Afgelopen zondag werd niet alleen Team Brunel gedoopt, maar werd tevens de derde en laatste sponsor wereldkundig gemaakt. Met de komst van vermogensbeheerder Robeco is de Nederlandse campagne voor de Volvo Ocean Race 2014-15 financieel rond. COO Volvo Ocean Race Tom Touber noemt het project ‘uniek’ en legt uit waarom.
“Het is precies gegaan zoals gepland, dus met één hoofdsponsor en drie sponsoren. Gideon [Messink], Bouwe [Bekking] en Gerd-Jan [Poortman] hebben in een vroeg stadium al hun nek uitgestoken om een Nederlandse boot aan de start te krijgen. Wij hebben dat van alle kanten ondersteund. Uiteindelijk is dit het resultaat. Je ziet aan deze campagne dat er naast de sponsors ook talloze leveranciers zijn. Die ondersteunen niet alleen met financiële middelen, maar tevens met beschikbaar stellen van mensen en materialen om het project op een hoger plan te krijgen. Daarin is Nederland best uniek als je het vergelijkt met andere landen, waar vaak één hoofdsponsor alles draait. Team Brunel heeft met zijn deelname aan de Volvo Ocean Race een draagvlak weten te creëren in het brede segment van het bedrijfsleven”, aldus Touber.
Volgens Touber vormen de betrokken partijen een sterk geheel: “De sponsors passen goed bij elkaar: Brunel dat zich specialiseert in detachering van hoger opgeleid personeel, samen met Schouten & Nelissen als toonaangevend bureau voor persoonlijke ontwikkeling en organisatieontwikkeling en dan nog Robeco erbij. Dat is een fantastische combinatie van de elementen betrouwbaarheid (Brunel doet voor de derde keer mee), ondernemerschap en menselijke waarde. IVC toonde een mooi staaltje Vlaams ondernemerschap door als eerste partij te tekenen. Dat was het moment voor de anderen om ook in te stappen. Zo gaf IVC het team de kans om zo ver te komen als het nu is.”
Zelf stond Touber als bestuurder aan het roer van drie Nederlandse campagnes. “Team Brunel lijkt het meest op die van BrunelSunergy in 1997-98, maar dan nu met voldoende tijd en budget”, reageert Touber. “Ik geef veel credits aan hoe Brunel dat in 1997 oppakte met relatief bescheiden middelen en de inzet van heel veel mensen. Met de additionele steun van kleinere sponsoren is de campagne toen best ver gekomen. En uiteraard moeten we niet vergeten dat destijds het doel van het project was om de beursgang van Brunel te ondersteunen. Die geldt nog steeds als een van de meest succesvolle in de geschiedenis van de AEX. Sportief gezien was Team BrunelSunergy met winst en een tweede plek in een etappe eveneens een ongelofelijk succes. Dit keer heeft Team Brunel voldoende tijd, zijn de boten hetzelfde en is er genoeg budget. Het is nu aan de zeilers!”