Tijd in sport apps stijgt explosief

Sport apps zijn razend populair. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de tijd die wordt doorgebracht in sport apps met 210% is gestegen. De tijd in gewone apps is 'slechts' met 65% gestegen. Een van de onderzoekers, Simon Khalaf, is glashelder: "Klanten willen overal TV kunnen kijken. De manier waarop TV-content wordt geconsumeerd is voorgoed aan het veranderen."

Stijging van 250%

Het onderzoek bekeek een jaar lang de tijdsbesteding in 580.000 apps en zag een toename van 65%. De categorie sport groeide echter veel sneller: 210%. En Football apps zelfs met 250%. In de sport wordt volop gebruik gemaakt van apps om de laatste uitslagen te bekijken, fantasy games te spelen en hoogtepunten terug te kijken. Voor het eerst keken meer mensen naar MLB.tv via connected devices zoals een smartphone of een tablet (maar ook Apple TV en Chromecast) dan via een traditionele TV. Dit is voor het eerst sinds het opzetten van de service 12 jaar geleden.

Uit het onderzoek blijkt verder dat sport apps gemiddeld twee keer meer gebruikt worden dan normale apps. Dit betekent als een normale app dagelijks drie keer wordt geopend dat een sport app zes keer wordt geopened. Maar wie zijn de gebruikers van sport apps? De kans is 12.8 keer groter dat een gebruiker van een sport app fan is van American Football, 4.2 keer action gamers, 2.8 keer liefhebber van auto's en 2.3 keer single en zakelijke professional. (meer over het onderzoek)

Mensen willen sport overal volgen. Op reis in de bus, in de woonkamer, op het werk of zelfs in het stadion. Het internet vervangt volgens de CEO van Netflix, Reed Hastings, langzaam de TV en apps worden de nieuwe kanalen.  

De rol van TV en gebruik van sport apps 

Gijsbregt Brouwer
"Dit verbaast me niets. Samen TV kijken is tegenwoordig vooral samen sport kijken. Omdat sport live is en mensen echt verbindt is het op dit moment de kurk waar TV op drijft. Zoals dit onderzoek aantoont en ik recent ook al zei op Radio 1: TV is zo veel meer dan dat ene scherm in de hoek van de huiskamer. TV is overal. TV fragmenteert en varieert en interacteert. TV is net zo goed je smartphone, als je tablet als je PC als dat scherm in de woonkamer."

"Sport apps gaat natuurlijk over veel meer dan alleen kijken-naar-sport-op-je-smartphone of scores bijhouden, zoals dit onderzoek stelt: "These apps report on sports news, scores, and schedules and include fantasy team management." Naast apps gericht op passieve sportconsumptie, zien we ook een enorme groei van apps bij het actief sporten. Denk hierbij aan hardloop en fiets apps, teamapps bij voetbal en hockey en steeds vaker apps die alle bewegingen volgen, zoals Moves en Human. Ook in social media is sport leidend: 50% van alle TV-gerelateerde content op social media betreft sport. Apps als Vine bestaan bij de gratie van sport. Social media worden ook voor meer dan 75% op het mobieltje geconsumeerd."