Tom Dumoulin en Marianne Vos hebben hoogste marketingwaarde in wielrennen

Tom Dumoulin is de bekendste wielrenner van Nederland. Dankzij zijn successen in onder andere de Giro d’Italia, de Tour de France en het WK kent inmiddels 76 procent van de Nederlanders de Limburger. Nipt achter Dumoulin staat Marianne Vos. Driekwart van de Nederlandse bevolking kent haar. Opvallend is dat de renster een hogere marketingwaarde heeft dan Dumoulin.

De eerste rustdag in de Tour de France was voor Nielsen Sports een goed moment om de bekendheid van de Tour de France en de Nederlandse renners te onderzoeken. Daarnaast vindt vandaag het vrouwenevenement van de Tour-organisatie plaats: La Course by Le Tour de France.

De Tour de France is verreweg het meest bekende wielerevenement onder Nederlanders. 81 procent is bekend met de ronde. La Course was al drie van de vier keer een prooi voor een vrouwelijke Nederlandse wielrenner. Dat succes heeft zeker tot aandacht geleid, want inmiddels kent 30 procent van de Nederlanders La Course.

Dumoulin is niet alleen de bekendste Nederlandse man in het peloton, hij is tevens de wielrenner met de hoogste marketingwaarde. Nielsen Sports onderzocht ook de marketingwaarde van de renners. 1.000 Nederlanders beoordeelden de sporters op kenmerken als bekendheid, sympathie en betrouwbaarheid. Hieruit komt een N-Score, oftewel de marketingwaarde van een atleet, op een schaal van 0 tot 100.

Naast de kopman van Sunweb wordt de top-5 aangevuld met Bauke Mollema, Laurens ten Dam, Robert Gesink en Wout Poels. Dylan Groenewegen valt nog net buiten de top-5. 39 procent van de Nederlanders had voor de start van de Tour gehoord van de Amsterdamse sprinter. Dat percentage zal na zijn twee etappe-overwinningen van afgelopen week een flinke impuls krijgen.

ZIE OOK: Sponsoring Laurens ten Dam ideale investering voor bedrijven?

Grafiek 1: N-scores Nederlandse deelnemers Tour de France

De drie Nederlandse winnaressen van La Course genieten meer bekendheid dan Dylan Groenewegen. 3 op de 4 Nederlanders kent Marianne Vos, de eerste winnares van La Course by Le Tour de France. Zij doet dit jaar niet mee, in tegenstelling tot Anna van der Breggen en Annemiek van Vleuten. Met name Van Vleuten was de afgelopen weken volop in het nieuws met haar indrukwekkende zege in de Giro Rosa.

Grafiek 2: N-scores winnaressen La Course

Qua bekendheid en marketingwaarde doen Marianne Vos en Tom Dumoulin nauwelijks voor elkaar onder. Beiden worden gezien als succesvol en een rolmodel. Vos scoort net iets hoger qua marketingwaarde.

Het grootste verschil is te zien op social media. Op de Twitter en Instagram-accounts van Dumoulin is amper activiteit, terwijl Vos haar volgers constant op de hoogte houdt. Op Instagram is Dylan Groenewegen echter de onbetwiste nummer één. Met 137.000 volgers doet hij het beter dan alle andere Nederlandse wielrenners. Wat zit er voor hem nog in het vat deze Tour?

Grafiek 3: Percentage van de Nederlanders dat wel eens van deze renner heeft gehoord


Headerfoto: Shutterstock.com