Uniek platform biedt fans WEURO 2017 live-experience

Het vrouwenvoetbal zit in de lift, dat behoeft verder geen toelichting meer. Eerder al verschenen er op SPORTNEXT artikelen over de toekomst van vrouwenvoetbal en het naderende Europees Kampioenschap deze zomer. Dat toernooi zien de kenners als de grootste stap in de ontwikkeling van de sport.

De groei is ook terug te zien in het aantal initiatieven die zich langzaamaan ontpopt binnen de vrouwenvoetbalmarkt. Zo heeft de sport met La League sinds kort een heuse vrouwenvoetbalcommunity én ontwikkelde Liona Soccer een stijlvolle sportkledinglijn voor voetbalsters. Daarnaast is er zelfs een talkshow op YouTube die volledig gericht is op het vrouwenvoetbal. Deze talkshow, genaamd #EKDaily, is een dagelijkse zomeruitzending van VV Kicks, een initiatief van FC Afkicken.

ZIE OOK: La League: een wereldwijde voetbalcommunity voor meiden én hun fans

Op het moment van dit schrijven staan we een kleine week voor aanvang van het EK en komt de publiciteit langzaam op gang. Vivianne Miedema en Mandy van den Berg mochten eind juni al aanschuiven bij het programma RTL Late Night. Panini bracht eerder al een speciaal verzamelalbum op de markt voor het naderende EK en ook enkele regionale dagbladen hebben de nodige woorden geschreven over het continentale toernooi in eigen land.

Interactief magazine

Vrijdag 7 juli kondigde SportsMinded een nieuw initiatief aan. De organisatie werkte de afgelopen weken samen met Instant Magazine, Voetbal.com en ViaDesign aan een online interactief magazine rondom het EK 2017. Het magazine moet het online epicentrum worden als het gaat om het EK Vrouwen. Een special gevuld met eigenlijk alles wat je wilt weten over het EK met een LIVE-functionaliteit tijdens het toernooi. Dat wil zeggen dat dit web-based magazine tijdens het EK constant up-to-date is met liveverslagen, statistieken, uitslagen en nieuws. Het magazine is daarom niet alleen voorafgaand aan het toernooi interessant, ook tijdens het topevenement is het relevant voor de sportfanaat van het vrouwenvoetbal.

Het is de eerste keer dat een dergelijke tool op deze manier wordt ingezet als eventmagazine met als kracht dat het platform de live-functionaliteit bezit en up-to-date is.

De performance van dit interactieve magazine is uniek: op mobiele devices presteert en presenteert het als een app, zonder dat hiervoor een app gedownload hoeft te worden. Slechts www.EK2017.online invoeren of aanklikken en de bezoeker kan de pagina’s op zijn gemak bekijken.

Vlog

Naar verwachting zullen de samenwerkende partijen met de online campagne minimaal een miljoen geïnteresseerden van het vrouwenvoetbal bereiken.

De lancering werd ondersteund door een vlog van ADO Den Haag-speelster Nadine Noordam.

Video: Vlog van Nadine Noordam