Twee grote sportcampagnes gaan voor één doel en kiezen een totaal verschillende aanpak

Een miljoenen campagne met aansprekende teksten van Sport Engeland heeft afgelopen maanden veel lof ontvangen. De campagne #thisgirlcan werd online 7,8 miljoen keer bekeken en draait helemaal om het doorzettingsvermogen van een (jonge) vrouw. Te zien zijn alle traditionele sporten als zwemmen, voetbal, hardlopen, hockey en ook boksen. Aan de andere kant van de oceaan ziet ook Nike een groeimarkt in vrouwen en kiest voornamelijk voor yoga, hardlopen en fitness. Wat is wijsheid?

De campagne van Sport Engeland vertelt het herkenbare verhaal van vrouwen uit alle leeftijdscategorieën. Jong, oud, klein, groot, slank of gezet. Iedereen kan en moet aan sport doen. In geen enkel ander Europees land is het verschil tussen sportende mannen en vrouwen groter dan in Engeland. In de leeftijdscategorie 14 tot 40 jaar maar liefst twee miljoen minder. Geen excuses "this girl can". De power van een vrouw. De samenwerking met lokale sportorganisaties wordt doorslaggevend. Aansluiting vinden bij lokale organisaties waar sport wordt gefaciliteerd. En binnen de kaders zoals we die kennen. In juni verwacht Sport Engeland de eerste resultaten of daadwerkelijk meer Britse vrouwen zijn gaan sporten.

Lees meer: Een mega campagne in Engeland om meer vrouwen aan het sporten te krijgen

Aan de andere kant Nike en de benadering die zij kiezen voor het veroveren van vrouwenharten. Better For It is het eerste wapenfeit om de verkopen aan vrouwen van 2015 naar 2017 met 2 miljard dollar te doen stijgen. De grootste campagne uit de historie toont een onzekere jonge vrouw die om zich heen kijkt en twijfelt of ze wel enige vooruitgang boekt. De sporten bestaan uit yoga, hardlopen en fitness. De campagne is op slimme wijze gekoppeld aan een challenge van 90 dagen met workouts in de Nike+ Training Club App en Nike+ Running app. Uit de database van in totaal 70 miljoen vrouwen blijkt namelijk dat in de Verenigde Staten meer vrouwen dan mannen gebruik maken van het Nike+ platform. Wereldwijd groeit het aantal vrouwen sneller dan mannen, met name in Europa en China.

Twee grote sportcampagnes beide met het doel om (meer) vrouwen aan het sporten te krijgen kiezen elk een totaal verschillende aanpak. Sport Engeland zet in op een breed aanbod van traditionele sporten bij lokale organisaties en Nike gaat voor een selectief aanbod van de populaire en ongeorganiseerde sporten. Wat is wijsheid? Nike snapt als geen ander hoe je zo'n nieuwe doelgroep moet benaderen. De sportwereld is aan het veranderen. Sport is tegenwoordig meer dan wat binnen de lijnen gebeurd, sport is een lifestyle geworden. De prestatie-cultuur is naar de achtergrond verdwenen. Sporten gaat om fit zijn en gezond blijven. In de top 3 stijgers staan ook in Nederland steevast sporten die niet prestatie gericht zijn. Hardlopen, wandelen, fitness, yoga, mountainbiken en wielrennen, Nagenoeg allemaal sporten zonder helden. En sporten die leven op internet en mobiel. Hoe goed bekeken de campagne van Sport Engeland ook mag zijn het mist elementen van de hedendaagse sportbeleving. Een platform, een community, een beleving die niet stopt na de activiteit zelf.