Voetbal, meer dan een spel

Grote maatschappelijke waarde Wekelijks zijn er ruim 3.5 miljoen mensen in Nederland bezig met voetbal. Jaarlijks gaat er meer dan 2,5 miljard euro rond in deze enorme markt. Deze waarde is een optelsom van relevante bestedingen in en om voetbal. Consumenten en vrijwilligers droegen 1.85 miljard euro bij, het bedrijfsleven 485 miljoen en de overheid ongeveer 170 miljoen. De overheid is echter spekkoper want door gemeentelijke cq landelijke heffingen en belastingafdrachten vloeit er 350 miljoen euro terug in institutionele kassa’s. Via toeleveranciers komt daar nog eens een kleine 50 miljoen euro bij. Qua werkgelegenheid is de sector goed voor circa 16.000 arbeidsplaatsen, Nieuwe accommodaties, infrastructuren en verdere professionalisering van de bedrijfstak droegen de laatste jaren fors bij tot deze groei die door de recessie tot stilstand is gekomen. Ook het binnenhalen van een WK toernooi in 2018 of 2022 zou in dit commerciële perspectief geplaatst dienen te worden.

Beeldvorming Ondanks dat betaald voetbal het financieel en sportief wel wat moeilijk heeft leeft voetbal ook in de professionele sector als nooit te voren. Het heersende negativisme in de media over betaald voetbal ten spijt zal het altijd de ranglijsten van best bekeken televisieprogramma’s domineren. stadions zitten vrijwel wekelijks vol. Het is ondanks dat inmiddels gemeengoed om ongenuanceerde uitspraken te doen over alles wat met name betaald voetbal aangaat. Afgelopen vrijdag zaten er toch weer 1.6 miljoen mensen te kijken naar het kat en muis spel tussen Oranje en de amateurs uit San Marino. Ruim 400.000 kijkers minder dan een vergelijkbaar potje twee jaar eerder. De media concludeert vervolgens in koor dat het publiek Oranjemoe zou zijn maar dan gaat men voorbij aan bepalende factoren die alles te maken hebben met ongewoonte en concurrentie. De vrijdagavond is geen interlandavond en de concurrentie met RTL4 programma Holland Got Talent gewoon moordend. Dus is een marktaandeel van 25% helemaal zo gek nog niet. Gisteren werd Nederland Finland bekeken door ruim 2.3 miljoen voetballiefhebbers. Normale aantallen nu het er nog niet echt om gaat. Elasticiteit Ik maak me zelf meer zorgen over de beleidsbepalers bij de KNVB en de voetbalclubs onder leiding van Ajax welke toegangsprijzen blijven hanteren die niet meer verdedigbaar zijn. Zo moest Oranje gisteren in een minder dan een halfvolle Kuip tegen Finland aantreden en moet Ajax nu al concessies doen aan haar fans en waardebonnen in de strijd gooien om de te hoge prijzen voor de Champion League te ligitimeren. Wat mij opvalt is dat erg weinig creatief omgegaan wordt met de marketing- en merchandising-mogelijkheden die zeker de minder interessante wedstrijden van Oranje kunnen dienen en de prijsdruk op Europacupwedstrijden kunnen verlichten. Waarom geen bonus of premium activiteiten met sponsoren. Bijvoorbeeld x% korting op een (direct verkocht) toegangskaartje bij 50 euro boodschappen bij Albert Heijn, of koop een flatscreen bij BCC dan direct twee toegangskaarten voor een wedstrijd van Oranje. Voetballen voor een vol stadion heeft meer dan een sportief voordeel. Immers naast de verkoop van kaarten heeft men ook nog te maken met een ander ecosysteem dat leeft op aanwezig publieksvolume. Denk in dat geval aan de horeca en fanverkopen in en om het stadion. Dat de prijzen voor Oranje, Ajax en Twente marktconform zouden zijn is mij niet duidelijk geworden want waarmee vergelijk je deze dan? Je verkoopt met voetbal vooral locale emotie en geen pak melk of iets dergelijks. Het moge duidelijk zijn, voetbal is meer dan een spel….