Virtual Reality is ‘here to stay’

Virtual Reality is het nieuwe toverwoord in de contentindustrie en naast games lijkt de sport hét terrein voor de laatste VR-ontwikkelingen. Dus vonden iMMovator en de Amsterdam ArenA het tijd om een 'Amazing Monday' over Sports & VR te houden.

Alle sprekers drukten het publiek op hun hart: VR is géén hype, geen nieuwe Google Glass, géén nieuwe 3D-televisie. VR is here to stay. Om dat te benadrukken werden verdienmodellen en zeer concrete toepassingen gepresenteerd. Duidelijk werd deze middag ook dat het terrein van VR heel breed is. Van technologische innovaties ontwikkeld door TNO tot trainingsmodules voor jeugdspelers.

Een aantal lessen:

1. VR content verdient een eigen productie. Voor VR-content moet een eigen narratief ontwikkeld worden, je kan niet zomaar een 360-camera naast je reguliere camera’s zetten. Kijkers willen rondkijken en bovenop de actie zitten. Veel sprekers noemen ook het aspect dat het publiek graag zélf de camerakeuzes in stadions maken. “Be the boss over your own book!”. Ik zet daar mijn vraagtekens bij: willen we niet juist graag dat de regisseurs de mooiste cameraposities voor ons uitkiest? Wat dat betreft was het concept van LikeLive erg sterk; in hun ‘virtual reality seat’ zie je als kijker zowel het beeld van de broadcaster, maar kan je daarnaast, als je je hoofd naar links draait, je eigen éxtra camerapositie kiezen.

Video: LiveLike introduceert VR stadionervaring


2. Broadcasters zetten vol in op VR. Bijna alle aanwezigen werden linksom of rechtsom gefinancierd door een aantal grote internationale netwerken. Ze verdienen er nog helemaal niets mee, maar gokken wel dat het 'the next big thing' wordt. Of in ieder geval een van de 'next big things'. We zagen producties uit de Formule 1, wielrennen, baseball en voetbal. Heel tof, maar wat een geld voor weinig kijkers. Althans: 'we weten het aantal kijkers niet'...

We kregen ook een scoopje: Fox gaat VR integreren in hun programma’s. Althans, zoveel werd duidelijk uit het verhaal van BeyondSports. Een mooi concept, waar voetbalsituaties in Virtual Reality worden gecreëerd en je je echt in de actie kan verplaatsen. Gaaf voor trainingen van professionals, de spelers van Ajax schijnen 20% betere beslissingen te kunnen nemen, maar ook heel leuk voor wedstrijdanalyses. Wat precies wilden ze nog niet loslaten, maar dat het 'zeer binnenkort' 'ergens' te zien zou zijn, werd verklapt. We kunnen ons dus zomaar voorstellen dat de getekende pijltjes van Kenneth Perez binnenkort ingewisseld worden voor een 360-graden perspectief. Zal Kenneth dan ook een virtual reality bril opzetten?

Video: Beyond Sports over VR

3. Het second screen leeft weer. Aangevuld op live sports willen we nog meer zien. Wát is echter de vraag, want het aantal second screen apps op de 'start-up graveyard' is niet te tellen. De mogelijkheden van VR om midden in de huldiging te staan, of een doelpunt vanaf de penaltystip te bekijken zijn echter wel heel bijzonder. Een versnelling op de Mont Ventoux vanaf de helm van Chris Froome, daarvoor zullen mensen best zo’n rare bril op hun hoofd willen zetten. VR is daarmee niet een vervanger van de first screen, maar een éxtra content generator. Content waar je te gekke dingen mee kan doen, zoals MediaMonks liet zien.

Zelf deelde ik op het podium een aantal Olympische ervaringen. Als content creators voor TeamNL hebben we in Rio een paar bijzondere 360-graden video’s gemaakt in samenwerking met Samsung. Dat ging vrij eenvoudig, met hun superkleine 360 VR camera. Wat we leerden: content moet leuk, dynamisch, '360', en belangrijk: vooral niet actueel zijn. Want wat is er veel rekenkracht voor nodig om die beelden een beetje mooi te krijgen.

Video: Dorian van Rijsselberghe in de Medaille Taxi in 360 graden


Drempels

Weinig aan bod kwam de social potentie van VR. Waar Mark Zuckerberg daar vol op inzet, bleef dat hier achter. Kans voor de toekomst. Of VR echt twee keer zo groot zal zijn als tv over tien jaar zullen we nog zien. Hoeveel van de bedrijfjes en aanwezigen nog op het startup money rond moeten komen ook. Er zullen nog veel drempels overwonnen worden, uitdagingen met bandbreedte, resolutie en verspreiding van VR-brillen. Maar dat er veel te gebeuren staat staat vast.


Headerfoto: Twitter @BarstoolJordie