The looks van Rio 2016

Hier is het winter en dus alvast een beetje dagdromen over komende zomer als de Olympische Spelen in Rio de Janeiro wordt gehouden. Na een zowat thuiswedstrijd in Londen in 2012 kunnen we nu uitkijken naar het grootste sportfeest ter wereld in een totaal ander werelddeel met een geheel andere beleving en sfeer dan in Europa. In een land met veel zon en warmte, passie en energie, levensvreugde en dynamiek en een volk wat helemaal gek op sport is, moet het wel één groot sportspektakel worden. Ik ben dan ook weer heel benieuwd naar of Rio zich visueel en qua communicatie ook zo gaat presenteren.

Zoals te doen gebruikelijk wordt er voor het bid een tijdelijk logo ontwikkeld. Die is meestal nog niet zo specifiek en wordt na een eventuele toewijzing aan een land omgezet naar het officiële logo. In de video hieronder is prachtig te zien hoe deze tot stand is gekomen. De waarden van land, het leven in Rio en de menselijk beweging zijn allemaal aanwezig. De vormentaal van Rio met de beroemde Suikerberg de basis.

Er zijn inmiddels al een aantal uitingen online te vinden. Op de officiële website is al een voorproefje te zien. Deze nu al goed gevulde site geeft een mooi visitekaartje af van de stijl die komende zomer de on- en offline communicatie verder uitgerold gaat worden. Het is kleurig, dynamisch, zonnig en heel veelzijdig.

De vormentaal is veelal gebaseerd op het logo, die zijn oorsprong vind in de visuele vertaling van Rio de Janeiro. In mijn optiek sinds jaren weer eens een sterk, menselijk design. Het contrast met het ‘antidesign’ van de OS London 2012 kan niet veel groter zijn. Heel creatief is alles ook doorgevoerd in de diverse merchandise items. Veelkleurig, zeer gevarieerd, zonnig en passend in het land van de Samba, tropisch Carnaval, de Copacabana en geweldige strand- en buitenleven.

Ik ben heel benieuwd naar de verdere ontwikkeling van de huisstijl en andere communicatie uitingen, citydressing, venuedressing en online marketing design. Het lijkt me sportief en vakmatig een prachtige zomer van 2016 te worden. De tickets zijn al besteld.


Foto: Facebook Rio 2016