Valt er voor de sport geld te verdienen in de digitale wereld? Analyse van Peter Sprenger

Valt er voor de sport geld te verdienen in de digitale wereld? Het antwoord is onomstotelijk ja. Maar niet veel geld door heel velen, maar veel geld door heel weinigen. De internationale sport - en entertainment industrie groeit al jaren heel hard en het vooruitzicht is dat die trend minimaal de komende 10 jaar nog even hard door gaat. We leven in een economie met grote digitale transities waarin de sport-entertainment consumptie alleen maar toeneemt.

Sportcontent als direct verdienmodel

Maar door wie is er geld te verdienen met behulp van internet? Sportcontent als direct verdienmodel – lees ‘betalende consumenten voor content’ - leent zich uitsluitend voor de bovenkant van de markt. Dat is markt waarin echte grote sportsterren, grote sportclubs en grote evenementen zich bewegen. Alleen de allergrootste sporters en sporten kunnen concurreren met andere entertainment categorieën zoals gaming, muziek, sociale netwerken, nieuws, etc. Het media aanbod mag zijn gegroeid, de consument heeft nog steeds maar 24 uur per dag. Daarin is geen ruimte voor vele nieuwe toetreders. Bovendien wordt de concurrentie op de Nederlandse markt alleen maar groter door nieuwe internationale aanbieders. 

Lees ook: Valt er voor de sport geld te verdienen aan exclusieve content? Analyse door Jaap Stalenburg

"Business modellen in de digitale wereld, dus ook in de media industrie, kenmerken zich door een winner takes it all model."

Het wil niet zeggen dat internet voor minder grote sporten niet geschikt is, maar de verwachtingen over een verdienmodel op basis van content-verkoop moeten getemperd worden. Het risico van grote investeringen en zeer beperkte inkomsten is enorm. Business modellen in de digitale wereld, dus ook in de media industrie, kenmerken zich door een winner takes it all model. Extreem talent schept zijn eigen verdienmodel in de digitale wereld. Dat geldt in de muziek, in het theater, in de filmindustrie en dus ook in de sport. Het is precies datgene wat Anita Elberse – Professor van Harvard – beschrijft in haar boek Blockbusters: de top wint, alles daaronder heeft een verliesgevend bestaan in de nieuwe media-werkelijkheid.

Vaak denken wij nog bij internet en sport in een voor de hand liggend model waarin consumenten bereid zijn extra te betalen voor nieuwe content. Die bereidheid is er in de praktijk helemaal niet. En als de modellen er al zijn, hebben ze geen gemakkelijk bestaan. Waarom als sport daar dan wel op inzetten? Zelfs de grote media concerns in Nederland hebben grote moeite om op basis van exclusieve digitale content een nieuwe inkomstenstroom aan te boren. Vaak wordt betoogd dat dit content-verdienmodel in de Verenigde Staten wel lukt. Maar ons medialandschap verschilt fundamenteel van dat in de Verenigde Staten. De groei van inkomsten in de Verenigde Staten zit vooral in de ontbundeling van het al bestaande sport-aanbod naar verschillende devices. Bijvoorbeeld uitsluitend de uitwedstrijden van jouw favoriete football team op je iPad. Of de groei zit in de exclusiviteit van toegang, maar daar is altijd een extra economische reden voor. Het argument waarom telecom aanbieder Verizon extra miljarden dollars voor de NFL wilde neerleggen, was dat het hun eigen customer base versterkte.

Lees ook: Hoe kan de sport het internet benutten om meer geld te verdienen? Analyse door Jan-Paul de Wildt

De waarde van sportcontent

"Content in de digitale wereld genereert data. En sportcontent op internet geeft geweldige mogelijkheden meer over fanbases te weten te komen en de fanbase te vergroten."

Blijft er dan niets over voor de sport in Nederland? Jazeker, heel veel. Want de waarde van sportcontent is er wel degelijk in een tijdperk waarin consumenten massaal digitaal zijn gegaan. Brand associatie neemt snel toe in de digitale wereld. Die waarde zit in de partnerships tussen sportcontent en merken in de consumentenmarkt.

Hoe werkt het dan? Content in de digitale wereld genereert data. En sportcontent op internet geeft geweldige mogelijkheden meer over fanbases te weten te komen en de fanbase te vergroten. Dit geeft merken toegang tot nieuwe doelgroepen in de markt. De opdracht van de sport is vooral om marketingwaarde te creëren met behulp van content. Content is een marketinginstrument voor de sport. Data zijn hierbij het belangrijkste bezit van de sport. De sport moet leren hoe hun opgebouwde assets – content, fans en data - te kapitaliseren. Dat is de grootste kans voor sportclubs, topsporters en topsportevenementen in Nederland. Partnerships tussen sport en merken passen daarom uitstekend in dit digitale tijdperk. En de link naar de groeiende wereld van e-commerce en e-services ligt hier voor de hand.

Het gaat uiteindelijk net als in de fysieke wereld om brand partnerships vanuit de sport. Daar ligt de reële zekerheid voor de sport om geld te verdienen in de digitale wereld

Lees ook: Valt er voor de sport geld te verdienen op het internet? Analyse door Gijsbregt Brouwer

Afbeeldingen: NBC Sports Group - GeekandBeats - CDN