De Volvo Ocean Race krijgt een nieuwe eigenaar. Atlant Ocean Racing Spain, onder leiding van Richard Brisius, Johan Salén en Jan Litborn, neemt de Volvo Ocean Race over van Volvo Group en Volvo Cars, de mede-eigenaren van het evenement in de afgelopen twintig jaar. Brisius en Salén zijn sinds eind vorig jaar president en co-president van de race. Zij namen toen het stokje over van CEO Mark Turner.
Brisius, Salén en Litborn hebben uitgebreide ervaring in de prestigieuze ronde de wereld race. In de afgelopen 28 jaar waren ze betrokken bij zeven verschillende Volvo Ocean Race-campagnes. Meest recent vormden ze het teammanagement van Team SCA, de volledige vrouwelijke boot in de vorige editie.
“De geschiedenis van deze race rond de wereld is inspirerend en de toekomst is veelbelovend,” zei Brisius. “Deze race gaat over mensen en ik voel me vereert door het vooruitzicht om op deze manier samen te werken met de beste atleten en sportprofessionals in de wereld, evenals met de belangrijke partners en gaststeden.”
“We zijn hier voor de lange termijn en we zijn vastbesloten om het sterke merk van een duurzaam prestigieuze wereldklasse evenement te behouden. Ik kijk ernaar uit om deel uit te kunnen maken van de ontwikkeling van deze unieke race door samen te werken met de teams, gaststeden, Volvo en al onze belangrijkste stakeholders.”
Twee verschillende boten
De organisatoren van de race overwegen om in 2021 twee verschillende type boten in dezelfde race te laten strijden. Zodat deelname mogelijk is met de bestaande Volvo Ocean 65 eenheidsklasse en een nog nader te bepalen klasse.
“We zullen blijven innoveren, het is veelbelovend dat we nu vanaf dag één over de lange termijn kunnen nadenken, nu we de middelen hebben om de volgende race alvast te kunnen garanderen,” aldus Salén.
“Door een bestaande andere klasse toe te laten in de race kunnen we profiteren van een bestaande vloot van raceboten die up-to-date zijn en voorzien van de nieuwste technologie. We zien dit als de manier om de beste zeilers van de wereld uit te dagen met een klasse die ontwikkeling aanmoedigt en vooroploopt in de sport.”
De huidige leiders van de Volvo Ocean Race zullen de komende weken met belanghebbende blijven communiceren om de race naar een volgend niveau te tillen. Commercieel en vanuit een sportief perspectief met als doel om aan het einde van deze race meer bekend te kunnen maken over de toekomst van de race.
Volvo blijft sponsor
Volvo Cars blijft als sponsor verbonden aan de 2021 editie van de race. Daarnaast worden er al gesprekken gevoerd met bestaande gaststeden en sponsors voor zowel de editie van 2021 als activiteiten voorafgaand aan deze editie.
“De Volvo Ocean Race is voor ons een geweldig platform geweest voor het opbouwen en onderhouden van klantrelaties, het versterken van het Volvo-merk en het presenteren van ons bedrijf en onze producten aan een wereldwijd publiek,” zegt Kina Willeke, Executive President van Volvo Group Communication.
“Na twintig jaar vinden we dat het tijd is om de verantwoordelijkheid voor deze prestigieuze wedstrijd over te dragen aan een nieuwe en capabele eigenaar met de ervaring en knowhow die nodig is om de race verder te ontwikkelen”, zegt Björn Annwall, Senior Vice President Volvo Cars. “Volvo Cars blijft de volgende editie van de race ondersteunen als sponsor met speciale aandacht voor duurzaamheid.”
De huidige editie van de Volvo Ocean Race startte in Alicante, Spanje in oktober 2017 Het evenement eindigt op 30 juni met de finish in Den Haag.
Headerfoto: Pedro Martinez/Volvo Ocean Race / Foto in tekst: Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race