Van fanshop naar wereldverovering, een uitgekiende strategie

In de komende maanden opent Atlético Madrid maar liefst 200 winkels in China en daarmee is de Spaanse topclub beter vertegenwoordigd in het land dan iedere andere Europese club. De winkels komen in Wanda Malls, eigendom van Wang Jianlin die recentelijk voor 20 procent eigenaar werd van Atletico Madrid. Naast de verkoop van merchandise worden de fanshops ook een ontmoetingsplek voor Chinese fans en de spelers van "Los Colchoneros" zullen daar regelmatig berichten/ video's plaatsen voor de fans. Topclubs ruiken hun kans om de wereld te veroveren met fanshops.

Dat de populariteit van een competitie allang niet meer gebonden is aan de grenzen van een land en dat een club door de opkomst van social media direct in contact staat met miljoenen fans is de nieuwe realiteit waarin het voetbal leeft. Nagenoeg iedere competitie, club en speler is op de voet te volgen en dat doet het hart van een fan dagelijks sneller kloppen. Topclubs willen die miljoenen Facebook-fans nog beter bedienen (en het liefst van een officieel shirt voorzien) en openen daarom wereldwijd fanshops.

De shops moeten niet alleen fans voorzien van een shirt, sjaal en voetbal maar ook gezien worden als een ontmoetingsplek waar de passie voor de club centraal staat. In het concept wordt bijvoorbeeld het kijken van de wedstrijd en persoonlijke berichten van de spelers meegenomen om fans nog dichter bij de club te betrekken. En dat beperkt zich niet alleen tot clubs, ook de Europese voetbalbond UEFA gaat de komende jaren in het Midden-Oosten Champions League-stores openen. In de winkels hangt merchandise van topclubs (FC Barcelona, Real Madrid, Chelsea etc.) en is de mogelijkheid om in een stadionachtige omgeving een hapje en drankje te nemen. De shops moeten de zichtbaarheid en populariteit van van de clubs en competities vergroten.

Lees meer: UEFA gaat Champions League-winkels in het Midden-Oosten openen


De uitgekiende strategie zorgt ervoor dat clubs in de rij staan om nieuwe fanshops te openen. Liverpool heeft een fanshop in Maleisië en opent nog dit seizoen vestigingen in Ierland, Indonesië en Thailand. Dichter bij huis is de overweldigende belangstelling bij de opening van een fanshop van GFenerbahçe in Rotterdam veelzeggend. Fans willen naast een app of Facebook-pagina een tastbare ontmoeting met de club en dat gebeurt van oudsher naast het stadion in de fanshop. Dat kan alleen met een eigen vestiging, met voeten aan de grond. Bayern München en FC Barcelona openden vorig jaar een kantoor in New York om van daaruit de fanbase beter te kunnen bedienen. De absolutie topclubs gaan voor 'global domination'.