Met veel spektakel, media-aandacht, social media-acties en de aanwezigheid van ruim 50.000 supporters werd het Braziliaanse wonderkind Neymar da Silva Santos Júnior - kortweg Neymar - vorige week gepresenteerd bij FC Barcelona als nieuwste aanwinst. Met een prijskaartje van naar verluidt 57 miljoen euro ligt er een enorme druk op de schouders van de 21-jarige aanvaller. Toch kan FC Barcelona al terugkijken op een media-impact van bijna 9 miljoen euro, een uiterst succesvolle presentatie en de introductie in nieuwe markten. De transfer van Neymar maakte voor de Spaanse topclub nu al meer los dan het binnenhalen van eenieder andere speler.
Hieronder een tijdlijn over de introductie van Neymar en welke gevolgen dit had.
1. Meer dan 45.000 retweets voor de officiële aankondiging
De tweet werd nog voordat de transfer officieel aangekondigd was al online gezet. Het leverde ruim 46.867 retweets op. Ook op Facebook leverde de aankondiging een groot aantal likes op, evenals op het Chinese Tencent.
.@njr92, welcome to FC Barcelona!
— FC Barcelona (@FCBarcelona) 26 mei 2013
2. Het gehele transferproces te volgen via Instagram
Daadwerkelijk alles is te volgen via Instagram; de aankomst in het stadion, de medische keuring, het ondertekenen van het contract, de eerste keer in een Barça outfit etc.
3. Presentatie live gestreamed via YouTube
De presentatie en persconferentie is voor de thuisblijvende fans live te volgen via YouTube.
4. Wallpaper al gelijk de eerste dag te downloaden
Dezelfde dag zet de Spaanse topclub al een wallpaper online die te downloaden is voor de vroeg fans.
5. Korte samenvatting eerste dag Neymar op YouTube
Voor diegene die niet de gehele persconferentie wil terugkijken, zet de club een korte samenvatting online.
6. Neymar foto's met handtekening online te koop
Via Neymar MyStar is een dag later al een foto met handtekening officieel te koop.
7. FC Barcelona start Braziliaanse Twitter-account
Na het hebben van een Catalaanse, Spaanse, Engelse, Franse, Arabische, Japanse en Indonesische Twitter-account, werd een dag later een Braziliaanse / Portugese account aangemaakt. Dit maakt de Spaanse club waarschijnlijk tot de club met het grootste sociale media bereik ter wereld.
8. Evaluatie van de social media cijfers
De Catalaanse club maakt op haar eigen website de social media cijfers van Neymar's introductie bekend. De aantallen zijn indrukwekkend:
9. Evaluatie media-impact: bijna 9 miljoen euro
KantarSport rekende uit dat de media-impact van Neymar op ongeveer 8,7 miljoen euro uitkwam. Hiermee heeft de Braziliaanse aanvaller in feite al 16% van zijn transfersom in drie dagen terugverdient. KatarSport kwam op ruim 2751 nieuwsberichten uit, waarbij dit voornamelijk online werd gepubliceerd. Opvallend was dat het bereik van de TV slechts 3% was, terwijl gedrukte media een bereik van 13% wisten te bewerkstelligen.