VISA maakt een mooie WK-campagne, geen spraakmakende

De passie voor voetbal is uniek. Om in aanloop naar het WK de wereldwijde liefde voor voetbal in beeld te brengen heeft FIFA-sponsor VISA filmmakers naar alle deelnemende landen gestuurd. Elke film plaatst de passie voor voetbal "Samba of the World" in verschillende culturen. En jij kan vanachter de laptop meedoen.

Bekijk hier alle blogs over het WK

In Nederland heeft Hugo Keijzer de regie voor de video op zich genomen. De hoofdpersoon is volgens Keizer een metafoor voor ons nationale elftal. We zijn als klein landje altijd de underdog. Maar we kunnen ons meten met de allerbeste. De hoofdpersoon leert dat winnen niet altijd draait om het resultaat maar om de reis/ het gevecht ernaartoe. De muziek is lastig te beschrijven maar kent natuurlijk een verwijzing naar grote DJ's uit de house scene (EDM). De video is 33.000 keer bekeken. Brazilië staat bovenaan 2.2 miljoen. De video's duren niet langer van anderhalve minuut en geven een leuk (stereotype) beeld van een land. 

De reclamebureaus AKQA en Skunk hebben daarnaast een site ontworpen waar je vanachter de laptop midden in de WK-actie komt te staan. The Teletransporter pakt jouw gezicht door een foto of een webcam en plaatst het op grappige voetbalmomenten. Bijvoorbeeld I Believe I Can Fly waar een speler op Robin Van Persie-achtige wijze met een snoekduik een bal binnenkopt. Of zit je liever tussen de Braziliaanse fans? Ook de katachtige reddingen van de keeper zijn een aanrader.

Het hoge feel good gehalte en de lokale strategie doen denken aan mede FIFA-sponsor Coca-Cola. Zij maakte van alle deelnemende landen een lokale anthem voor het WK. Voor een megacampagne waarin 32 teams op pad worden gestuurd is er relatief weinig content. Alle video's zijn op Youtube te bekijken. Op Facebook heeft VISA ambassadeurs op pad gestuurd om content te maken zoals we die kennen van de Olympische Spelen in Sotsji maar daar nog geen echte klappers. Het is vooral een mooie campagne, geen spraakmakende. Buiten de trademark World Cup wordt het FIFA-sponsorschap niet of nauwelijks benut.

Bekijk VISA's Samba of the World

Bron: Creativity-Online