Volvo Ocean Race 2014-15: de meest succesvolle race ooit

De Volvo Ocean Race 2014-15 was de meest succesvolle race ooit! Dat blijkt uit het officiële Race Report dat vorige week verscheen. Met een pitstop in Den Haag - waar diverse artiesten optraden op het Volvo Ocean Race Festival en het Nederlandse publiek kennis kon maken met o.a. Team Brunel (tweede geëindigd in de race) - elf bezochte havensteden op vijf verschillende continenten, bijna 72.000 afgelegde kilometers (39.000 zeemijl), onboard reporters en wereldwijde media coverage, was de Volvo Ocean Race een van de grootste sportevenementen van het afgelopen jaar. Ook in Nederland was er sprake van een heuse 'Oranjekoorts' en cijfers tonen aan dat er tientallen records zijn verbroken in de twaalfde editie van het zeilevenement. 

Oranjekoorts: Nederland in de ban van de Volvo Ocean Race

“Er zijn maar weinig plekken waar het enthousiasme groter is dan in Nederland” - CEO Volvo Ocean Race

In februari dit jaar schreef gastblogger Floris Cornelissen (zeilfanaat & reclamemaker) op SportNEXT al over de Oranjekoorts tijdens de Volvo Ocean Race. (VOR). Wekenlang waren kinderen op school in de weer en werden er spandoeken, knutselwerken en spreekbeurten voor/over de VOR gemaakt. Shirtjes van Johnny Poortman gingen als warme broodjes over de toonbank en diverse radio- en tv-programma's schonken aandacht aan het evenement. Ook Knut Frostad, CEO van de Volvo Ocean Race, was zeer te spreken over de pitstop in Den Haag: Wereldwijd volgen miljoenen mensen de Volvo Ocean Race, maar er zijn maar weinig plekken waar het enthousiasme groter is dan in Nederland. En er is maar één stad aan zee waar we een 48 uur durende pitstop kunnen organiseren. Een bliksembezoek.” Minimaal 100.000 bezoekers werden er op het Volvo Ocean Race Festival in Den Haag verwacht, maar uiteindelijk bleken er ruim 150.000 bezoekers geweest te zijn. Den Haag gaf zijn visitekaartje af en de kans op een Nederlandse etappe (in Scheveningen) in de toekomst lijkt toegenomen. 

ZIE OOK: Oranjekoorts: Nederland in de ban van de Volvo Ocean Race - Gastblog Floris Cornelissen

Volvo Ocean Race Report: diverse records verbroken

Maar niet alleen Nederland bleek het afgelopen jaar in de ban van het grootste zeilevenement in de wereld. Het Race Report toont aan dat er wereldwijd diverse records verbroken zijn. Hieronder een aantal resultaten:

  • Een record aantal zakelijke gasten hebben de Volvo Ocean Race van dichtbij meegemaakt (70.471 bezoekers). Ruim drie keer zoveel in vergelijking tot het vorige record (behaald in 2011-12). Dit toont aan dat de race een grote(re) aantrekkingskracht heeft op sponsors en andere zakelijke relaties.

  • Het populairste (vip-)programma was de 'Guest Onboard experience', welke 2.451 gasten de mogelijkheid gaf om in een van de zeven Volvo Ocean 65s-boten mee te racen. We geven meer dan ooit mensen de kans om - naast onze topsporters - ook te proeven hoe het is om op het water te racen. Het is echt een money-can’t-buy experience, aldus Knut Frostad (CEO Volvo Ocean Race).

  • Ook het 'gewone' publiek kwam massaal op de race af: 2,4 miljoen bezoekers bezochten het evenement, een recordaantal in het 42-jarig bestaan van de race. De Volvo Ocean Race bleek dagelijks (gemiddeld) door 16.326 mensen bezocht te worden, een toename van 16% ten opzichte van de vorige race (2011-12). 

  • Daarnaast was er een toename in aandacht op TV - volgens Repucom met een mediawaarde van 293 miljoen euro (stijging van 27%). Dit kwam mede doordat de Onboard Reports meer content publiceerden en de race beter vastgelegd werd. In totaal is wereldwijd ruim 7.664 uur aan de Volvo Ocean Race besteed: een stijging van 59% ten opzichte van 2011-12.

  • Ook de aandacht online en in printmedia is toegenomen. Frostad: De belangrijkste doelstelling deze editie was om meer te focussen op kwaliteit dan op kwantiteit. We zagen dan ook een enorme toename in aandacht online en in printmedia.” In totaal bleek het lezerspubliek van online nieuwsberichten met 140% toegenomen te zijn, verdeeld over 113 landen. Daarnaast schonken kwaliteitskranten als The Guardian, The New York Times, China's People's Daily, The Financial Times en Forbes meerdere malen aandacht aan de Volvo Ocean Race.

  • De officiële Volvo Ocean Race website werd dagelijks gevuld met content in vier verschillende talen. Daarnaast zorgden een team van mediamanagers voor updates en nieuws in nog vijf andere talen.

  • De officiële Volvo Ocean Race-app is 391.000 keer gedownload tijdens de race. Dit is meer dan het dubbele in vergelijking tot de vorige editie.

  • De deelnemende teams hebben volgens Repucom een gemiddelde mediawaarde van 47,5 miljoen euro gegenereerd. Een mooi signaal naar de sponsors van de teams. 

  • Ook de elf havensteden lijken geprofiteerd te hebben van de race. PricewaterhouseCoopers onderzocht de economische impact voor Alicante, 'hoofdstad' en startplaats van Volvo Ocean Race. PwC stelde de economische impact voor de Spaanse havenstad vast op 89,3 miljoen euro.

Volvo Ocean Race 2017

Nu rest enkel nog de vraag: krijgt de succesvolle pitstop in Den Haag / Scheveningen een vervolg in de volgende editie? Komt er eindelijk een Nederlandse etappe of dient een andere stad zich aan voor het Volvo Ocean Race Festival? Voorlopig blijft het duimen.. op dit moment zijn er al zeven stops bekend gemaakt, maar een Nederlandse stad zit er nog niet tussen: Alicante (Spanje), Auckland (Nieuw-Zeeland), Kaapstad (Zuid-Afrika), Cardiff (Wales), Göteborg (Zweden), Lissabon (Portugal) en Newport (Verenigde Staten). De overige steden zullen pas in 2016 bekend gemaakt worden, terwijl de eerstvolgende race pas in 2017 plaats gaat vinden.

ZIE OOK:


Meer informatie over de resultaten is te vinden op VolvoOceanRace.com 
Foto's 
©Volvo Ocean Race - Ainhoa Sanchez (header)  & Ricardo Pinto (in de tekst)