The Color Run een funevenement ten voete uit

Het concept The Color Run is in één jaar uitgelopen tot een wereldwijd fenomeen. Het begon in 2012 in de Verenigde Staten met 50 evenementen en ruim 600.000 deelnemers. In 2013 zijn er wereldwijd ruim 100 evenementen gepland met 1 miljoen (!) kleurrijke hardlopers. Geïnspireerd door (of gepikt van) het Indian Holi Festival werkte Travis Snyder het concept uit samen met IMG World. Zondag was de eerste editie op Nederlandse bodem: Amsterdam.

Niet een stroeve, maar juist een succesvolle aanloop
Er is al veel om te doen geweest hoe het evenement de aanloop naar de opening inschrijving uitvoerde. Half maart werd middels een officiële Facebookpagina bekend gemaakt dat The Color Run naar Nederland zou komen. Vragen werden beantwoord met “meer informatie volgt binnenkort” en er was nog geen website. Waardevolle content was echter wél aanwezig. Professionele video’s en foto’s van kleurrijke lopers waar dit sterke concept natuurlijk in uitblinkt. Het effect van bovenstaande mix: massale buzz. Het gevoel van “Ik weet niet waar en wanneer het is, maar hier moet ik bij zijn!” Getuige de ruim 20.000 likes na slechts 1 maand en een uitverkocht evenement in 20 minuten. Hoe erg is het om nog geen details te kunnen geven over een evenement dat pas over maanden plaats zal vinden? Al dan niet bewust werd langzaam steeds meer informatie bekend gemaakt. Samen met de funcontent hield het de buzz op een constant hoog niveau.

De enige kantekening zet ik bij de inschrijvingsprocedure. Pas op de dag van de opening inschrijving kwam de website in de lucht en de procedure was niet gebruiksvriendelijk. Daarbij was de grootste boosdoener het feit dat er alleen met Creditcard betaald kon worden. Omdat dit vooraf niet was gecommuniceerd was het voor velen een onverwacht struikelblok. De Facebookpagina kreeg een flinke hoos boze reacties over zich heen. Deze werden na excuses gemaakt te hebben slim gelinkt aan de volgende Nederlandse Color Run-evenementen. Deze zijn eenaantal weken later en hier kan wél met iDeal betaald worden.

Een funevenement ten voete uit
Aan alles kon je zien dat het gaat om een professioneel funevenement en niet op een professioneel hardloopevenement. Aankleding, live-optredens, gadgets, enthousiaste organisatie, videocamera vanuit een helikoptertje: het draait allemaal om de fun. Precies zoals The Color Run zich ook positioneert: “Het gaat meer om de tijd van je leven en de te gekke ervaring dan om een snelle tijd neerzetten.”

Er zullen weinig evenementen zijn waar het publiek zich zo massaal en saamhorig voelt als wanneer alle colorrunners nog schoon en wit aan de start staan opgesteld. Bij ieder kilomterpunt staan de vrijwilligers je vervolgens op te wachten om je onder te dompelen in een van de kleurenpoeders waar het bij The Color Run allemaal om draait. Onderweg zie je groepen vrienden met elkaar kletsen, lachen en foto’s maken. Heel laagdrempelig vanuit de kern van het concept.

Na de finish worden geen medailles omgehangen, maar kleurenzakjes uitgedeeld. Zodra de laatste loper binnen is, wordt gezamenlijk afgeteld om de kleuren met elkaar de wereld in te werpen. Het is het bekende moment uit de vele video’s en het hoogtepunt van het evenement. De aanwezigheid van een DJ geeft het geheel zelfs een festival achtig karakter.

Vanwege de positionering van het concept wil ik het niet beoordelen als hardloopevenement. Daar zou het echter wel te kort schieten op meerdere vlakken. Het parcours was bijvoorbeeld een kilomter te lang, er was onnodige drukte bij het ophalen van de startpakketten en de enige aanwezige drinkpost was te verwaarlozen. Bij warme weersomstandigheden had dit laatste nog voor behoorlijke problemen kunnen zorgen. Zeker wanneer je onervaren deelnemers hebt.

Toekomst van sportieve funevenementen
Wereldwijd zie je tal van deze sportieve funevenementen opkomen waar miljoenen mensen aan participeren. Het heeft denk ik in Nederland ook een behoorlijke bijdrage aan de derde loopgolf. Het zijn namelijk evenementen met ingrediënten die het laagdrempelig maken om eens aan mee te doen. Hele fijne ‘instappers’ om op een leuke manier kennis te maken met het hardlopen om vervolgens consequenter healthiness en happiness toe te passen in je leven.