Vernieuwde Eurosport Player brengt wereldwijd (live) sport naar ieder device

Op 10 juni, net voor de 24 Uur van LeMans, lanceert Eurosport zijn vernieuwde Eurosport Player. Wij mochten deze dienst van de week al proberen tijdens Roland Garros en spraken met de makers van de technologie en de CEO van Eurosport over de (digitale) ontwikkelingen bij de grootste sportzender van Europa.

Eurosport en Discovery

Eurosport bestaat al 26 jaar en er is geen Europeaan die deze paneuropese sportzender niet kent. Eurosport heeft naast twee zenders (Eurosport en Eurosport2), een zeer goed gelezen website (samen met Yahoo), ook een aantal eigen (sport)events, vooral in de motorsport. Eurosport bereikt 130 miljoen huishoudens in 55 Europese landen. Daarnaast is Eurosport actief in Azië met Eurosport Asia.

Vorig jaar heeft Discovery Communications (het Amerikaanse netwerk achter de bekende zenders van Discovery, Animal Planet en TCN) Eurosport overgenomen van de Franse eigenaar. Er waait een frisse wind nu door het hoofdkwartier in Parijs, met een nieuwe (Britse) CEO, Peter Hutton en torenhoge ambities, passend bij de positie van Discovery: het grootste betaal-TV netwerk van de wereld.

OTT

De Eurosport Player is een zogenaamd OTT aanbod: Over The Top. Simpel gezegd: de maker van de content communiceert via internet direct met de consument. Er zit dus geen kabelaar zoals Ziggo of andere distributeur zoals KPN meer tussen. Vergelijk het met Netflix: de series van Netflix kijk je op de smartphone of tablet of op de tv of computer. Het kunnen kijken op alle devices is een groot voordeel van OTT. Nog een voordeel is dat je ook in het buitenland gewoon kunt kijken, waar je wel rekening mee moet houden is dat in het buitenland je niet naar de Nederlandse Eurosport kijkt, maar naar de Eurosport van het land waar je op dat moment bent.

Dat klinkt wat vreemd, maar in de wereld van TV en zeker in de wereld van sport-TV, gaat het vaak om rechten: wie mag welk evenement of welke wedstrijd uitzenden? Daar worden heel strakke afspraken over gemaakt: dus Wimbledon wel in België en niet in Nederland. Die afspraken lopen mee in de Eurosport Player. Dus zodra je de grens over gaat verandert je aanbod van content.

Eurosport Player getest

De Player werkt op Android, iOS en gewoon via het web. Ik heb de app getest op de iPad, de Samsung Galaxy S6 en de iPhone 6 (en 6 plus). De verschillen tussen de devices zijn klein. Op de iPad is wat meer ruimte voor uitleg en op iOS mag je niet heen en terug scrollen in de feed. Voor alle apps geldt: het zijn rustige en overzichtelijke apps geworden. Misschien wel het mooiste detail is dat je altijd beeld houdt als achtergrond, dus als je zoekt in de TV-gids of het programma bekijkt of video's opzoekt, op de achtergond is er altijd beeld. Dit houdt de betrokkenheid hoog en is ook logisch, sport draait om betrokkenheid en je wilt altijd dichtbij de live actie blijven.

De app heeft drie hoofdfuncties: live, TV-gids en video's. Live ligt voor de hand. En zal naar mijn inschatting de meest gebruikte functie worden. Het grote verschil met gewoon live op TV wordt de toevoeging van (veel) extra feeds. Zo waren tijdens Roland Garros alle velden live te volgen (15 stuks) en zullen tijdens LeMans ook verschillende wagens gevolgd kunnen worden. Voor een Europees netwerk als Eurosport is deze functie goud waard. Want elk land heeft een eigen favoriet en die is nu dus te volgen via de app.

“More sports to more people on more platforms” - David Zaslav

De TV-gids is een grafische weergave van wat er later komt en wat er geweest is. De video's betreffen de door Eurosport zelf gemaakte content, waarvan er in de toekomst meer van gaat komen. Een soort mini-YouTube met Eurosport video's. Het gebruiksgemak is groot, mede doordat er maar drie functies zijn. Veranderen van kanaal kan door omhoog/omlaag te swipen. Menu erbij halen is een keer tappen. Login zit op de plek waar je het verwacht (rechtsboven) en sharing van wat je aan het kijken bent kan ook gemakkelijk.

De toekomst van de Eurosport Player

Eurosport Player is een flinke stap naar TV zonder TV. Discovery zelf heeft recent de DPlay app gelanceerd en met de 300.000 abonnees van de Eurosport Player is Discovery een speler van formaat in de OTT markt. Doel is om snel 1 miljoen mensen abonnee te maken van de apps. Specifiek voor Eurosport verwoordde Discovery CEO David Zaslav dit als volgt: “More sports to more people on more platforms.” De moeilijke wereld van sportrechten zit voorlopig mijn ideaal nog in de weg: een Spotify voor sport, waarbij je overal ter wereld bij de sport kan waar jij voor betaald hebt. De Amerikaanse sporten hebben per league (zoals de NBA) al een all-you-can-eat model dat overal over de wereld geldt. Maar dan kijk je maar een sport. Eurosport heeft nu de goede kaarten in handen voor een dienst waarbij je wel alle sport over de hele wereld kan kijken. Op alle devices.