de belangrijkste merkleveranciers strak kan worden geregeld. Daarmee is The Athlete’s Foot een sterke, toekomstbestendige formule.

De slagkracht was dan ook een van de redenen voor de Coach-winkels om zich begin maart aan te sluiten bij The Athlete's Foot. Dit zorgde voor een ongekende snelle groei van het winkelconcept, terwijl een jaar geleden het gros van de Nederlanders waarschijnlijk nog nooit iets vernomen had van The Athlete's Foot.  Met feestelijke openingsceremonies met DJ's, breakdance shows, early-bird acties en events in het centrum probeert Euretco daarnaast de winkel weg te zetten als een 'stoer merk'. Voorlopig lijkt dat zijn vruchten af te werpen: aan de expansiedrift lijkt voorlopig het einde nog lang niet in zicht.